Najít parkovací hodiny, naťukat vše potřebné, posbírat drobné po kapsách a zase zpět k autu umístit za sklo parkovací lístek. A hlavně nezapomenout, kdy zaplacený čas končí. Tento typický postup placení parkovného bere za své. Lidé totiž k úhradě parkovného stále více využívají mobilní aplikace nebo webové služby, například v pražských modrých zónách to ani jinak nejde. Podíl mobilních plateb za parkování se rapidně zvedl zejména během „koronavirového“ roku 2020. Například v Brně se jejich podíl loni zdvojnásobil. V obou největších městech je větší část plateb za parkování hrazena mobilem od letošního léta.
Mobilní platby za parkování jsou podle odborníků nedílnou součástí celé digitální (r)evoluce. Na počátku to byly SMS platby u „hloupých“ telefonů, v současnosti se však již naplno prosazují plnohodnotné mobilní platby v chytrých zařízeních.
„Mobilní platby snižují náročnost na potřebnou infrastrukturu. Umožňují lépe pracovat s dynamickými ceníky, kdy se parkovné mění například dle vytíženosti, a poskytují online informace o využití jednotlivých parkovacích kapacit,“ říká Petr Horský, předseda Rady České parkovací asociace, podle něhož je dále nezbytné rozšířit digitální mechanismy i do prostor mimo řádně vyznačené parkovací zóny. „Digitální systémy reprezentované zejména skenovacími vozidly je třeba naučit detekovat a registrovat auta parkující v takzvané šedé zóně parkování, tedy na chodnících, před přechody pro chodce, v křižovatkách, na zeleni či jinde, kde se český motorista často snaží vyhnout placení, ale porušuje zákon,“ dodává Petr Horský.
Pandemie urychlila trend bezhotovostních plateb. Placení bezkontaktní platební kartou nebo prostřednictvím mobilu či chytrých hodinek se stalo během koronavirového období nejen užitečným nástrojem, jak urychlit placení u pokladen, ale i obranou proti nákaze. V tomto ohledu šli ještě dál uživatelé tankovacích karet. „Zákazníci začali výrazně více používat možnost plateb prostřednictvím mobilní aplikace. S tankovací kartou v mobilu navíc ani není nutné navštívit pokladnu, protože lze zaplatit přímo u stojanu čerpací stanice. Pokud využijete k natankování obsluhu, nemusíte vlastně ani opouštět vozidlo,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. „Stejně tak je v aplikaci možné prostřednictvím navázaných tankovacích i CNG karet nebo Energokarty pro dobíjení elektromobilů provádět i platby za parkování, kterých bylo za prvních sedm měsíců letošního roku provedeno již 29 100, což se blíží počtu za celý loňský rok,“ dodává Damir Duraković.
Parkování v Praze na modré zóně. Na co byste si měli dát pozor?
Kromě pohodlného a rychlého způsobu platby, kdy odpadá hledání parkovacího automatu, je tu samozřejmě i možnost kdykoliv a odkudkoliv parkovací dobu prodloužit. V případě palivových karet i karet pro dobíjení elektromobilů, které využívají firmy nebo podnikatelé, se za parkování platí takzvaně „na fakturu“. Firma obdrží výpis veškerých plateb za parkování dodatečně v rámci souhrnného vyúčtování a není tak nutné průběžně schraňovat účtenky. „V naší aplikaci jsme už dříve zprovoznili vylepšení, které na parkovištích za závorou umožňuje platbu automaticky načíst po vyfocení parkovacího lístku. Řidič tak nemusí ručně opisovat a zadávat do aplikace dlouhé kódy,“ doplňuje Damir Duraković.
Digitální parkování se průběžně rozšiřuje napříč celým Českem. Nejrozšířenější mobilní platební systém MPLA je dostupný téměř ve třiceti městech a dále skoro na 60 parkovištích za závorou. Nový parkovací systém spouští od středy 1. září například město Šumperk. „Současné automaty zůstanou na místě, lidé, kteří jsou zvyklí platit za parkování mincemi, je mohou dále využívat. Nově však budou přístroje do konce srpna opatřeny nálepkami s návodem a QR kódem, jehož prostřednictvím si lidé budou moci buď stáhnout aplikaci, nebo pomocí tří kliknutí v mobilu zaplatit za parkovné jednoduše kartou,“ vysvětlila šumperská místostarostka Marta Novotná, která má ve své gesci dopravu.
V pražských modrých zónách se bez mobilu neobejdete, návštěvníci mohou zaplatit pouze s aplikací. Historicky tam totiž nejsou žádné parkovací hodiny, protože ve starém systému mohli návštěvníci zaparkovat jen se speciální stírací parkovací kartou umístěnou za čelním sklem, která se prodávala na úřadech městských částí. V ostatních pražských zónách placeného stání mají návštěvníci možnost vedle Virtuálních parkovacích hodin (MPLA) využít i klasické parkovací automaty. „Podíl virtuálních plateb v posledních letech stále roste, na konci roku 2019 to bylo 32 procent, v závěru loňského roku už 48 procent a v červenci 2021 se poměr obrátil ve prospěch mobilních plateb tak, že prostřednictvím virtuálních parkovacích hodin proběhlo 53 procent plateb,“ říká Barbora Lišková, tisková mluvčí pražské Technické správy komunikací.
Srovnatelný vývoj digitálních plateb za parkování je evidován v Brně. Podle Radky Matuszkové, projektové manažerky rezidentního parkování Magistrátu města Brna, probíhaly ještě na konci roku 2019 tři čtvrtiny plateb přes parkovací automaty a jen pětina prostřednictvím mobilních aplikací. Na konci roku 2020 už byl podíl klasických parkovacích automatů jen poloviční oproti 45 % mobilních plateb. Pomyslné křivky grafu se protnuly nedávno, když v červnu i červenci letošního roku byl již poměr počtu plateb za parkování 48 ku 45 ve prospěch mobilních plateb.