kamiony-predjizdeni

Úřady chtějí zpřísnit tresty pro předjíždějící se kamioňáky. Ty současné moc nefungují

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy, ČT24 - Foto: Policie ČR - 4. 5. 2023


Na českých dálnicích naštve máloco tak, jako předjíždějící se kamiony. Především proto, že předjíždějící kamioňák často i na dlouhé minuty zablokuje levý jízdní pruh. Na řadě míst platí pro kamiony zákaz předjíždění, který ale většina nerespektuje. Důvodem je jak jejich neprofesionalita, tak také fakt, že případné potrestání je s řidiči kamionů řešeno ve správním řízení, což není moc efektivní. Změnit by to mohla novela zákona, která je právě projednávána v poslanecké sněmovně.

Zákaz předjíždění kamionů je v Česku jen na 145 místech. Byť byl chvíli ve hře plošný zákaz předjíždění, nakonec k němu nedošlo. I tak se ale mluví o tom, že míst se zákazem ještě letos přibude. Ovšem například na Slovensku plošný zákaz předjíždění mají, nicméně pokuta za porušení tohoto pravidla je v přepočtu jen asi 1500 Kč.

V Česku je porušení zákazu předjíždění pro kamiony posuzováno stejně, jako jakékoliv jiné nedovolené předjíždění. Jde o přestupek z kategorie nebezpečných, takže jej policisté nemohou řešit na místě, ale předávají ho do správního řízení. Tam se řidič může dočkat sedmi trestných bodů, pokuty až 10 000 Kč a zákazu řízení až na rok. Jakkoliv jde o poměrně přísný trest, kamioňáky od předjíždění neodradil.

Změnit by to ale mohla novela zákona, která by umožnila řešení tohoto přestupku přímo na místě, přičemž by platilo pravidlo dvakrát a dost. Ve správním řízení by se pak měla pokuta zvýšit až na 25 000 Kč.

„To je cesta, která by měla vést k tomu, že bude znovu na českých dálnicích bezpečněji,“ řekl pro web ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Rozhodně budeme podporovat nejen zpřísnění trestu pro řidiče kamionu, ale i třeba zvýšení pravomoci policie,“ dodal pro ČT24 poslanec Martin Kolovratník (ANO).

Štítky: , , , , ,

33 názorů na “Úřady chtějí zpřísnit tresty pro předjíždějící se kamioňáky. Ty současné moc nefungují”

  1. A taková otázka pro všechny řidiče osobáků – jak by jste předjeli na dálnici jiné auto, které pojede 126 km/hod? Pojedete za ním 100 nebo 200 km? Nebo ho radši předejdete povolenou stotřicítkou?

    1. Pane Karla, spoctete so kolik ridicu za vami a jak dlouho budete nasirat, pokud zacnete predjizdet kamion jedouci pred vami rychlosti 85 km/hod a vy na to dupnete a date mu pohulit povolenou rychlosti predjizdeni 90 km/hod

  2. 1. psychotesty pro všechny řidiče (nejen pro profi, ale hlavně osobáky, včetne elektro kol a koloběžek)
    2. snížit rychlost na dálnicích kolem měst na 80 km/h (pro všechny) a operativně tuto rychlost regulovat dle hustoty provozu jako např. v D (třeba i na 40- 60)
    3. na D1 mezi Prahou a Brnem max. povolená rychlost 100km/h (pro všechny a pořád)
    Česko je tranzitní zemí, hustota provozu značná a žádný zákaz či perzekuce jedné skupiny řidičů nic nevyřeší!!!
    Myslím, že těchto pár úprav a důsledná kontrola policií pomůže daleko víc než nějaký zákaz předjíždění. Celou věc je nutné řešit komplexně a musí se týkat všech účastníků provozu! Nelze šikanovat a diskriminovat jednu skupinu ve prospěch druhé! Ze všeho nejdůležitější ale je SLUŠNOST a OHLEDUPLNOST všech!!!! Pokud budou všichni tolerantní a nebudou žít s přesvědčením že silnice patří jen jim, bude se nám jezdit lépe a nikoho ani nenepadne řešit zákazy předjíždění kamionů.

    1. Totální nesmysl od toho je to dálnice a ne jezdit jezdit tak jak má . Doporučená rychlost OA a kamionů k tomu ohleduplnost a dohled dopravní policie.

    2. Nesmysl s tou rychlostí 100 na D1 pro všechny. Zákaz předjíždění vyjádřenej značkou je je zdůraznění toho, co už dávno platí, neboli „řidič nesmí zahájit předjíždění, pokud nesplňuje požadavek mít dostatečně vysokou převahu ve zrychlení a v maximální rychlosti k tomu, aby svým manévrem neohrozil a co nejméně omezil ostatní účastníky provozu…“ Problém je jinde – v absolutní absenci kontroly dodržování nařízení a okamžitýho nesilomrdnýho postihu za porušení toho ustanovení. Odebrat viníkům řidičák na místě na rok bez dalších podmínek, pokuta ve správním řízení podle počtu na místě zadržovanejch vozidel = v noci na prázdný dálnici si závoďte jak dlouho chcete, ale v momentě dojetí i jen jediným rychlejším vozidlem prostě ten předjížděnej půjde na brzdy, aby tomu v levým umožnil co nejrychlejší dokončení předjetí a zařazení před sebe. Pokud ne, mastná pokuta na fleku pro oba. A pro toho, co předjíždět začne NÁHLE a způsobí tím zezadu dojíždějícím nutnost prudce brzdit a pro toho, co na just nepustí před sebe a bude předjíždění naschvál blokovat, dvojnásobná. Máte kurde vysílačky, tak se do zádele dohodněte. Ono to taky vyléčí další neduh – přetížený kamióny. Prostě aby nebyli tak snadno předjetelní, šoféři si sami budou hlídat, aby nevezli „pár tun navrch, však se to nezblázní…“ – aby nebyli nadměrně pomalí jak zabržděnej šnek …

  3. Naprostý souhlas a moc hezky a pravdivě napsáno. Poláci, Rumuni, Slováci, Maďaři jsou to nejhorší na českých silnicích a policie nikde!!!

    1. A taková otázka pro všechny řidiče osobáků – jak by jste předjeli na dálnici jiné auto, které pojede 126 km/hod? Pojedete za ním 100 nebo 200 km? Nebo ho radši předejdete povolenou stotřicítkou?

  4. Jezdím s kamionem od roku 1992 . Zažil jsem “ hranice “ i jejich pád a s tím spojený obrovský nárůst dopravy . Ale možná by bylo dobré si zjistit , KDO toto porušuje ; již to zde někdo psal , že Poláci a celý Balkán , z toho mají opravdu jen legraci . Neříkám – nejsme všichni svatí , ale když např. na okruhu v Praze ( samozřejmně v levém pruhu – jak jinak ) , spolu “ závodí “ Rumun a Polák , kdo z nich se nejspíše dříve , dostane na D1 a když mi jiný kolega do vysílačky řekne , že vše oznámil na Policii a tam mu řekli , že se s nimy Policisté nedomluvý , je jasné , jak takové případné správní řízení , dopadne . Český Policista , si raději vybere “ jistotu “ v tom , že zkasíruje českého řidiče , než aby se dohadoval s Rumunem , který z něho má jen legraci a absolutně žádná síla , ho k nějakému správnímu řízení , nemůže dostat . Mám ještě 2,5 roku do konce hypotéky a až ji doplatím , na kamion se již nevrátím ; po tom , co se na našich ( a nejen na nich ) silnicích děje , se mi nemůže nikdo divit . Toto je pouze můj názor , se kterým můžete , ale také nemusíte , souhlasit . Všem kolegům přeji kolama dolů a co nejméně tupců na silnicích . Petr , Vysočina .

