skoda_kodiaq_gt-tankovani-cerpaci_stanice

Na Slovensku už začali prodávat naftu z odpadu. ČR se brzy přidá také

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Eurowag - Foto: Pavel Srp - 21. 2. 2024


V rámci pohonných hmot se v posledních letech dějí poměrně velké změny. V České republice od začátku roku vzrostl podíl ethanolu v benzinu na 10 %, jinde v Evropě například zase zavádějí ekologičtější naftu, která je vyráběna z odpadu. Nejnověji na Slovensku.

Slovenské čerpací stanice nově nabízejí 100% bionaftu s označením HVO100. Ta má až o 90 % nižší emise CO2, ale má také o 30 % nižší emise pevných částic a uhlovodíků, o 24 % nižší emise emise oxidu uhelnatého a také o 9 % nižší emise oxidů dusíku. Tuto ekologickou naftu je možné bez omezení tankovat do osobních vozidel splňujících normu Euro 6. Pro kontrolu je potřeba, aby na víčku nádrže bylo označení XTL.

Primárně ovšem toto palivo není určeno pro osobní automobily, nýbrž pro nákladní automobily, kterým pomáhá snižovat emise a je výhodná pro ESG (environmental, social, governance), což je vlastně celkový vliv firmy na životní prostředí = udržitelnost. Je to metoda díky níž firmy formulují své udržitelné obchodní strategie a efektivně naplňují stanovené cíle. „Vzhledem k obecnému tlaku na snižování emisí v celém dodavatelském řetězci a rostoucímu důrazu na ESG je pro dopravce zásadní, aby byli schopni splnit přání svých zákazníků, pokud jde o lepší udržitelnost a nižší uhlíkovou stopu,“ říká Dávid Halász, vedoucí oddělení alternativních paliv společnosti Eurowag a dodává: „Tankování HVO100 namísto konvenční nafty je skutečně velmi efektivní cestou. Pokud se dopravci rozhodnou, mohou začít snižovat emise prakticky okamžitě, a to s využitím svých stávajících nákladních vozidel se spalovacími motory, aniž by museli provádět jakékoli zásahy do vozidla. HVO100 tak odstraňuje hlavní překážku, kterou je u jiných nízkoemisních a bezemisních paliv nutnost obrovských investic do vozového parku.“

Ačkoliv je to ekologické palivo, příliš výhodné zatím není. V České republice i na Slovensku podléhá stejně vysoké spotřební dani jako běžná motorová nafta. Legislativa Evropské unie pro změnu zohledňuje především typ pohonu/motoru vozidla, nikoliv konkrétní palivo a s ním spojené emise. Překážkou je také nedostatek surovin, z nichž se HVO100 vyrábí (především rostlinný olej a živočišný tuk), a málo výrobních rafinérií.

Na čerpacích stanicích ORLEN Benzina lze odevzdávat použitý kuchyňský olej

A nakonec je to právě i samotná cena. Pokud by měla čerpací stanice tuto bionaftu nabízet, bude potřeba investovat. Nafta HVO100 musí mít vlastní, kompletně vyčištěnou nádrž a tankovací pistoli.

Tuto naftu je zatím možné tankovat na čerpacích stanicích sítě Eurowag v zemích Beneluxu, Skandinávii a Itálii od roku 2022, vlastní čerpací stanice Eurowag v Rakousku nabízí HVO100 od prosince 2023, letos se přidalo Slovensko na čerpací stanici v Malackách. Česká republika bude brzy následovat.

Co přesně je nafta HVO100?

HVO100 (zkratka pro hydrogenovaný rostlinný olej, číslo 100 označuje procento obnovitelných složek) je palivo vyráběné výhradně z obnovitelných surovin, jehož největším výrobcem je finská společnost Neste. Výroba tohoto paliva vyžaduje méně energie, takže HVO100 má ve srovnání s fosilní naftou mnohem udržitelnější životní cyklus. Kromě nižších emisí CO2 (až o 90 %), oxidů dusíku nebo pevných částic nabízí také vyšší cetanové číslo, vynikající chladicí vlastnosti nebo například snadnější skladování.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru