vyhrazene parkovani - elektromobily - spalovaci auta - nabijeci stanice

V Česku se sjednotí označení míst pro nabíjení elektromobilů. Zjednoduší to odtahy aut, která místa blokují

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Odůvodnění vyhlášky 294/2015 Sb. - Foto: Pavel Srp - 11. 5. 2025


Už dnes zákon jasně říká, že jakmile je nějaké parkovací místo pro někoho vyhrazeno, smí na něm parkovat jen ten, který právě dle onoho vyhrazení smí. Od července ale bude zavedeno jednotné označení míst vyhrazených speciálně pro nabíjení elektromobilů. Zároveň je v pozměňovací vyhlášce přesně stanoveno, co znamená pojem elektromobil, který nabíjí. Také budou stanoveny postihy, které mohou se snadno dotknout i elektromobilistů.

Vzhledem ke stále omezenému počtu a dostupnosti veřejných dobíjecích míst a k času nutnému pro dobíjení, je potřeba zajistit, aby místa nebyla blokována vozidly, která své akumulátory nedobíjejí. Aby bylo možné provedení odtahu vozidla, které se nenabíjí, musí se jednat o místo, kde je dovoleno zastavení a stání pouze některých vozidel. Současně z dopravní značky musí být jednoznačné, pro jaká vozidla je místo vyhrazeno, a také účel a důvod tohoto vyhrazení.

Vyhláška říká: „Za vozidlo, které nabíjí své akumulátory, je obecně považováno takové vozidlo, které je připojeno nabíjecím kabelem k dobíjecímu stojanu pro elektromobily. To znamená, že zástrčka nabíjecího kabelu je zajištěna proti vysunutí jak ze zásuvky vozidla, tak i případně ze zásuvky dobíjecího stojanu. Není při tom rozhodující, zda právě dobíjení probíhá nebo již bylo skončeno. V případě skončeného dobíjení je další stání vozidla připojeného k dobíjecí infrastruktuře „motivačním způsobem“ zpoplatněno provozovatelem dobíjecí infrastruktury, v jehož zájmu je také, aby místo bylo využíváno primárně k dobíjení, nikoli k pouhému odstavení vozidla s nabitými akumulátory.“

Řidiči spalovacích aut často dokazují svou bezohlednost parkováním na místech pro dobíjení elektromobilů

To znamená, že místa vyhrazená pro dobíjení mohou využívat jen ta auta, která potřebují dobíjet. Není ale problém, když auto na místě stojí i po dobití. Musí ovšem být stále připojeno k nabíječce a jeho majitel musí počítat s tím, že za takové stání zaplatí poplatek poskytovateli dobíjecí stanice.

Vyhláška dále doplňuje: „Místo pro veřejné dobíjení je označeno jako parkoviště, protože proces dobíjení vykazuje znaky odpovídající parkování vozidla. Na rozdíl od čerpání pohonných hmot, proces dobíjení nevyžaduje přítomnost řidiče nebo obsluhy v průběhu dobíjení. Proces je vyhodnocován automaticky, v případě závady je přerušen, po nabití akumulátoru je proces ukončen. Také vyúčtování probíhá elektronicky.“ Zároveň také vysvětluje, co se stane, když na místě bude stát ten, který nenabíjel ani zrovna nenabíjí. A je přitom jedno, jestli jde o auto se spalovacím motorem nebo o elektromobil. Kdo tedy zaparkuje na místě vyhrazeném pro dobíjení, může se kromě pokuty za parkování na vyhrazeném parkovišti dočkat také odtahu, který může nařídit městský strážník nebo policista.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru