Tři čtvrtiny českých řidičů vědomě překračují maximální povolenou rychlost. V posledním vydání globálního průzkumu LeasePlan MobilityMonitor, který pravidelně analyzuje řidičské návyky, se k rychlé jízdě přiznalo přesně 74 % Čechů. To odpovídá celosvětovému průměru, který činí 73 %.
Nejvíce rychlíků hlásí možná překvapivě skandinávské národy: ve Švédsku běžně překračuje povolenou rychlost 90 % řidičů, v Dánsku 89 % a v Norsku 87 %. Nelze ale vyloučit, že lidé na severu Evropy jsou v posuzování vlastního chování za volantem kritičtější než obyvatelé jiných zemí. Jako nejdisciplinovanější vzešli ze studie respondenti ze Spojených států amerických (52 %), Řecka (55 %) a Španělska (60 %).
Průzkumu se zúčastnilo přes čtyři tisíce řidičů ze sedmnácti zemí. Ti měli mimo jiné specifikovat, v jakých situacích se k rychlé jízdě uchylují.
Třetina Čechů jezdí rychle tehdy, když je na silnicích minimální provoz, 28 % překračuje rychlost jen na dálnicích a přibližně čtvrtina výhradně v době, kdy opravdu spěchá.
Evidentní je, že hodně lidí vnímá rizika, která rychlá jízda přináší. Pětina řidičů z České republiky totiž nikdy nepřekračuje rychlost, když není ve voze sama. Něco málo přes desetinu respondentů uvedlo, že neriskují ve chvílích, kdy vezou děti.
Způsob, jakým se řidiči chovají na silnicích, může mít dopad nejen bezpečnostní, ale i ekonomický. V případě firemních aut mohou stylem jízdy ovlivnit výdaje svého zaměstnavatele na vozový park, například v oblasti pojištění. V Evropě zaplatí firma za palivo pro jeden vůz v průměru 2000 eur ročně, jedna silniční nehoda ji přitom v průměru vyjde na 700 eur.