250214-30-years-since-the-foundation-stone-was-laid-m13-1_e67296e6

V ČR už jsme letos vyrobili milion aut. V Mladé Boleslavi máme rekordní tempo, jinde ale tempo výroby tak dobré není

Autor: Petr Pilný - Zdroj: AutoSAP - Ilustrační foto: Škoda - 29. 10. 2025


České automobilky po třech čtvrtletích hlásí 1 089 416 vyrobených osobních vozidel. Meziročně jde o mírný pokles, přesto padl milník jednoho milionu už v září. Právě září se po červnu stalo druhým nejsilnějším měsícem roku, z linek tehdy sjelo 135 983 aut.

Roste podíl elektrifikace. Od ledna do září vzniklo 210 506 elektrických vozů, z toho 162 264 čistě bateriových a 48 242 plug-in hybridů. Na tuzemský trh zamířilo 79 915 aut, zhruba 7,3 % celkové produkce. Zbytek mířil do zahraničí.

Největší výrobce Škoda Auto ve třetím čtvrtletí překonal vlastní tempo. Denní výroba poprvé vystoupala nad 4 tisíc vozů. Samotné září přineslo 95 119 vyrobených aut. Od začátku roku Škoda vyrobila v Česku 705 393 vozů a meziročně si polepšila. Září bylo zároveň nejsilnější pro elektromobily značky s 22 812 kusy. Elektrifikovaná produkce Škody za devět měsíců vzrostla o 145,9 % na 158 831 vozů.

Hyundai v Nošovicích absolvoval plánované odstávky a pružně ladil výrobu podle poptávky. Za devět měsíců vyrobil 213 975 aut, meziročně méně. Přibližně čtvrtinu tvoří elektromobily a plug-in hybridy. Drtivá většina míří na export.

Kolínská Toyota drží stabilní tempo. Vyrobila 170 048 vozů, zhruba půl na půl mezi hybridními Yarisy a modely se spalovacím motorem. Přes 99 % produkce odchází na zahraniční trhy. Závod se zároveň připravuje na zahájení výroby nového Aygo X HEV ještě před koncem roku. Následně má v Kolíně vznikat výhradně hybridní elektrifikace.

Autoprůmysl se bojí dalších problémů s chybějícími čipy. Nová krize je na spadnutí

Autobusy, náklaďáky a další segmenty

Rok přeje autobusům. Celkem jich vzniklo 4 114, meziročně výrazně více. Elektrobusem se daří nadprůměrně. Produkce vyskočila téměř o 364 % na 283 kusů. Hlavní díl nese Iveco ve Vysokém Mýtě. SOR Libchavy přidal přes 10 % a menší výrobce KHMC vyvezl všechny vozy.

U těžkých nákladních aut dodala Tatra Trucks 873 vozidel, což je méně než loni. Třetí kvartál byl ale v rámci roku nejsilnější. Významnou část zakázek tvoří armádní speciály, důležité zůstávají i podvozky pro hasiče a těžbu. Firma postupně posiluje kapacity, aby pokryla poptávku obranného sektoru.

Motocykly letos brzdí. Jawa vyrobila 567 strojů, přibližně třetinu pod loňskou úrovní. Závěr sezony zásadní obrat nepřinese. Oživení by mohl přinést listopadový příchod nového modelu JAWA 350 CL 42.

V přívěsech a návěsech je obraz smíšený. Celkově jich vzniklo 13 366, což je mírný pokles. Malé přívěsy do 3,5 tuny, na které se specializuje Agados, klesly o několik procent, v Česku ale prodeje rostly. U velkých přívěsů a návěsů výroba naopak mírně vzrostla. Tahounem je Schwarzmüller, Panav vykázal drobný pokles.

Z celkového obrazu vyplývá, že český autoprůmysl stojí na pevné půdě. Další rozvoj však bude záviset na prostředí doma i v Evropě. Důležitá bude dlouhodobá podpora průmyslu, posílení technického vzdělávání a stabilní pravidla pro investice. Na evropské úrovni se rozhodne v debatě o emisních limitech CO₂ u osobních i nákladních aut, kde bude nutné hledat realistické řešení, které udrží konkurenceschopnost i zaměstnanost.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru