V Československu byly odedávna ve vozových parcích záchranných služeb hlavně automobily značky Škoda, i když výjimky potvrzovaly pravidlo. Jednou takovou výjimkou byla sanitka v Táboře, kde jezdil Range Rover.

Bylo to přibližně v polovině 80. let minulého století, kdy se na oddělení ARO OÚNZ v Táboře s primářkou MUDr. Zikmundou Rychlou objevuje u záchranné služby nový Range Rover. Ten se postavil po boku Škody 1203, která byla následně v roce 1988 nahrazena vozem Latvija.

Range Rover, který si můžete prohlédnout v přiloženém videu, byl vyroben v roce 1976. Řídil ho bývalý závodník rallye Jaroslav Havelka, jenž jeho schopnosti rozhodně využíval naplno. Vždyť v 80. letech nebylo tolik výjezdních stanovišť jako dnes a řidiči museli se svými sanitními vozy mnohdy ujet opravdu hodně kilometrů za velmi málo času.

Pan Havelka v přiložené reportáží České televize vzpomíná na to, jak se s autem jezdilo. Tehdy supermoderní auto mělo poměrně měkký podvozek, takže se s ním zatáčky musely projíždět opatrně, protože se hodně nakláněl, ale na rovinkách šlo na plyn šlápnout pořádně. Vždyť pod kapotou byl benzinový osmiválec. I tak prý auto často jezdilo pouze “po dvou kolech”.

Záchranářský Range Rover

Tahle jihočeská sanitka se v 80. letech vymykala úplně vším. Ve své době byl tento Range Rover rychlejší než takřka všechny ostatní vozy v Československu. Navíc ho řídil rallyový závodník. Ten s odpruženým autem dokázal zatáčky řezat tak, že jezdil po dvou kolech. Pacienti na to patrně dodnes vzpomínají 😀 🚑

Zveřejnil(a) ČT Jihozápad dne Sobota 3. listopad 2018