Odpočítávání do startu nejdůležitějšího závodu sezony je téměř u konce. O víkendu 17. až 18. června bude Porsche usilovat o třetí vítězství v legendárním vytrvalostním závodě 24 h Le Mans v řadě. Největším konkurentem je Toyota. Japonský výrobce v Le Mans zatím ještě nezvítězil. V roce 2016 musela Toyota v dramatickém závěru odstoupit jen několik minut před koncem závodu kvůli technické poruše a v roce 2017 nastoupí se třemi vozy proti dvěma vozům Porsche 919 Hybrid ve vrcholné třídě LMP1-H.

Porsche má mezi jezdci pět celkových vítězů

Za volantem závodního vozu Porsche 919 Hybrid se startovním číslem 1 se budou střídat Neel Jani (33/CH), André Lotterer (35/DE) a Nick Tandy (32/GB). Tito tři jezdci sdílejí dohromady zkušenosti z 20 startů v Le Mans, v nichž dosáhli pěti celkových vítězství. Jani (8 startů, 1 celkové vítězství) je jediným obhájcem titulu z Le Mans a kralujícím mistrem světa ve vytrvalostních závodech FIA v roce 2017. Od roku 2015 je také držitelem rekordního času na kolo v kvalifikaci v Le Mans. Lotterer (8 startů, 3 celková vítězství) stojí před svým prvním závodem s vozem Porsche po úspěšné kariéře v týmu Audi. Tandy bude v Sarthe závodit ve třídě LMP1 podruhé. V kategorii GT se zúčastnil legendárního vytrvalostního závodu již třikrát a v roce 2015 slavil 17. celkové vítězství značky Porsche jako nováček ve třídě LMP1.

Tým jezdců druhého vozu – Earl Bamber (26/NZ), Timo Bernhard (36/DE) a Brendon Hartley (27/NZ) – má na svém kontě celkem 17 účastí v Le Mans a dvě celková vítězství. Bamber (2 starty, 1 celkové vítězství) zvítězil v roce 2015 společně s Tandym a stejně jako on byl tehdy nováčkem ve třídě LMP1. V roce 2016 závodil s vozem Porsche v kategorii GT. Nejzkušenějším jezdcem z této trojice je Bernhard, který startoval v Le Mans desetkrát, poprvé v roce 2002 s vozem Porsche v kategorii GT – a při svém debutu vybojoval vítězství ve třídě. Od roku 2010 je jeho jméno vyryté také na trofeji za celkové vítězství. Tehdy byl tovární jezdec Porsche zapůjčen týmu Audi. Hartley (5 startů) sdílel kokpit s Bernhardem od roku 2014 a bezpochyby patří mezi nejhladovější členy celého týmu, protože velké vítězství v Le Mans mu zatím uniká.

Závod s časem, boj s povětrnostními podmínkami a souboj s Toyotou

„Le Mans 2017 bude extrémně náročným závodem, možná ještě rychlejším než v roce 2016,“ říká Fritz Enzinger s plným vědomím nadcházejících velkých bojů. Viceprezident, zodpovědný za tým LMP1, potvrzuje: „Nebude to jen duel s Toyotou. Největší výzvou v Le Mans je samotný závod. Nikdy nesmíte ztratit respekt před těmi 5000 kilometry, na jejichž překonání musíte bojovat za světla i ve tmě, za měnících se povětrnostních podmínek a při rychlostech přesahujících 330 km/h při neustálém předjíždění pomalejších konkurentů. Nic není zaručeno, kdykoli se může přihodit cokoli. Šanci získat velkou trofej v Le Mans máte jen na základě dokonalé přípravy před závodem, bezchybné práce a absolvování závodu bez nehod.“

Šéf týmu Andreas Seidl k tomu dodává: „To, co dělá Le Mans nejnáročnějším závodem na světě, není jen obrovská vzdálenost, kterou je nutné překonat. Po celou akci se musíte udržovat v tempu a plánovat optimální využívání zdrojů. Celá akce trvá dva týdny a během této doby tým 90 mužů úzce spolupracuje v omezeném prostoru a pod velkým tlakem. Společně prožívají úspěchy i nezdary. V sobotu v 15 h přitom musí být každý člen týmu – ať se jedná o mechanika, jezdce, nebo kohokoli jiného z týmu – fyzicky i mentálně připraven na závod. Pak se musí v praxi uplatnit všechno, co jsme se naučili a vyzkoušeli.