  5. Tahle problematika je poněkud složitější. Souhlasím, že mezi řidiči kamionů jsou paka, co musí předjet za každou cenu. Ale jsou tam i zodpovědní řidiči. Je důležité se zamyslet proč to dělají. Jedním z důvodů je nedostatek parkovišť. Například při cestě z Rakouského Lince do Prahy jsou k dispozici 2 parkoviště pro kamiony. A pokud jede řidič na sever, tak až za Prahou má možnost najít místo na povinnou přestávku. A to už většinou porušuje dobu jízdy. A za tu je větší pokuta než za předjíždění. Navíc za tu dobu jízdy může dostat pokutu zpětně. A to klidně za půl roku. Kdežto za předjíždění jen když ho chytí. Většina, neříkám že všichni, jsou zahraniční řidiči z východu a nebo z Polska či Rumunska. Občas mi to připadá, že si udělali řidičák na kopírce. Na vině je také absence zákonné normy, kdy by mělo být jasně definováno a i pokutováno bránění předjíždění. V Německu to definované je. Pokud předjíždějící vozidlo přesáhne více než polovinou své délky vozidlo předjížděné. Musí řidič předjížděného vozidla umožnit bezpečné předjetí. Myslí se tím snížení rychlosti.

    1. Všude to jde jen ne v Česku ?? Všude je úředníku skoro jak v Polsku a na co tu většinou sáhnou to stoji za prd. Proč neseberou řidičské oprávněni na 5 let všem co odmítnou zkoušku na návykové látky a alkohol a pokutu 2 roky deset procent s průměrného platu za předchozí dva roky platu ??To budou Raději buzerovat slušné řidiče ?

  6. Jezdím, jede mi to max 89km/h…někomu i méně až k 84 cca…když mě někdo bere přibrzdím a má mě za 5-8 vteřin….easy…takže pokuty ano, ale né za předjíždění, ale za neohleduplnost a zavinění dlouhého předjíždění. To si myslím, že zlepší bezpečnost. Co si budem, když už někdo tvrdí že předjíždění kamionu pro něj bylo nebezpečné, tak evidentně nezpomaloval ze 130 na 90 ale ze 150+ na 90. Ale chápu, taky mě to v osobáku štvalo, netrestejte ty co potřebují jet, ale ty co to tu minutu neumožní. Díky

  7. Jo,jasně zakažte kamionům všechno,oni jsou dobře vidět,tak proč se na nich nevystříkat…. Ale to že máš někde opravu silnice,máš tam jen povolenou jízdu nákl.vozů,protože objízdná trasa není vhodná a je tam na tvrdo zákaz os.vozů a všichni srá..i v os tam jedou a fízlové nikde,o tom ani čárka,to je goood. Fajn,zakažte nám to,pojedeme všichni v pravým za sebou,tak jsem zvědavej na vás blbečky v os až se do pravýho nedostanete. A tenhle zakomplexovanej hňup co psal tenhle článek,ten ať si pořídí statek,protože bez kamionů by si nekoupil ani rohlík,hňup..vlastně by si měl postavit sám něco z hlíny,protože i na statek musel někdo např.cihly dovézt…

    1. No, hoši z kamionů by se někdy mohli nad svým způsobem jízdy zamyslet. Ale právě podle způsobu jejich jízdy se zdá, že nemají moc čím.

    2. Hle vy vulgární tupče,
      pakliže na silnicích s tímto emočním vybavením brouzdáte, je zjevné, že jej neumíte ovládat a pak by vám mohly pomoct opakované psychotesty, nebo ještě lépe, udělejte něco pro tuto planetu a přestaňte jezdit, vy tupá nádobo.

    3. Pane nepostradatelný, až pojedete hned za sebou,tak dostanete zase pokutu za to,že neumožníte autu se zařadit ,nebo neumožníte výjezd např. z dálnice, protože jste na sebe nalepený jako buzny,což některý v Tiru vůbec neřeší. Hezký den všem a spoustu klidných km.

    4. Kamionistický argumenty zdůrazňovaný požadovaným časovým oknem nakládky/vykládky se holt budou muset přizpůsobit tomu, že se řidič může zdržet o 5-10 minut – a svět se taky nezblázní. Prostě si přestanete vykládat předpisy jenom ve svůj prospěch a budete se chovat jako všichni ostatní řidiči – včetně toho, že si přestanete za jízdy pouštět video na tabletu, vozit si nohy na palubní desce nebo za jízdy luštit křížovky.

