dalnice-kolona-zacpa

Poslední dobou si opravdu připadáme jako v Kocourkově. Ve zpovykaném Kocourkově. V celé republice byly naplno spuštěny opravy silnic, asi aby se nám lépe jezdilo. Vypadá to ale, že se jednotlivé úřady a kraje nějak zapomněly domluvit, protože se opravují snad všechny silnice najednou. Zmínit musíme také návrh na pro nás nepochopitelné zdanění starých aut, které je sice zatím jen ve fázi jednání, ale jak víte, u nás projde vše, co občany oškube za peníze.

Stát totiž potřebuje spousty financí na to, aby nám dokázal, že to s námi vlastně v jádru myslí dobře. Úředníci teď přišli s nápadem, že místo původně plánované státní navigace nechají několik tisíc aut očipovat a nasbíraná data pak použijí pro mapování kolon na našich silnicích.

Nechápete? To asi nevadí. Nechápe totiž nikdo, kromě těch úředníků. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce data z očipovaných aut zpřístupnit veřejně s tím, že všechny tyto informace budou ověřené a 100% pravdivé. Navíc prý bude možné podle aktuální situace třeba upravovat chod semaforů a tím tak ředit zácpy. Informace by mělo sbírat asi 150 tisíc aut a podle serveru iDnes se do soutěže o zpracování této zakázky přihlásily dvě společnosti.

První z bich je firma Vars Brno, která by takovou práci zvládla za 267 milionů Kč. Druhým adeptem je seskupení společností O2, CCS a Secar Bohemia, kteří si svou práci cení na 345 milionů Kč. Zatím není úplně jasné, jak by byla vybírána auta, která by čip dostala, ale jisté je, že 75 % očipovaných aut bude osobních a 25 % nákladních. Přesně taková je totiž skladba aut na našich silnicích.

Asi na jednu stranu tu chuť úředníků si to u nás řidičů vyžehlit chápeme, ale neměl by jim někdo říct, že data o dopravě a zácpách už velmi kvalitně a v aktuálním čase zobrazuje několik chytrých aplikací? Dokonce ty aplikace umí najít i alternativní cestu, která se kolonám vyhne. Ano, to vše nám všem umí říct naše chytré telefony, a to během několika sekund. Možná bychom to měli Ministerstvu dopravy a ŘSD říct, protože ty stovky milionů by pak mohly jít třeba na urychlení některých oprav. Pak by totiž nebylo potřeba řešit tolik dopravních kolapsů, protože by řidiči měli kde jezdit. Ale to jsme asi naivní…