Udělali jsme po technické i provozní stránce vše, co bylo v našich silách, abychom byli připraveni na Le Mans. Porsche 919 Hybrid, naše silná sestava jezdců a tým jsou připraveni vydat ze sebe všechno.“

Porsche 919 Hybrid

Závodní vůz Porsche 919 Hybrid byl pro mistrovství světa 2017 důkladně přepracován. Nově vyvinuto bylo 60 až 70 procent dílů prototypu pro Le Mans. To se týká zejména oblastí aerodynamiky, podvozku a spalovacího motoru. Poháněcí ústrojí však zůstává v principu stejné. Inovativní hybridní závodní vůz poskytuje nejvyšší celkový výkon cca 662 kW/900 koní, jehož zdrojem jsou kompaktní dvoulitrový motor V4, přeplňovaný turbodmychadlem (téměř 368 kW/500 koní), a dva různé systémy rekuperace energie – kinetické energie z přední nápravy a energie výfukových plynů. Spalovací motor pohání zadní nápravu, zatímco elektromotor přenáší na přední nápravu výkon více než 294 kW/400 koní. Elektrická energie, získávaná rekuperací kinetické energie na přední nápravě a rekuperací energie z výfukové soustavy, se na přechodnou dobu ukládá do kapalinou chlazených lithium-iontových akumulátorů.

Mistrovství světa

Čtyřiadvacetihodinový závod je třetím z devíti podniků Mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech 2017. V prvních dvou šestihodinových závodech (v Silverstone a Spa) získal tým Porsche 61 bodů a je na druhém místě průběžného pořadí v hodnocení konstruktérů za Toyotou (69,5 bodu). V žebříčku jezdců jsou Bamber/Bernhard/Hartley (33 bodů) na druhém místě a Jani/Lotterer/Tandy třetí (28 bodů). Vedoucí sestava jezdců v barvách týmu Toyota má 50 bodů.

Úspěšný příběh

Značka Porsche dosáhla svého prvního a dlouho očekávaného vítězství v Le Mans v roce 1970. Do roku 1998 k němu přibylo dalších 15 triumfů. Značka Porsche se pak na 15 let stáhla z nejvyšší kategorie motoristického sportu a získala pouze několik vítězství v příslušných třídách. V roce 2011 přijalo vedení společnosti Porsche rozhodnutí vrátit se do třídy prototypů. Nová pravidla mistrovství světa ve vytrvalostních závodech, zaměřená na hospodárnost, nabízela přesně to, co značka Porsche na nejvyšší úrovni motoristického sportu vždy vyhledávala: platformu pro výzkum a vývoj budoucí techniky pro silniční vozy.

Roky 2012 a 2013 byly zasvěceny přípravám. Ve výzkumném a vývojovém středisku Porsche ve Weissachu nedaleko Stuttgartu vyrostly nové budovy. Fritz Enzinger sestavil tým, který má nyní 260 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců. Zrodil se první závodní vůz Porsche 919 Hybrid – zcela nový vůz, vybavený hybridní technikou, která byla do té doby relativně neznámá. Počáteční období bylo náročné, ale pokrok byl značný.

V sezoně 2014 debutoval dodnes nejinovativnější závodní vůz na světě. Při své první účasti v Le Mans se 919 Hybrid dostal po 20 hodinách závodu do vedení, avšak o dvě hodiny později musel ze závodu odstoupit kvůli poruše motoru. V roce 2015 nastoupilo Porsche do závodu i se třetím vozem 919 Hybrid pro jezdce Earla Bambera (NZ), Nica Hülkenberga (DE) a Nicka Tandyho (GB) a tato trojice nováčků v kategorii LMP1 získala pro Porsche 17. celkové vítězství v Le Mans – a první od roku 1998. Porsche zopakovalo celkové vítězství v závodě i v minulém roce s jezdci Romainem Dumasem (FR), Neelem Janim (CH) a Marcem Liebem (DE) po mnohahodinové bitvě s Toyotou.

Program týmu Porsche LMP:

Technická přejímka 60 závodních vozů, rozdělených do čtyř tříd, byla zahájena v neděli před závodem, 11. června, na náměstí Place de la République. Jednalo se o veřejně přístupnou akci v centru města. Zatímco vozy byly podrobovány důkladným prohlídkám, muselo 180 jezdců předložit své doklady. Tým Porsche LMP měl technickou přejímku na programu v neděli od 15:20 h.

Úterý 13. června:

  • 14:00-14:50 Fotografování týmu Porsche v prostoru startu/cíle
  • 17:00-18:30 Autogramiáda v boxech

Středa 14. června:

  • 13:30-14:00 Setkání s týmem pro zástupce médií v zázemí pro hosty a novináře
  • 16:00-20:00 Volný trénink
  • 22:00-24:00 Kvalifikace

Čtvrtek 15. června:

  • 16:30-17:00 Setkání s týmem pro zástupce médií v zázemí pro hosty a novináře
  • 19:00-21:00 Kvalifikace
  • 22:00-24:00 Kvalifikace

Pátek 16. června:

  • 10:00-18:00 Prohlídka boxů pro diváky
  • 14:00-14:40 Setkání s týmem ve středisku Porsche Experience Center
  • 17:30-19:30 Slavnostní představení jezdců v centru města

Sobota 17. června:

  • 9:00-9:45 Zahřívací jízdy
  • 14:22 Zahájení slavnostního startu závodu
  • 15:00 Start závodu