praskle_celni_sklo-predni_okno

Viníka rozbitého čelního okna dohledáte jen těžko. S prasklinou nejezděte, jinak se na pokutách nedoplatíte

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o silničním provozu, srovnejto.cz - Foto: Pixabay - 31. 5. 2024


Každý asi zažil situaci, kdy se při jízdě ozve ošklivá rána do čelního okna a v sekundě se objeví často i poměrně velká prasklina. Poznat, od jakého auta kamínek odlétl, je skoro nemožné. Proto je pro tyto situace lepší být pojištěn. A zároveň pamatovat na to, že s některými prasklinami na okně není radno jezdit.

Prasklé čelní okno bylo v roce 2023 nejčastěji řešenou pojistnou událostí. Například pojišťovna Allianz řešila plnění při prasklém čelním okně v 39 000 případech, což je 27,5 % všech loňských pojistných událostí. Nejpravděpodobněji budete prasklé čelní okno řešit v únoru a březnu, kdy je na silnicích hodně zimního posypu. Dalším rizikovým obdobím je doba letních prázdnin, kdy více řidičů jede na dovolenou, čímž se ale automaticky zvyšuje i riziko jakékoliv jiné nehody. „Může se stát, že sklo praskne bez zjevné příčiny. Pak se může jednat o výrobní vadu. Pokud je vozidlo v záruce, měli byste škodu uplatnit u prodejce vozu,“ radí pojišťovací srovnávač srovnejto.cz.

Viník takřka vždy neznámý

Problém u odletujících kamínků je ten, že jen těžko odhalíte viníka. A i kdyby ano a vy si třeba napíšete registrační značku auta, od kterého si myslíte, že kamínek odletěl, bude velmi těžké to prokázat. „Musí být jednoznačně prokázána odpovědnost viníka. K tomu nestačí jeho tvrzení nebo uznání viny, neboť není reálně možné, aby si řidič byl vědom toho, že od kola jeho jedoucího vozidla odlétl kamínek, když pozornost věnuje jízdě a dopravní situaci. Důkazem takové škody může být kamerový záznam, na kterém je zachycen náraz kamínku od před-jedoucího vozidla,“ vysvětlil před časem pro srovnávač Martin Hlaváč, ředitel likvidace Allianz pojišťovny.

Prasklé čelní sklo není potřeba vždy měnit, někdy ho lze opravit. Vyjde to jen na pár stovek

Pokud toto nepůjde, musíte vše řešit z vlastní kapsy nebo pojistky. Pomůže vám buď havarijní pojištění nebo připojištění skel, které je možné si za pár stovek sjednat k povinnému ručení. I v tomto případě samozřejmě platí, že je potřeba srovnávat. Připojištění skel nabízí každá pojišťovna, ale limity se mohou i výrazně lišit. Vždy dávejte pozor na spoluúčast. Některé pojišťovny nabízí pojištění skel bez spoluúčasti, jinde zaplatíte až 1000 Kč. Někdy se vztahuje vyšší spoluúčast na první tři měsíce pojištění. U opravy scelením se spoluúčast neplatí.

Pozor na pokutu

U prasklých oken nejde jen o pojistku, opravu nebo výměnu. Jde i o zákon, který říká, že prasklina větší než 20 milimetrů ve stírané ploše dělá z auta technicky nezpůsobilé pro provoz na pozemních komunikacích. A za to je na místě pokuta od 2500 Kč do 3500 Kč, ve správním řízení od 4000 Kč do 10 000 Kč a k tomu šest trestných bodů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění



TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru