omezeni-rychlosti-30kmh

V Teplicích se centrum města promění na zónu s rychlostí maximálně 30 km/h

Autor: Anina Russová - Zdroj: Město Teplice, Praha 3, Centrum dopravního výzkumu - Foto: Pxhere - 19. 5. 2025


Už je to nějakou dobu, kdy v Praze pochodovala skupinka aktivistů, která si svými protestními procházkami chtěla vydobýt snížení rychlosti na 30 km/h.  V Teplicích takové protesty neprobíhaly, přesto tam radnice v centru takovou rychlost zavede.

Město Teplice v uplynulých dnech ohlásilo řadu změn týkajících se dopravy. Jednou z nich je i zavedení maximální povolené rychlosti 30 km/h, a to takřka v celém centru města. „Krupská ulice zůstane i nadále pěší zónou. Zbytek centra bude převeden do zóny Tempo 30, kde zůstane zachována maximální povolená rychlost 30 km/h. V této zóně bude platit přednost zprava, parkování bude možné pouze na vyznačených místech a budou instalovány zpomalovací prahy dle platné legislativy. V této chvíli město podává žádost o stanovení dopravního značení, které je podmínkou pro realizaci změn. Proces trvá minimálně tři měsíce. Součástí bude i zveřejnění dopravně inženýrského opatření (DIO) na úřední desce,“ popsala radnice města Teplice.

„Tyto změny jsou výsledkem kompromisu a snahy o nalezení rovnováhy. Chceme, aby se v centru města dobře cítili jak řidiči, tak cyklisté i pěší. Věřím, že vzájemný respekt a ohleduplnost jsou klíčem k tomu, aby naše centrum zůstalo živým a příjemným místem pro všechny,“ dodal náměstek primátora Tomáš Hadviga.

Nutno také dodat, že podobný přístup má minimálně ke svým centrům řada českých měst – včetně Prahy, přesněji například Prahy 3. Tam k zavedení nových zón s takto sníženou rychlostí přistoupili před pár týdny, nicméně realizace ještě chvíli potrvá. „Záměr zřízení zóny 30 v oblasti vymezené ulicemi Seifertova, Táboritská, Ondříčkova, Slavíkova, U Rajské Zahrady, Siwiecova reaguje na poptávku ze ZŠ Jaroslava Seiferta ve Vlkově ulici po zvýšení bezpečnosti v blízkosti i v širší spádové oblasti školy,“ popsali zástupci třetí pražské městské části.

„Reálný úspěch zón 30 v praxi je velmi závislý na stavu veřejného mínění, pochopení podstaty fungování a výhod zón 30 ze strany občanů. Bez adekvátního vysvětlení lze očekávat odmítavé postoje, naproti tomu například názorná ukázka propastného rozdílu možnosti odvrácení kolizní situace při rychlosti 30 km/h ve srovnání s rychlostí 50 km/h může být velmi sugestivní a přesvědčivá, zejména jde-li o ochranu dětí,“ popisuje Centrum dopravního výzkumu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru