snih-zima-bmw-x5-nehoda

Policejní statistiky uvádí, že letos došlo už k 87 334 dopravním nehodám, přičemž nejvíce jich bylo v říjnu. Ve dvou třetinách případů mohl za nehody nesprávný způsob jízdy, což zahrnuje i nepřizpůsobení jízdy okolním podmínkám. Řidiči se nyní musí připravit na sníh a led. Často totiž zimní cestování podceňují – nečistí důkladně skla, nemění všechny směsi za nemrznoucí a v autech jim chybí důležité vybavení. Vyplývá to z analýzy značky Sheron.

Česko se připravuje na ohlášenou ledovku. Ledová, a brzy už i sněhová pokrývka důkladně prověří schopnosti řidičů i přípravu auta na zimu. „V říjnu došlo podle policie k 9 926 nehodám, což je nejvíc za celý rok. Hmotná škoda za říjnové nehody letos poprvé překročila hranici 600 milionů korun. V zimě se navíc k běžným rizikům přidávají další, například právě náledí,“ shrnuje odborník značky Sheron Tomáš Skopový.

Je zásadní přizpůsobit jízdu stavu vozovky

Nejčastější příčinou smrtelných nehod je v roce 2018 nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Vyžádalo si 77 obětí na životech. Na přelomu podzimu a zimy je daleko dříve tma, sjízdnost silnic komplikuje sníh a na mostech i lesních úsecích může překvapit led. Je nutné počítat s tím, že má zimní ježdění specifické nároky.

„První sníh řidiče často zaskočí. Přijdou k autu, spěchají do práce a nemají dostatečnou časovou rezervu na to, aby důkladně očistili skla. Sníh a námraza přitom výrazně brání ve výhledu. Ve výsledku pak takový řidič ohrožuje sebe i okolí. Dobrý rozhled je zásadní, pokud chybí, nepomůže žádná chytrá funkce auta,“ varuje Skopový.

Auto je na zimu nutné připravit

Lidé často podceňují přípravu auta na zimu, spokojí se maximálně s výměnou letní sady pneumatik za zimní. Ostatní věci, například vodu v ostřikovačích, řeší často až tehdy, když nastane problém a kapalina zamrzne. „Radíme, aby si řidič v klidu rozmyslel, co vše by měl zařídit, aby si ušetřil potíže. Je třeba nabít baterii a zkontrolovat, zda jsou v autě nabíjecí kabely či sněhové řetězy. Všechny kapaliny by měly být vyměněny za zimní verzi,“ uvádí Skopový.

Řidiči by podle Skopového neměli podcenit předpověď počasí. „Před delší cestou doporučuji nastudovat, zda není hlášeno náledí, mlhy či husté sněžení. A následně tomu přizpůsobit plány. Je lepší vyrazit o hodinu a půl dřív, jet pomaleji a dorazit v pořádku,“ říká Skopový. Tomu, aby lidé nemuseli spěchat a řídit nervózní, opět pomůže dobrá příprava na zimu. Pokud má řidič vybavení v pořádku, nezdrží ho řešení zamrzlých zámků či vybité baterie.