V České republice byla otevřena čerpací stanice na palivo HVO100, které se vyrábí čistě z obnovitelných zdrojů. U Jihlavy jej otevřela společnost Eurowag.
HVO100 se vyrábí čistě z obnovitelných zdrojů, dokáže snížit emise CO2 až o 90 %1 a lze jej bez nutnosti jakýchkoliv zásahů tankovat do většiny vozidel s dieselovými motory, a to beze změny ve spotřebě. Právě možnost začít neprodleně snižovat emise – kromě toho, že HVO100 snižuje emise CO2, má ve srovnání s naftou zanedbatelný vliv na emise pevných částic a oxidy dusíku – je největší výhodou tohoto paliva. HVO100 je tzv. drop-in palivo, což dopravcům snižování emisí značně usnadňuje. Eliminuje totiž potřebu nákladných investic do nového vozového parku.
„Čím dál více dopravců i jejich zákazníků hledá cesty, jak snižovat emise z komerční silniční dopravy. Naše nově otevřená čerpací stanice pro kamiony nabízí okamžité a vysoce efektivní řešení. HVO100 je palivo provozně plně srovnatelné s fosilní naftou, díky unikátnímu chemickému procesu, jenž ji výrazně odlišuje od tradiční bionafty. Věříme, že po překonání počátečních zavádějících stereotypů, si rychle najde cestu k dekarbonizaci provozu mnoha dopravních firem,“ uvedl zakladatel a CEO společnosti Eurowag Martin Vohánka.
Na Slovensku už začali prodávat naftu z odpadu. ČR se brzy přidá také
Zájem o HVO100 roste
Nová čerpací stanice se nachází na trase dálnice D1 u Jihlavy (Červený kříž) a vznikla v rámci franšízové spolupráce se společností Nikey. Jihlava Truck Park se tak stal součástí akceptační sítě Eurowag, jež v současné době čítá 177 stanic v Evropské unii, kde lze HVO100 tankovat. Nejrozšířenější je tento typ biopaliva v zemích Beneluxu a Skandinávie. Do budoucna Eurowag plánuje možnosti tankování HVO100 dále rozšiřovat a nabízet je ve všech svých evropských truck parcích, kterých je nyní okolo třicítky. O tankování HVO100 má kromě DC Schenker zájem i několik dalších známých logistických společností.
„Každý den se v Evropě registruje přibližně tisícovka nových dieselových kamionů, což cestu k dekarbonizaci neulehčuje. Ovšem díky HVO100 může být i kamion s dieselovým pohonem skoro úplně uhlíkově neutrální. Obnovitelná nafta tak umožňuje odvětví komerční silniční dopravy rychle a nákladově efektivně snížit emise CO2,“ popisuje Matthias Maedge, viceprezident pro oblast dekarbonizace CRT v Eurowagu.
Eurowag: Dekarbonizace CRT není otázkou jediné technologie
Eurowag se tematikou snižování emisí z komerční silniční dopravy (CRT) zabývá dlouhodobě a patří v této oblasti k lídrům v Evropě. V loňském roce společnost otevřela dvě nové LNG stanice v České republice, rozšiřuje nabídku bioLNG pro zákazníky a věnuje se i nadále také elektromobilitě. „Naším cílem je nabídnout zákazníkům kompletní portfolio služeb v oblasti čisté logistiky. Věříme, že dekarbonizace dopravy není otázkou jediné technologie. Cesta k dosažení klimatických vyžaduje různá řešení, od plynných a kapalných biopaliv až po elektrické baterie a vodík, v závislosti na konkrétní situaci a zákaznických potřebách,“ vysvětluje Maedge.
Tak to bych do svého auta nenatankoval ani náhodou, jsem rád, že mu motor a čerpadlo funguje tak jak má.