skoda-trekka-na-prodej-v-cr-05

V inzerci se občas objevují opravdu zajímavá auta a teď jsme narazili na další takové. Je to sice škodovka, ale u nás se nikdy neprodávala, naopak velmi dobře ji znají na Novém Zélandu, kde vznikala. Pokud máte 1,5 milionu korun, můžete si koupit teréňák Škoda Trekka.

Příběh tohoto auta je velmi zajímavý, protože nejde o samostatný model od prvopočátku, nýbrž vznikl na páteřovém podvozku Škody Octavia. Ta se na Nový Zéland ze zřejmých důvodů dovážela finálně nesmontovaná, protože jinak by bylo potřeba platit velké daně. Teprve tady se pak všechny díly a komponenty montovaly dohromady. To zajišťoval tamější generální importér značky ŠKODA, společnost Motor Industries International se sídlem v Otahuhu.

Přečtěte si také:  V Česku je na prodej BMW i8 v opravdu extravagantní úpravě

Tehdejší Škoda Octavia byla pozitivně hodnocena z hlediska praktičnosti a užitné hodnoty, ale nebyl to terénní automobil. A to nebylo dobře, protože novozélanďané takové auto vyžadovali. I proto byl v roce 1965 vyslán z Mladé Boleslavi bývalý vedoucí vývoje karoserií Josef Velebný, který měl na Novém Zélandu s vývojem terénního vozu pomoci. Tento zkušený technolog nakonec stál za konstrukcí karoserie modelu Trekka, jehož vnější tvary navrhl tamní designér George Taylor.

Jako základ pro terénní automobil tedy posloužil modifikovaný podvozek Škody Octavia Super, u něhož byl z důvodu zlepšení průchodnosti terénem zkrácen rozvor (z 2389 mm na 2165 mm). Škoda Trekka je dlouhá 3550 mm, široká 1600 mm a podle typu karoserie je vysoká až 2040 mm. Nabízena byla jako teréňák s třídveřovou karoserií se dvěma až osmi sedadly a s pevnou, stahovatelnou plátěnou či laminátovou nasazovací střechou. Existovala také jako kombi (STW).

O pohon se staral původní motor. Šlo o vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3, jehož výkon byl 34 kW/47 koní při 4 50 ot./min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti až 110 km/h. Pohon všech čtyř kol chyběl, hnaná byla pouze zadní náprava, ale všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšena.

Protože šlo o terénní automobil, dostalo pro jízdu mimo zpevněné cesty několik vylepšení. Tak za prvé byl úpraven stálý převod nápravy z 4,78 na 5,25, za druhé byla zvýšena světlá výška na 190 mm, za třetí tu byly pneumatiky s rozměrem 5,90 x 15“ a za čtvrté na přání montovaný diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou.

Jak vidno, vývoj se nakonec povedl a Škoda Trekka se tak stala vůbec prvním automobilem vyvinutým a vyráběným na Novém Zélandu. I kvůli tomu se tak na auto prakticky nečekalo. Montovala se na stejném místě, kde vznikaly i modely Octavia, v továrně Otahuhu.

Přečtěte si také:  Škoda ukázala video z továrny z Mladé Boleslavi. Nechá nahlédnout do montáže modelu Octavia

V roce 1967 si Škoda Trekka našla 750 zákazníků, v lednu 1968 v Otahuhu smontovali jubilejní tisící exemplář. Do roku 1972, kdy byla výroba ukončena, bylo nakonec vyrobeno asi 2800 kusů.

Toto konkrétní auto se nachází v České republice, poslal ho sem z Nového Zélandu jeho tamější majitel Tood Niall. Auto bylo vyrobeno v roce 1971, je v původním stavu, nepotřebuje renovaci a je řádně procleno. Inzerát najdete zde.