Opel_Astra-tovarna-zahajeni_vyroby

Velká Británie bude možná zavírat továrny na elektromobily. Od ledna jim hrozí zdanění při vývozu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Autonews.com - Ilustrační foto: Opel - 30. 9. 2023


Když byla Velká Británie součástí Evropské unie, bylo to pro obchod velmi jednoduché. Jenže po Brexitu už není. A od ledna to bude ještě složitější, speciálně s elektromobily, na které se chystá zdanění.

Od ledna 2024 má dojít ke zdanění (respektive zavedení CLA) na elektromobily při obchodech mezi Evropskou unií a Velkou Británií. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) ovšem vyzývá Evropskou komisi, která má v plánu toto zdanění zavést, že by měla najít řešení na to, aby se to nestalo.

Firmy, které mají ve Velké Británii továrny, začínají být nervózní, a například Stellantis už říká, že pokud se nenajde řešení na pohyb zboží, zavře tam své továrny, což bude znamenat ztrátu zaměstnání pro tisíce lidí. Stellantis tu totiž má továrnuv anglickém Ellesmere Port, kde v současnosti vyrábí elektromobily Vauxhall Combo-e, Citroën e-Berlingo, Peugeot e-Partner a FIAT E-Doblò.

Fordu se nelíbí plány Velké Británie na odsun zákazu prodeje nových spalovacích aut. Výrazně mu to nabourá plány

Magazín Autonews.com ve svém článku píše, že jde o spor kvůli dodatečnému 10% zdanění elektromobilů (CLO), které se ve Velké Británii vyrábějí. Taková daň by na ně měla být uvalena v případě, že budou z více než 45 % vyráběny z dílů, které nepocházejí z EU nebo z Velké Británie. A týká se to kompletně celého auta, tedy i samotných baterií, které dnes často pocházejí z Číny.

Jestliže by toto CLO bylo na elektromobily vyrobené ve Velké Británie při vývozu do EU uplatněno, bude to podle odhadů stát evropské výrobce automobilů přibližně těžko představitelných 4,3 miliardy eur, což je v přepočtu více než 105 miliard korun. Kvůli tomu by se tak mohla produkce elektromobilů v rámci EU snížit až o půl milionu. A to by v konečném důsledku mohlo znamenat další nárůst prodejů levnějších čínských elektromobilů.

Nemuselo by to ovšem nakonec být tak horké, protože britský premiér Rishi Sunak chce ve spolupráci s evropskými výrobci automobilů odložit zavedení CLA o tři roky, což by mohlo posílit dodavatelský řetězec na území EU a Velké Británie. Představitelům EU se ale tato představa příliš nelíbí.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

1 názor na “Velká Británie bude možná zavírat továrny na elektromobily. Od ledna jim hrozí zdanění při vývozu”

  1. Tem co to nařídili by měli zabavit veškerý majetek a poslat do vězeni na tak dlouho až uhradí vzniklou škodu

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru