Od ledna začne platit zákon, který umožňuje řídit motorová vozidla od 17 let. Podle předběžných průzkumů tuto možnost využije zhruba třetina sedmnáctiletých, což může být až třicet tisíc zájemců nad běžný stav. Jedním z důvodů takového zájmu je rostoucí cena za kurzy autoškol – jestliže ještě v roce 2020 byly ceny za kurz pro řidičský průkaz skupiny B pod hranicí 10 000 Kč, dnes je řidičák o více než polovinu dražší, přičemž ceny v Praze a jiných velkých městech mohou u běžných kurzů přesahovat 20 000 Kč a u rychlokurzů i 30 000 Kč.
Co je příčinou tohoto nárůstu? Dílem inflace – vzrostly ceny práce, vozidel, pohonných hmot, prostor i náhradních dílů. Trh se sice uklidnil a mohlo by se zdát, že s ohledem na další očekávaný pokles inflace by ceny autoškol již dále stoupat neměly. Jenže opak je pravdou.
Kapacita na hraně, zájem stoupá
Kapacita autoškol i zkušebních komisařů je v Česku dlouhodobě na hraně. Učitelů autoškol, bez ohledu na kvalitu, je žalostně málo, a výhled do budoucnosti zlepšení neslibuje. Nejhorší situace je podle provozovatelů autoškol v Praze, na Plzeňsku a na Ostravsku, ale nedostatek řidičů se projevuje doslova v každém městě. Navýšit kapacitu je doslova nemožné a může za to i legislativa, která limitovala zájemce o toto povolání zbytečným požadavkem odborného technického vzdělání. Ten sice padl, ale to nic nemění na tom, že prakticky jedna generace učitelů autoškol chybí.
Zájem naopak dramaticky stoupá – ke zmíněným sedmnáctiletým se přidávají populačně silné ročníky, které zájem o autoškoly zvýší oproti minulým letům už samy o sobě, podle statistik až o 10 tisíc v roce 2024.
A pak jsou tu cizinci, jejichž počet v Česku v důsledku ruské agrese i dalších migračních vlivů stoupl velmi významně – podle Českého statistického úřadu se počet cizinců v ČR v roce 2022 skokově zvýšil.
Velká část z nich jsou mladí, kteří řidičské oprávnění nemají, a ženy, které ho sice mají, ale chtějí se v novém prostředí aklimatizovat a mají zájem o kondiční jízdy. A stále ještě autoškoly nezvládly odbavit všechny čekatele, kteří autoškolu nemohli absolvovat vzhledem k pandemickým restrikcím.
Služby autoškol jsou dlouhodobě podhodnocené
Problémem je i postavení autoškol v České republice, kde výuka, respektive praktický výcvik je často brán pouze jako formální legalizace, bez ohledu na kvalitu výuky. Nejčastějším kritériem volby je rychlost a nízká cena. Z toho pramení fakt, že české autoškoly jsou v evropském srovnání jedny z nejlevnějších. Například v Německu vyjde řidičský průkaz minimálně na 36 tisíc korun, v průměru ale přesáhne padesátitisícovou hranici, dražší jsou řidičáky v Rakousku i na Slovensku. Růst ceny kurzů v autoškole je proto nevyhnutelný, v příštím roce s největší pravděpodobností i v menších městech překoná hranici 30 000 Kč, v Praze to může být až o polovinu více.
A bohužel, očekávat se dá i další propad kvality výuky. Což může být bomba tikající na českých silnicích. Řešení pro ty, kteří chápou autoškolu ne jako investici do řidičáku, ale jako cestu k řidičským schopnostem a zkušenostem, přesto existuje. Je jím výběr stabilní a kvalitní autoškoly. Rozhodně neplatí, že malá autoškola rovná se špatná autoškola. Nicméně malá autoškola, a že jich v Česku je většina, se hůře vyrovnává s provozními a technickými problémy, případně se zdravotními problémy učitelů.
Myslet na budoucnost se vyplatí
Asociace Autoškol ČR se na možný problém dívá zatím s klidem. „V současnosti nedisponujeme žádnými konkrétními výstupy, které by predikovaly zájem mladých řidičů o skupinu B s možností realizace od sedmnácti let. Byli jsme hlavním iniciátorem v návrhu i přípravách a máme k dispozici data ze sousedních zemí. Například v Německu, které bylo jedním ze států, kde jsme se inspirovali, využívá tuto možnost zhruba 20 % žadatelů o řidičská oprávnění. Lze tedy předpokládat, že v ČR k žádnému dramatickému nárustu zájmu o řidičská oprávnění nedojde. Pokud ano, bude to obdobné jako v okolních státech,“ komentuje novou legislativu Martin Aujezdský, člen výkonné rady Asociace autoškol České republiky. Je ovšem otázkou, zda oněch 20 % české autoškoly, které jsou kapacitně na hraně, dokáží zvládnout. A pokud ano, tak jestli to bude bez propadu kvality výuky a růstu ceny.
„Cenotvorbu kurzů autoškol určuje především trh sám. Vytvářet tedy cenové prognózy nemá úplně význam. To, že ceny porostou i v příštím roce však lze předpokládat. Jakou rychlostí a jakým směrem ukáže čas. Mohlo by se jednat řádově spíše o jednotky až desítky procent. Růst ovlivňuje spousty faktorů, obecně lze říci, že ve větších městech, kde je větší kupní síla, může být růst cen vyšší než v menších regionech,“ dodává Aujezdský.
Za skorumpované majitele autoškol a podmázlé úředníky budou doplácet naše děti ? Hlavně že polovina těch darmožroutů měla řidičáky možná v rámci základní vojenské služby nebo učilišť a teď by to šroubovali kam až do p…e. Běžte se fakt vycpat to už e jsme fakt tak neskutečně nenažranej národ ? Dejte těm skorumpovanej hajzlům pokuty sebrat licence a hotovo častější kontroly v autoškolách by asi pomohlo ne ?