skoda_octavia_rs_facelift-a-skoda_kodiaq_rs

Tvrdý neznamená sportovní: Škoda pro modely RS vyvíjí a ladí podvozky jinak

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 21. 5. 2025


Označení RS zdobí sportovněji střižené sériové vozy značky Škoda už 25 let. Vynikají spojením každodenní použitelnosti a rychlosti, ta však není jejich jedinou předností. Nahlédněte do kuchyně expertů, kteří modely RS vyvíjejí.

Modely RS nabízejí řidičům sportovní svezení při zachování každodenní použitelnosti. „Nesnažíme se naše vozy stavět jen jako čistě sportovní a jednoúčelové vozy. Naši zákazníci s nimi běžně jezdí každý den, takže je děláme univerzálně použitelné. Přesto se s nimi dá opravdu hezky svézt,“ komentuje nastavení modelů RS Petr Šulc z Technického vývoje Škoda Auto.

Najít správně vyvážený mix mezi těmito dvěma světy vyžaduje technickou alchymii vývojářů, která se týká především podvozku a motoru. V případě vozů se spalovacím motorem, tedy Octavia RS (v obou karosářských variantách) a Kodiaq RS, je to agregát 2.0 TSI, který disponuje výkonem 195 kW/265 koní. Je to tak nyní nejvýkonnější spalovací motor značky Škoda.

Motor 2.0 TSI je na podávání vysokých výkonů dobře připraven. „U čtvrté generace motoru řady EA888 nový tvar dna pístů a nové těsnění klikové hřídele snižují vnitřní tření. Motor je také vybaven akustickým tlumením klikové skříně a dalšími úpravami, které snižují vnitřní tření pohyblivých součástí a tím dále zvyšují účinnost,“ pokračuje Šulc.

Zatímco výkon je u obou modelů stejný, jeho distribuce na silnici se liší a každý má vlastní trumfy v rukávu. Octavia RS má pohon pouze přední nápravy, je však doplněný diferenciálem VAQ s elektronicky řízenou svorností, což je jedna z technologií s původem v motorsportu. Díky jeho pečlivému naladění dokáže Octavia maximalizovat přilnavost přední nápravy nebo například přesměrovat více točivého momentu na vnější kolo v zatáčce, což umožňuje dynamičtější průjezd.

První jízda s novinkami Škoda Octavia RS a Škoda Kodiaq RS: Tohle nás překvapilo!

Kodiaq RS disponuje vyspělým pohonem všech kol s řadou senzorů, který zprostředkovává elektrohydraulicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka. Řídicí jednotka přitom umí poslat až 100 % výkonu na zadní nápravu. Ačkoliv je výstupní výkon motoru 2.0 TSI stejný, může se Kodiaq RS pochlubit vyšším točivým momentem 400 Nm oproti 370 Nm u Octavie. Pohon všech kol dává také Kodiaqu schopnost táhnout přívěs o hmotnosti až 2 500 kg.

Do děje však řidiče nevtahuje pouze výkon motoru, ale i jeho projev. Oba spalovací modely jsou vybaveny velmi rychle reagující sedmistupňovou převodovkou DSG, kterou je možné ovládat pádly pod volantem jako u některých závodních vozů. A zatímco Octavia RS disponuje novým sportovním výfukem, Kodiaq RS k tomu přidává funkci Dynamic Sound Boost s nezaměnitelným zvukovým projevem.

Podvozek, tlumiče, brzdy

Dynamický a emotivní motor však potřebuje odpovídající schopnosti podvozku. Octavia RS je ve standardu vybavena podvozkem sníženým o 15 mm díky kratším a tužším pružinám. Dále je vybavena tužšími tlumiči a stabilizátory na přední i zadní nápravě. Volitelně je k mání s adaptivními tlumiči DCC, které pracují v režimech Normal, Comfort, Sport nebo Individual, a řidič si tak sám ovládá míru tuhosti odpružení až v 15 stupních.

Snížení podvozku a upravené odklony zadní nápravy také vylepšují jízdní vlastnosti modelů RS. Upravená geometrie zajišťuje lepší kontakt s vozovkou při projíždění zatáček a potřebnou stabilitu a přesnost ve vyšších rychlostech. Modely RS mají také specificky nastavené progresivní řízení, které je pro oba modely standardem.

Nastavení podvozků odráží filozofii modelů RS, tedy že vozy mají nabídnout sportovní svezení při zachování každodenní použitelnosti. Díky tomu nejsou podvozky příliš tvrdé, což přináší i další benefity. „Tvrdý neznamená sportovní. Pokud je auto dobře sladěné, může být sportovní, i když dokáže dobře filtrovat nerovnosti. Octavia RS je nastavená tak, aby se s ní řidič hezky svezl i na rozbitější cestě,“ vysvětluje Petr Šulc.

skoda_octavia_rs_facelift-a-skoda_kodiaq_rs-tlumice

Oproti standardním modelům se verze RS můžou pochlubit i pneumatikami s vyšší přilnavostí, které jsou k mání u všech velikostí kol. Jejich výhody pocítíte jak na okruhu, tak i v běžném provozu, zejména v podobě vyšší trakce a kratší brzdné dráhy. Tomu v případě Octavie pomáhají i větší ventilované brzdové kotouče o rozměrech 340 × 30 mm vpředu a 310 × 22 mm vzadu.

Kodiaq pak díky svému technickému základu vytahuje další podvozkové eso, adaptivní řešení DCC+, které je pro RS ve standardní výbavě. Jeho kouzlo spočívá v tlumičích, které používají dva regulační ventily, kdy první je pro regulaci komprese a druhý pro regulaci roztažení. To vozu dodává ještě větší rovnováhu mezi komfortní a sportovní jízdou a napomáhá zmírnit pohupování či odskakování po přejetí nerovnosti.

Nelze si je splést

Modely RS si osvojily vlastní styl, který zdůrazňuje jejich zaměření na sportovní jízdu a zároveň podtrhuje vizuální atraktivitu. Typickými designovými prvky jsou černě lakované doplňky karoserie, specifické odstíny laků nebo designy kol, za kterými u spalovacích modelů prosvítají červeně lakované brzdové třmeny. Neméně důležitým prvkem RS je také bohatá standardní výbava, která zahrnuje například Matrix-LED přední světlomety nebo sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami.

Budoucnost RS

Léty vybroušená filozofie modelů RS se nevytrácí ani u elektromobilů. Důkazem jsou rovnou dva modely Elroq RS a Enyaq RS, které díky dvojici elektromotorů nabídnou jak ohromující dynamické parametry, tak i chytrý pohon všech kol a opět i specifické nastavení podvozku.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru