Začátkem září bylo vydáno souhlasné stanovisko Ministerstva životního prostředí (tzv. EIA) pro severní úseky Pražského okruhu. Nová trasa se dotkne řady městských částí Prahy, ale vliv bude mít i na některé středočeské obce. Se všemi se proto sešel ministr dopravy Martin Kupka. Diskuse nad případnou změnou trasy už podle ministra není možná. Teď je podle něj čas na spolupráci a řešení potřeb jednotlivých obcí a městských částí.
„Dostavba severních částí je nezbytná pro propojení dálničních tahů, severozápadních částí Prahy s okolními oblastmi a zároveň umožní odlehčení přetížených komunikací v centru města a výrazně zlepší plynulost dopravy v celé metropoli. Bez okruhu už to zkrátka nejde,“ shrnul situaci na setkání se starosty Kupka.
Před nedávnem se přitom proti trase vyjádřil například pražský Spolek Rozumná doprava, pro který je vedení okruhu neakceptovatelné. Faktem ale je, že stanovisko EIA už zohlednilo velmi detailně podmínky a potřeby jednotlivých obcí i městských částí. Tyto postupně podávaly řadu podnětů na zlepšení či úpravu budoucí realizace okruhu. Ve většině případů byly tyto návrhy akceptovány a některé z nich se budou nadále prověřovat v rámci zpracovávání dalšího stupně projektové dokumentace.
Jedním z příkladů úprav na základě požadavku městské části je například prodloužení tunelu Rybářka či návrh na realizaci nové komunitní zahrady Suchdol, dalšími jsou pak nové tunely na trase úseku 519.
Dost bylo přetížených kamionů. Na Pražském okruhu bude ŘSD instalovat vysokorychlostní váhy
„Se zástupci obcí a městských částí proběhla a probíhá řada schůzek. Drtivá většina byla velmi konstruktivní, a pokud je to jen trochu možné, snažíme se vycházet vstříc tomu, co potřebují,“ doplnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Jsem osobně velmi rád, že pan ministr Kupka má okruh jako svoji prioritu a bojuje za něj. Pro nás na Šestce je to klíčová věc. Přetíženým komunikacím jako je Jugoslávských partyzánů, Evropská a Svatovítská se výrazně uleví, naši obyvatelé budou mít snazší cestování do Bohnic, Čimic a dalších městských částí, kam bylo v dopravní špičce velmi náročné se dostat,“ vysvětlil starosta Prahy 6 Jakub Stárek.
A dobrou zprávou je, že okruh neřeší jen automobilovou dopravu, ale i tu cyklistickou. Konkrétně v návaznosti na celoměstský systémem cyklotras Prahy a Středočeského kraje. Cyklistům i chodcům bude stejně jako autům sloužit nový most přes Vltavu, jehož finální podoba vzejde z mezinárodní architektonické soutěže.
Ministerstvo dopravy také upozorňuje, že v rámci protihlukových opatření budou realizovány na vybraných místech protihlukové stěny či valy, tzv. tichý asfalt, na mostních konstrukcích budou použity závěry se sníženou hlučností pro maximální omezení hluku při přejezdu vozidel přes dilatační spáry. Řada opatření se týká i hydrologie a vodohospodářství, zachycená dešťová voda se bude využívat například pro zálivku přilehlé vegetace.
Pražský Spolek padlých holek Rozumná doprava, to budou nějací profesionální ekoraketýři typu Miroslav Patrik? :)