Praha, stejně jako řada dalších velkých měst, na některých semaforech preferuje městskou hromadnou dopravu, ale i cyklisty a chodce. Na semaforech vybavených technologií pro preferenci MHD navíc dochází k úpravě signálního plánu tak, aby tramvaje a autobusy dostaly zelenou co nejdříve. Za téměř 20 let, kdy se v Praze systém preference autobusů rozvíjí, jsou již potřebnou technologií vybaveny všechny autobusy Dopravního podniku a též polovina semaforů, kde se autobusy pohybují.
První semafor s preferencí MHD se v Praze objevil už v roce 2003 a od té doby jejich počet neustále roste. Jen v letošním roce bylo takových semaforů zprovozněno 18, což je více než za předchozí dva roky dohromady.
„Podpora hromadné dopravy je pro nás prioritou. Díky preferenci se cestující dostanou do cíle své cesty rychleji, bez dlouhého čekání v kolonách. Navíc správně navržená preference neznamená zhoršení provozu pro automobily. Naopak, pokud rychlejší cestování autobusem někoho motivuje k využití MHD namísto automobilu, může to vést ke zlepšení dopravní situace v hlavním městě,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
K čemu slouží kamery na semaforech. Průjezdy na červenou hlídá jen hrstka z nich
Jak to funguje?
Celý systém je postaven na úpravě stávajících semaforů. Ve chvíli, kdy se k němu přiblíží autobus, pošle semaforu v předem definovaném místě na základě GPS polohy prostřednictvím radiové komunikace potřebné informace, jako je například směr jízdy autobusu v křižovatce.
Systém je navíc propojen s jízdním řádem, takže se semafor dozví i to, zda má autobus zpoždění, nebo je naopak nadjetý, a tedy preferenci nepotřebuje. Na základě těchto údajů pak může dojít k úpravě signálního programu tak, aby autobus mohl projet s co nejmenším zdržením nebo ideálně úplně bez zastavení. V reálném provozu se tak například zelená o několik sekund prodlouží a červená padne až po tom, co autobus projede přes křižovatku.
„S kolegy z TSK dlouhodobě spolupracujeme a společně s ROPIDem vytipováváme semafory, kde by mělo zavedení preference největší přínos pro cestující. Prioritně se tedy snažíme, aby preference byla na těch semaforech, přes které projíždí nejvíce autobusů. Díky tomu tak například na trase páteřní linky 177, která vede z Bohnic až na Chodov, preference nyní chybí pouze na pěti z celkových 56 semaforů, které se na trase nacházejí. Zejména na dlouhých linkách jsou efekty zlepšení průjezdů křižovatek v celé trase významné, pohybují se v řádech vyšších jednotek minut a umožňují tak mj. snižovat počet vypravených vozidel. Oproti stavu bez preference tak dochází nejen ke zlepšení přesnosti a spolehlivosti provozu MHD, ale také k úsporám nákladů na pohonné hmoty, vozidla a řidiče,“ dodal Jiří Vodrážka, vedoucí Organizace provozu DPP.
„Denní linky autobusů projíždějí v Praze celkem přes 526 semaforů. Nyní jsme co do počtu semaforů s preferencí autobusů překonali hranici 50 %, konkrétně ke konci července 2022 preference fungovala na 265 z nich,“ doplnil Martin Pípa, náměstek generálního ředitele TSK a člen představenstva.