Praga Bohema

V České republice vznikl hypersport se 710 koňmi a necelou tunou hmotnosti. Motor dodávají Japonci

Autor: Pavel Srp - Zdroj a foto: Praga Cars - 24. 11. 2022


Výrobce automobilů Praga Cars představil svůj nový model, hypersportovní auto se 710 koňmi, necelou tunou hmotnosti a přítlakem až 900 kilogramů. Hypersportu Praga Bohema, jak se auto jmenuje, vznikne jen několik desítek kusů a cena každého z nich bude minimálně 1,28 milionu eur.

Praga představila předprodukční kus modelu Bohema a k němu i technické detaily. Ty se ale mohou v rámci sériových vozidel změnit. Výroba začne v příštím roce, kdy má vzniknout desítka kusů, v každém dalším roce pak po 20. Výroba má trvat jen čtyři roky. Vyrábět se bude také v České republice, přičemž se o to postará firma Kresta Racing. Pokud je vám tohle jméno povědomé, pak vězte, že jde o společnost, kterou založil bývalý velmi úspěšný jezdec rallye Roman Kresta.

A že tohle auto nebude úplně obyčejné, to je jasné už z toho, že na jeho vývoji se podíleli dvě opravdu známá jména. Tím prvním z nich je bývalý pilot formule 1 Romain Grosjean a tím druhým je Ben Collins, tedy bývalý Stig z Top Gearu. Rychlost a ovladatelnost by tedy měly být zaručeny.

Základ, s nímž auto v Praga Cars vyvíjeli, jsou lehkost, karbon a benzin. A lehké tohle auto opravdu je, vždyť suchá hmotnost je výrazně pod jednu tunu. Auto bez paliva v nádrži váží jen 982 kg. Přibližně stejnou hodnotu dokáže vyvinout také aerodynamika, protože přítlak je při rychlosti 250 km/h těžko představitelných 900 kilogramů. Auto totiž vznikalo i ve větrném tunelu.

Lehká karbonová karoserie je upevněna na podvozek vlastní konstrukce. Praga Bohema dostala nezávislé zavěšení kol, odpružení typu push-rod a plně nastavitelné tlumiče. Kola jsou vpředu 18palcová, vzadu o palec větší a obouvají pneumatiky Pirelli Trofeo R. Zastavení mají na starosti karbon-keramické kotouče s průměrem 380 milimetrů a šestipístkové brzdové třmeny.

A co tohle auto pohání? Praga si motor sama nestaví, ale nakupuje u dodavatele a následně dále upravuje. O pohon českého hypersportu se stará 3,8 litrový vidlicový šestiválec s přeplňováním twin-turbo z Nissanu GT-R, přičemž jej dodává přímo samotný Nissan. Jde o motor s označením PL38DETT a nachází se mezi nápravami.

Než ho ale namontují do auta, ještě putuje do Litchfield Engineering, kde jej upraví a zvýší mu výkon. Vyměněna jsou samozřejmě obě turbodmychadla i některé další části hardware motoru a novinkou je mazání se suchou klikovou skříní. Výsledkem až 522 kW/710 koní při 6800 ot./min a maximum točivého momentu 725 Nm mezi 3000 až 6000 ot./min. Pokud by vám to bylo málo, v Litchfield Engineering vám z toho udělají klidně přes tisíc koní. Poháněna jsou výhradně kola zadní nápravy přes robotizovanou sekvenční převodovku Hewland a maximální rychlost bude přes 300 km/h.

Jde o auto, které je určeno nejen na závodní okruh, ale bude moci legálně jezdit po silnicích. Kabina bude dvoumístná a má pro jízdu po silnici nabídnout dostatek pohodlí. Sedadlo řidiče bude možné decentně nastavit, bude možné si upravit polohu pedálů a volantu. Praga také slibuje, že v interiéru bude možné si při jízdě normálně povídat, že se posádka vzájemně uslyší. Pokud byste potřebovali převézt i nějaké drobné zavazadlo, problém by to být neměl. V autě má být úložný prostor i několik odkládacích přihrádek.

Stav auta i údaje o jízdě bude řidič moci sledovat na digitálním displeji v palubní desce. Zobrazovat bude moci jízdní data – aktuální rychlost, aktuálně zařazený rychlostní stupeň, provozní teploty či aktuální jízdní režim.

Praga Bohema v současnosti ještě prochází finálním testováním, které by mělo trvat ještě několik měsíců. Finální auto by mělo být dokončeno asi v polovině příštího roku, kdy Praga sdělí finální technické údaje. Cenu už ovšem automobilka zveřejnila nyní. Pokud byste tohle auto chtěli, budete si muset připravit minimálně 1,28 milionu eur, tedy asi 31,2 milionu korun. Pokud si český hypersport koupíte, budete se moci zúčastnit i akcí, které Praga pro své zákazníky plánuje. Půjde zejména o jízdy na závodních okruzích, kde školení testovací jezdci zákazníky s autem bude učit jezdit. 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru