Větráte před odjezdem na ulici auto, aniž byste u něj byli a hlídali jej? Nebo snad necháváte pootevřená okna, aby se uvnitř alespoň trošku hýbal vzduch? Jakkoliv je to při letních teplotách naprosto pochopitelné, zákon něco takového nedovoluje. Pokud majitel není u auta, které má byť jen pootevřené okno, a nedohlíží na něj, může se dočkat kromě vykradení také pokuty.
To neplatí jen pro dobrovolné větrání, ale i v situaci, kdy řidič nebo posádka zapomene okno zavřít. Ostatně, přesně to se před pár dny stalo v Praze. Tamní městští strážníci si staženého okna u auta všimli v Mansfeldově ulici. Kontakt na majitele našli rychle, ale po zavolání se se strážníky moc vybavovat nechtěl. Až když zjistil, že se mu vlastně snaží pomoci, přiběhl dle informací od strážníků k autu, okno zavřel a ještě poděkoval. V tomto případě se vše obešlo bez pokuty, ostatně bez pokuty, končí většina podobných případů.
Za čekání v autě s nastartovaným motorem nebo vědomé projetí louže hrozí vysoké pokuty
Je ale dobré vědět, že odejít od auta, které kvůli staženému oknu není zabezpečeno, zákon zakazuje. Řeší to Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně část, která se věnuje zastavení a stání. V té je paragraf 26, který mimo jiné říká: „Řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba.“ A to otevřené nebo jen pootevřené okno opravdu není.
Pokuta se může pohybovat až do výše 2000 Kč. Jak už jsme ale zmínili, většinou podobný přestupek policisté řeší domluvou. Nebo jako v případě pražského řidiče hlavně pomocí.
Tedy promiňte, ale pootevřené okno v tomto případě není v paragrafu zmíněno. Takže se jedná o výklad paragrafovaného znění a to už je jiná věc. Situace, kdy je okno pootevřené a klíčky nejsou v zapalování, pak by pootevřené okno nemělo být považováno za porušení zabezpečení. Zvláště v době, kdy zloději dokáží auto odemknout a nastartovat rychleji než majitel klíčem. Je-li pak auto vybaveno kartou, tak pootevřené okno by neměl být dle mého názoru žádný problém.
Stále mne fascinuje posedlost zdegenerované zlodějské části populace zámky, asi potřebují mít pocit jako v kriminále, kde je vše zamřížované a zamčené na několik západů, stejně i přes to všechno kradou. Normální slušní lidé neberou co není jejich a je jedno jestli je to zamčená v kleci za pětimetrovým plotem nebo to leží před vstupem do domu či je v odemčeném autě někde na ulici.
Vrcholem zla je pak státní aparát, od prezidenta až po posledního fízla, který místo aby zlodějiny trestal a eliminoval v zárodku, tak je nechává rozjet do obludných rozměrů (fotovoltaika, exekutoři, chovy chudých skrz příspěvky na bydlení, neschopnost státu vybudovat jakoukoliv infrastrukturu …) a pak se vozí po těch co ještě něco produktivního dělají.
Paní či slečně autorce bych doporučil nejdřív rešerži než se pustí do psaní. Je pravda, že strážníci se někdy ze staženého okna snaží vytěžit pokutu, ale je taky pravda, že tuto jejich snahu už před několika lety shodil ze stolu soud.
Každé kabrio má střechu buď plátěnou nebo kovovou čili ji má každý zatahnout . Nicméně by mě zajímalo jak může stažené okno ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Pisálek by se měl správně naučit chápat výklad určitých zákonů, nařízení či paragrafů.
Chápu to správně, že dle vašeho přihlouplého výkladu nesmím nikde zaparkovat kabriolet bez střechy, traktor, nebo motocykl?! Přečtěte si to ještě jednou! Učinit vhodná opatření, to jsou ta slova!
Přesně tak. Článek o ničem. Centimetrový fuk přece nemůže usnadnit odcizení vozidla, když je vybavené imobilizérem atd. Zloděj by do něj musel vniknout násilím a to už by porušoval zákon. Stejně si myslím, že je taktéž nezákonné nastoupit do cizího auta a odjet. I kdyby bylo nastartované s klíčky v zapalování. Což někdy vidím před poštou.
Stadvacitku uměl snad každý Čech otevřít „drátem z deštníku“ (mezi zadní okno a gumu), moderní auta po zamčení zvenku vnitřní klikou neodemknete – pokud si nedáte přepsat kouzelnou krabičku. A ti, co ho umějí odemknout bez klíče/karty, okénko dole nepotřebují.
Kvůli otevřeným zadním vyklápěčkám (3. řada), ani kvůli centimetrové mezeře vpředu si mého auta část ještě nevšiml.
Stáhnout okno na průleznou mezeru a jít pryč může jen ten, co má výbavu pro jiného darem.
Ne část, ale cajt.
Že je tyhle autory někdo ochotný platit za takové ubohosti. Jediný případ kdy vám za to hrozí pokuta je – když jste tak blbý že s ní souhlasíte. A v tom případě si ji zasloužíte.
„Nikdo jiný se o to auto nestaral, než ti dva příslušníci. Celou dobu jsem na ně čučel z vokna a smál se, jak vypisují blok. Cajt mi auto neukradne, tak proč bych k nim běžel.“
Ve většině případů by mi museli věřit.
Jaký je rozdíl v zabezpečení u kabria bez střechy s vytaženými a stočenými okny, může mi to autor článku osvětlit?
Kabrio bez střechy neexistuje. Úplně každé má střechu buď plátěnou nebo kovovou, čili ji má zatáhnout.
Je mnoho kabrii které mají odnímatelný hardtop a ten se ssebou nevozí
Tak nejdrive si poradne zjistete, co dany paragraf znamena a teprve potom neco piste. Opet clanek vycucany z prstu. Podle tehle logiky bych mohl napsat clanek treba o tom, ze pokud neni auto zavrene v garazi a jen tak se volne vali na ulici, tak dle me neni zabezpecene a kazdy si ho muze klidne odtlacit a daval bych za to minimalne 10tis pokutu. Dale pokud na garazi neni minimalne 5 zamku a 3 alarmy, to same.
to jsou blafy v tomhle pseudostate si kazdy dela co chce a za nic se pokuty nedavaji – jak porusovani covid opatreni tak porusovani vsech dopravnich predpisu – tak co nekake otevrene okynko