Škoda Muzeum doplňuje svoji stálou expozici novou výstavou „Jak vzniká automobil aneb Historický vývoj podvozků a agregátů ve vozech Laurin & Klement / Škoda.“ Běžným pohledům skryté motory, převodovky či rámy a podvozkové platformy doplní čtivé texty s dobovými výkresy i fotografiemi. Výstava sledující technický vývoj od roku 1899 po současnost bude k vidění do 30. října 2022.
„Na sérii reprezentativních výstav ‚Jak vzniká automobil v proměnách času‘ pracoval multioborový tým zahrnující historiky, techniky, designéry a konstruktéry a návštěvníci díky nim uvidí naše vozy z pohledů a perspektiv, které nejsou běžné dostupné. Úvodní výstava je věnována proměnám pohonných jednotek a agregátů a srozumitelně vysvětluje funkci a technické finesy různých provedení manuálních a automatických převodovek. I laik se tak snadno zorientuje ve fascinujícím labyrintu konstrukčních řešení,“ vysvětluje Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: „Cyklus ‚Jak vzniká automobil v proměnách času‘ bude v listopadu 2022 pokračovat výstavou věnovanou proměnám konstrukce a technologie výroby karoserií, ke kterým patří dnes velmi důležité téma komfortních a bezpečnostních prvků. V roce 2023 završí ambiciózní projekt třetí výstava, sledující proměny designového jazyka mladoboleslavské automobilky.“
Nová výstava vhodně doplňuje stálou expozici Škoda Muzea. Větší prostor je věnován částem automobilů skrytým běžným pohledům: motorům, převodovkám, podvozkům, které názorně dokumentují působivý technický vývoj mladoboleslavské značky od roku 1899. Právě tehdy totiž nabídku jízdních kol rozšířily hned dva modely motocyklů s jednoválcovými motory. Brzy následovaly dvou- i čtyřválcové motory chlazené vzduchem nebo vodou, s převodovkou či bez ní a zadním kolem poháněným koženým řemenem, později řetězem.
Od roku 1905, kdy z mladoboleslavské továrny začaly vyjíždět první automobily, se jejich konstrukce změnila k nepoznání. Výstava připomíná sérii progresivních řešení, sleduje vývoj podvozků od žebřinového rámu a tuhé nápravy prvotiny L&K Voiturette A přes páteřový rám používaný od 30. do počátku 70. let minulého století po samonosné karoserie. K vidění budou až osmiválcové spalovací motory, mechanické i automatické převodovky a také podvozkové skupiny, včetně zadní nápravy s elektromotorem určené pro ryze elektrické automobily Škoda Enyaq iV.
Čtivé texty spolu s historickými výkresy a fotografiemi vysvětlí návštěvníkům taje automobilové techniky. Kurátoři Škoda Muzea doplnili infopanely atraktivními trojrozměrnými exponáty.
Kromě repliky čtyřválcového motocyklu Laurin & Klement CCCC bude k vidění sportovní vůz L&K BSC, dále osmiválcová Škoda 860, prototyp Škoda Favorit „Bertone“ a jeho přední i zadní náprava, ale také hvězda na nebi motoristického sportu – Škoda Fabia R5 včetně tzv. „kostlivce“ s odhalenými nápravami a agregátem. Podvozek předválečného modelu Superb s páteřovým rámem doplní nedávno zrestaurovaná limuzína této modelové řady z roku 1936. K tomu připočtěme spalovací motory Laurin & Klement 110, Škoda 860, Škoda 1101, Škoda 105, Fabia 1,4 MPI, zástupce generací EA111 a EA211, ale také převodovky MQ200 a DQ200. Pod pokličku moderní elektromobility dává nahlédnout agregát modelu Škoda Enyaq iV na platformě MEB. Výstava „Jak vzniká automobil v proměnách času“ bude k vidění do 30. října 2022.
Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi je otevřeno každý den od 9:00 do 17:00. V rámci zvýhodněného kombinovaného vstupného lze jeho návštěvu spojit s prohlídkou Rodného domu Ferdinanda Porsche v Liberci-Vratislavicích. Tento muzejní objekt je veřejnosti přístupný od pátku do neděle od 9:00 do 17:00.