Automobilový průmysl je v pořádném průšvihu. A s ním i všichni, kteří jsou na něj nějakým způsobem navázáni, tedy i koncoví zákazníci. Analytici společnosti S&P Global Mobility pro agenturu Reuters odhadují, že v příštích dvou letech klesne světová produkce aut minimálně o 2,6 milionu. Nejhorší predikce mluví dokonce o pěti milionech.
Podle všeho na tom nejhůře bude Evropa, kde produkce jen během zbytku letošního roku klesne minimálně o 1,7 milionu aut. Z toho by měl být asi milion aut z ukončených dodávek do Ruska a na Ukrajinu. Do zbytku se propíšou nedostatečné dodávky čipů, kabelů a kabelových svazků a dalších dílů. Problém je v tom, že řada důležitých komponent se vyrábí na Ukrajině, kde v současné době drtivá většina továren stojí. A (nejen) automobilky nakupovaly i v Rusku, se kterým ale byly ukončeny spolupráce. To je rovnice, která prostě musí mít negativní výsledek.
Problém je třeba drahý kov palladium. 40 % jeho produkce pocházelo z Ruska a z toho plné dvě třetiny potřebují automobilky například do katalyzátorů. To bude potřeba nahradit. A rychle. Škodovácký odborář před nedávnem zmínil třeba i saze, které také ve velkém vyváželo Rusko a které se používají při výrobě pneumatik.
Škodě se daří mírnit problémy s dodávkami dílů z Ukrajiny. Odbory to ale vidí trochu jinak
Potíže jsou a ještě budou také s kabelovými svazky. Před ruskou okupací byly z Ukrajiny dodávány do Evropy miliony kabelů, čemuž je konec. Už se začíná mluvit o tom, že by měla být výroba svazků přesunuta do jiných států světa, především pak Evropy, ale jde o běh na dlouhou trať. Jen zaškolení zaměstnanců, vybavení továren a rozběhnutí výroby je otázka minimálně roku. Všichni, tedy jak automobilky, tak ale i zákazníci, se proto musí připravit na několik náročných let, delší čekací doby na auta a nejspíš i zdražování.