Přemýšleli jste někdy nad tím, jak to vypadá, když špatně utáhnete šrouby nebo matice u kol? Anebo když vám je špatně utáhnou v servise? Pokud ano, v přiloženém videu si to můžete prohlédnout velmi názorně.

Abych pravdu řekla, tahle situace patří k mým několika automobilovým nočním můrám. Jednou noční můrou je to, že uprostřed dopravní špičky třeba na Jižní spojce píchnu pneumatiku. No, už se vidím, jak způsobím další kolonu a ideálně v dešti měním kolo. Druhou noční můrou je, že se mi nějakým nedopatřením uvolní šrouby na kole, a to mi za jízdy upadne. Nedejbože třeba v dálniční rychlosti. Opravdu mě tyto děsivé scénáře občas napadají a přemýšlím, jestli bych byla schopna reagovat správně.

V tom prvním případě bych doufám stihla uhnout ostatním z cesty a přiznávám, že bych asi volala asistenční službu. Lepší než se válet po zemi. Ovšem v tom druhém případě už je situace mnohem horší. Nicméně dle videa známého automobilového youtubera, který si říká Master Milo, bych měla poznat, že s koly něco není v pořádku a případnému průšvihu tak předejít. On se totiž rozhodl zjistit, co se stane, když třeba při přezouvání špatně dotáhnete kola. Pokud půjde o kola na přední nápravě, velmi rychle totiž na volantu, a hlavně na samotném chování auta rychle poznáte, že něco není v pořádku. Milo nejprve kola jen povolil a zkusil se rozjet.

Auto vibrovalo a bylo potřeba ho držet v jízdním směru takřka násilím. Ale kolo neupadlo. Trvalo by to mnohem déle, než by se tak nakonec stalo. Milo to urychlil, kola povolil ještě víc a vydal se na další cestu. To už bylo jasné, že je něco hodně špatně, protože od kola se ozývaly i opravdu divné zvuky. Ale kolo stále drželo. Nakonec musel kola ještě více povolit a jeden šroub dokonce vyndat. Až poté kolo upadlo, což mě svým způsobem trochu uklidnilo, protože to vypadá, že na povolená kola bych přišla asi rychle. A týká se to i zadní nápravy, která v případě povolených kol bude šmajdat a jistě to v autě ucítíte dřív, než by se některé z kol vydalo na svou vlastní cestu.

Kontrola hloubky běhounu nestačí, co byste ještě u pneu před přezutím měli kontrolovat?

A zajímavé je, že Milo to upadlé kolo zas nasadil zpět na auto, pořádně utáhl a rozjel se. Ano, bylo trochu poničené, ale šlo to. 😊 A jak se tomu vyhnout? Jednou za čas pro svůj klid překontrolujte, jestli jsou šrouby na kolech opravdu utažené. Při výměně kol je dotahujte momentovým klíčem. Pokud ho nemáte a dotahujete klasickým klíčem na kola, zkontrolujte šrouby po prvních pár kilometrech jízdy, kdy už by se jejich povolení projevilo. A kdyby vám náhodou opravdu kolo upadlo, hlavně zachovejte klid a prudce nebrzděte. Držte volant a snažte se pomalu zastavovat.