Že prý je LEGO pro děti, říkali. Že prý je to jen dětská zábava, říkali. Ani náhodou! Čtveřice mladých mužů z České republiky ukázala, že to v žádném případě není pravda. Jejich jména jsou Lukáš Horák, který byl manažerem celého tohoto neuvěřitelného projektu, Lubor Zelinka, který měl na starosti design, a Pavel Volný, který se postaral o elektroniku a samozřejmě konstruktér Jakub Mašek.
Tihle profesionálové dostali za úkol postavit věrnou, a navíc funkční kopii jednoho z nejdražších a nejrychlejších aut planety Bugatti Chiron. Kromě šibeničního termínu ale dostali zákaz jakékoliv kostičky lepit. Vše prostě muselo být poskládáno tak, jak jsme my v mládí stavěli hrady a hranatá lego auta. Jakkoliv to zní jako dost složitý úkol, pánové se ho zhostili na výbornou a na výsledek se můžete podívat jak ve videu, tak na fotkách.
Fakta
Lego verze Bugatti Chiron je postavena, a teď se posaďte, z jednoho milionu kostiček, které pochází z 339 typů stavebnic Lego Technic. Celková hmotnost auta je 1500 kilogramů, což je asi o 400 kilogramů méně než originál. Motor obsahuje 2304 různých lego motorových dílů, 4032 lego ozubených kol a jen nápravy mají 2016 dílků. Výkon lego motoru je asi 5,3 koně a točivý moment velmi zajímavých 92 Nm. Auto má kromě motoru také plně funkční spoiler a mnoho dalších dílů. Celá stavba zabrala 16 lidem celkem 13 tisíc „člověkohodin“.
Jen pro světlomety bylo potřeba znovu vyrobit 56 technických prvků lega, a to včetně všech průhledných držáků a krytů. Upraveny musely být i kostičky, které tvoří karoserii auta. Pod tou je ale zcela normální ocelový rám, který vše drží na svém místě a auto má běžnou převodovku a bezpečnostní pásy.
Motor je ovšem vyroben pouze z lega a k tomu, aby bylo možné poskládat všechny jeho komponenty dohromady, musel být nejprve vyroben i speciální elektrický lego šroubovák. S ním se například do motoru připevňovaly písty. Normální elektrický šroubovák, jaký máme všichni doma, nebylo možné použít, protože má na plastové dílky moc velkou sílu a zničil by je.
A ještě jedna zajímavost. Jak jistě víte, Chiron má v karoserii, a nejen tam, velkou spoustu karbonových dílů. V legu je nahradili speciální texturou kostiček, které je ale od karbonu takřka k nerozeznání.
Jak už jsme řekli, na autě je vše plně funkční, a to včetně spoilerů. Funkční je i zmíněný motor, který je elektrický. Pohání ho jedna je 80voltová baterie, která je nabíjecí. Proces nabíjení trvá maximálně 8 hodin a následná maximální rychlost auta je 30 km/h. Další, 12voltová baterie se stará o světlomety a veškeré elektronické vychytávky modelu. I ta se samozřejmě dá nabíjet. Velkou parádou jsou pak dva klíče, které byly k autu taktéž vyrobeny z lega. Jeden se, jen pro efekt, zasouvá do palubní desky a druhý umí aktivovat elektriku auta.
Absolutní podpora Bugatti
Celý projekt vznikal pod bedlivým dohledem, ale hlavně za pomoci přímo automobilky Bugatti. Ta nejen odpovídala na technické otázky ke stavbě auta, ale také dodala logo na přední část modelu nebo originální kola. To jsou mimochodem dvě z mála částí, které nejsou z kostek lego. Písmeno B na zádi vozu už ale z lega vyrobeno je, ale protože hračkářská firma nebyla schopna ho nalakovat do požadované barvy, muselo být na lak posláno do společnosti Preciosa, kde se lakují právě vozy Bugatti.
V zimě i u nás
Vše nakonec dobře dopadlo a výsledkem dlouhé práce je projekt, který opravdu nemá obdoby. Lego Chiron se dokonce projel po silnici a postavil se bok po boku svému reálnému sourozenci. V tuto chvíli je kostičkový Chiron na cestě po světě, kde se postupně představuje a v prosinci bude k vidění i u nás. My doufáme, že budeme mít příležitost se na celou stavbu podrobně podívat, protože nic zajímavějšího jsme za poslední dlouhou dobu asi neviděli.
A mimochodem, lego stavebnici Bugatti Chiron nabízí pro každého. Jen je o něco menší. Dočtete se o ní zde. :)