  8. Kde není žalobce, není soudce. Až by více lidí začlo pravidelně nejen používat palubní kamery, ale taky podobné prohřešky hlásit (poskytovat video na policii), časem by se to přestalo stávat, poněvadž policie by viděla, že je třeba to víc hlídat. Zvlášť zahájení předjíždění v okamžiku, kdy auto v levém pruhu, výrazně rychleji přijíždějící zezadu, musí intenzivně brzdit, protože se mu tam ten kamion na… 20 metrů před ním (při rozdílu rychlosti min. 30 km/h)

    1. Kamera nic nevyřeší, na záznamu je jen RZ návěsu, ne kamiónu. Než polichcajti zjistí, kdo konkrétně řídil v danej moment tahač s připojeným návěsem se zaznamenanou RZ, uplynou roky …

  9. To stejně nic neřeší opět jen šikana českých řidičů který můžou přijít o řidičák a východ se tomu jen může smát dostane pokutu a jezdí dál. Ještě můžou pokračovat a bude čas se na tu práci vykašlat.

  10. V Německu je za předjižděni v zákazu pro kamiony odebrán jeden trestý bod a pokuta 80eu.tak jakých 7 bodů,,, a zákaz řizení.Je vidět že ty kamionáky máte za pěkný blbce.zdravím

  11. Milý pane, kde pak máte v D plošný zákaz předjíždění, ano na Slovensku ho mají a tak si to Slováci užívají na našich dálnicích. Takový Polák, Rumun a Ukrajinský řidič v autě s polskou spz to je kapitola sama pro sebe, ti bud´ nevědí co znamená značka zákaz předjíždění nebo to mají někde.

    1. Souhlas ,včera jsem jel ČR -SR -Maďarsko .České dálnice závody kamionů ,kdo ujede nejdelší trať vedle svého kolegy (Češi ,Poláci ,ostatní bez výjimky ).Slovenské dálnice až na maďarskou hranici ,pouze jeden Rumun předjížděl (plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnici ).Maďarsko slabý provoz ! Nejhorší situace s kamiony na českých dálnicích standart !Policie sleduje rychlost ,chytli nějakého polského řidiče sportovního auta ,kamióny je netrápí .

  12. Neházel bych řidiče nakl.aut do jednoho pytle,jsou výjimky,ale většina je slušných.kde má ten chudák vola co jede jako slimák předjet,to má jet prahu-Brno třeba 4hodiny?(pokud se udělá plošný zákaz).a co řidiči luxusních značek,kteří si s žádnými předpisy hlavu nelámou.nejvetsi prasata jsou všeobecně Balkánci, Maďaři a moc se nedivte,Ukrajinci.Nejake možnosti přece řidičům nakl.aut musíte nechat.Anebo jim dejte co proto,jako se to začalo s duchodcema,OSVČ, teď i zaměstnanci atd.Jestli chtějí lepit díry v rozpočtu díky pokutám,měli by raději lepit díry v silnicích.Hornich 10tis.to sotva pozná,anebo si najme od.šofirka,ale odnesou to lidi, kteří se volantem živí,a to je nás málo.Asi to nevadí,najmou se další UK.

  13. Tak už konečně udělejte to, co platí jinde v Evropě (SK, DE, …) a nebojte se, poslanci! Vy máte zákony k projednání. Plošný zákaz předjíždění se pro kamiony a vozidla nad 3,5t na silnicích vyšších tříd a dálnicích. Nic víc to nechce!

  14. zdenda.pytlak66@gmail.com

    Však pokutujte řidiče kamionu za všechno a vykašle se na tu práci i ten zbytek řidičů před důchodového věku a mladí lidé to dělat nebudou když jim z výplaty za každou blbost dá policie pokutu asi jsem poslední generace řidičů (ročník 1965)po nás budou hypermarkety prázdný a já si pro to pečivo dojdu do pekárny pěšky

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *