Rallye Dakar 2020 se nezadržitelně blíží. 42. ročník nejtěžšího motoristického závodu světa odstartuje v Saúdské Arábii už 5. ledna 2020 a bude v mnoha věcech překvapivý. Jednou z nich je i složení týmu MP Sports, které jsme se dozvěděli na včerejší tiskové konferenci.
Tisková konference nejúspěšnějšího soukromého týmu, jak ho nazvali přítomné zástupci pořadatele, společnosti A.S.O. – Amaury Sport Organisation, se odehrála na lodi přímo v centru Prahy na Vltavě.
https://www.facebook.com/automaniacz/photos/a.503615053080979/2400075426768256/
V rámci této tiskové konference si Martin Prokop posteskl nad tím, že konec letošní závodní sezóny se vůbec nevyvedl. Může za to poslední závod v Maroku. Při tom se nejprve závodní tým musel potýkat s problémy s palivem. Do auta kvůli testování na dakarský závod natankovali běžný benzin, protože se zatím neví, zda bude v Saúdské Arábii k dispozici závodní nebo letecký benzín anebo právě jen ten obyčejný. Auto na něj sice jet může, ale problém nastal ve vysokých teplotách. Benzin se totiž v nádrži při jízdě začal vařit a auto na něj nedokázalo jet.
Ten druhý problém byl ale o poznání vážnější. Martin Prokop totiž v závodě vážně havaroval. Při této havárii byl nejen zcela zničen závodní speciál, ale zejména byl vážně zraněn spolujezdec Jan Tománek. „Vždy jsem říkal, že se tohle auto nedá rozbít, a když se to povede, tak to bude někoho z nás bolet. A to se bohužel potvrdilo,“ komentoval nehodu Martin Prokop. Tománkova zranění si prý vyžádají půlroční odpočinek, což znamená, že se na Dakaru 2020 na sedadle spolujezdce neobjeví. K Prokopovi se do kokpitu posadí Viktor Chytka, bratr jednoho z nejúspěšnějších fotografů Mariana Chytky, který fotí dakarský závod i pro tovární týmy.
Viktor Chytka prý s Janem Tománkem ještě v Maroku telefonicky komunikoval a už tehdy ho zraněný spolujezdec připravoval na to, že by mohla nabídka od týmu přijít. To se později potvrdilo. Když Chytkovi Prokop zavolal, nekývl mu na nabídku hned, ale prý 14 dní váhal. Už byl prý domluvený s bratrem na tom, že spolu opět pojedou v novinářském autě. Nakonec kývl a na závod se velmi těší. Lituje však toho, že taková nabídka přišla ve chvíli, kdy musí zaskakovat za zraněného kopilota.
Nebude to první závod posádky Prokop – Chytka. Tihle dva už spolu závod jeli. I tehdy Viktor Chytka zaskakoval za nemocného Tománka. Najeto spolu oba závodníci mají přibližně dva tisíce kilometrů, ale další trénink ještě chystají. Ten vůbec poslední před závodem se odehraje při třídenním testování v Arabských emirátech těsně před startem.
Komplikace se ale objevily i na technice. A to velmi zásadní. Auto mělo být podle původního plánu už přibližně tři týdny na lodi, toho času na cestě do Saúdské Arábie. Jenže původní Shrek byl při marocké nehodě totálně zničen a bylo potřeba postavit úplně nové auto. Tým MP Sports musel sehnat zcela nový rám a auto postavit úplně od začátku. Z původního auta šlo podle Prokopa použít jen motor, převodovku, diferenciál a část elektriky. Vše ostatní je zcela nové. Do Asie nakonec poletí letadlem 24. listopadu z letiště v Lucemburku.
Stejně jako letos, pojede i v roce 2020 tým MP Sports se dvěma závodními auty. V tom druhém tentokrát nepojede Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem jako v loňském roce, ti pojedou se svým závodním Fordem Ranger, ale za volant se posadí Martin Kolomý. Pro toho to bude obrovská změna, protože více než dekádu závodil s mnohem větším a těžším kamionem. S týmem Buggyra Racing se ale letos nedohodl, v barvách roudnického týmu na dakarskou rallye letos vyrazí jen jeden kamion.
Buggyra vystavila svou techniku a prozradila jezdecké složení na rok 2020 pro Dakar i okruhy
Na dotaz novinářů, jak domluva spolupráce Martinů Prokopa a Kolomého vypadala, prozradil Kolomý, že to bylo velmi rychlé a komentoval se slovy: „Jsem rád, že jsem mohl přestoupit k Martinovi. Tak jak řekl mentor týmu Martin Koloc (pozn.: majitel a šéf bývalého Kolomého týmu Buggyra Racing), jsou jen dva profesionální týmy v republice, to je Big Shock Racing a MP Sports. A jsem rád, že jsem v jednom z nich.“ Mimochodem chvíli to vypadalo, že by snad Kolomý mohl domlouvat spolupráci právě i s týmem Big Shock Racing, kde jezdí Martin Macík.
Bude to pro něj z kamionu do osobáku velmi těžký přestup, což ostatně potvrzuje. „Martin mi půjčil svoje auto. Jel jsem s ním asi dvacet minut, a myslel jsem si, že vrátím licenci i řidičák,“ říká bruntálský jezdec. Překvapilo ho hlavně to, jak závodní Ford týmu MP Sports jede, akceleruje a hlavně zatáčí. Spolujezdce mu bude dělat jeho parťák z dakarského kamionu Jiří Štross.
V týmu jsou jasně dané priority. Tím hlavním jezdcem je samozřejmě Martin Prokop, který tradičně jede na co nejlepší umístění. Znamená to tedy zejména to, že Kolomého auto bude takovou absolutní asistencí. Pokud by se na Prokopově autě pokazilo nebo rozbilo něco, co nelze opravit, bude to vymontováno z druhého auta a Kolomý se Štrossem by tak cíl závodu neviděli.
https://www.facebook.com/automaniacz/photos/p.2400319633410502/2400319633410502/
Celou tiskovou konferenci můžete ze záznamu zhlédnout zde:
https://www.facebook.com/MartinProkopOfficial/videos/952532601771262/
Závod Rallye Dakar 2020 bude jiný, otevře zcela novou etapu. Po původním maratonském závodě Rallye Paříž – Dakar, který od roku 1979 vedl z Francie do Senegalu, se v roce 2009 začalo jezdit v jižní Americe. A tady už byl po 11 ročnících podle jezdců i pořadatele vyčerpán potenciál a závodní trasy se začaly opakovat.
Se Saúdskou Arábii podepsali pořadatelé smlouvu na pět let a slibují si od toho zejména to, že se závod vrátí ke své původní filozofii. Místo rychlostního závodu, kterým poslední dekádu byl, má jít opět o dálkový závod s důrazem na navigaci. To ovšem neznamená, že by se jezdilo pomalu. Jezdci ale prý v autě stráví více času a trasy budou delší (celkem 9000 km ve 12 etapách) a navigačně náročnější.
Závod odstartuje v neděli 5. ledna 2020 v Džiddě na pobřeží Rudého moře. Odtud se pojede v severní části země do hlavního města Saúdské Arábie, kterým je Rijád. Sem celý závodní konvoj dorazí v sobotu 11. ledna 2020, kdy je plánován tzv. „odpočinkový den“. Odtud v neděli opět vyrazí do závodu, tentokrát na jih, odkud se 17. ledna 2020 opět vrátí nedaleko Rijádu do města Al-Kiddija, kde bude cíl závodu.
První polovina závodu by měla být spíše náročnější, pojede se v horách na kamenitých cestách. Druhá polovina závodu pak startovní pole zavede do pouště, kde na ně čekají i 250metrové písečné duny.