Stalo se pravidlem posledních let, že se různé společnosti snaží veřejně hlásit k podpoře komunity LGBTQ+. Postupem čase se ale z tohoto tématu stala velmi politická věc plná křiku o právech a povinnostech. I proto se Toyota rozhodla, že toto téma dál moc podporovat nebude. A není jediná.
Už před pár lety se do veřejné a velmi neotřelé podpory LGBTQ zapojila třeba i Škoda, která představila speciální Enyaq Respectline, ale třeba i Ford. Ten pro propagační účely představil „Very Gay Raptor“, tedy pick-up Raptor v zářivých duhových barvách. Chvíli to fungovalo, ale po neuvěřitelné smršti nechutné diskuze veškerá videa a fotky auta smazal ze sociálních sítích a oznámil, že jakékoliv veřejné podpory této komunitě minimálně zmírní. Totéž v průběhu času udělal třeba i Harley-Davidson nebo John Deere. A teď se k nim nově přidává i Toyota.
It’s time to expose Toyota.@Toyota has been one of the most trusted brands in America but they’ve gone totally woke.
Here’s some of what we found:
• Toyota sponsored a drag queen program at a summer camp for kids identifying as LGBTQ+.
• Toyota opposes laws that ban sex… pic.twitter.com/bmcWPftjT4
— Robby Starbuck (@robbystarbuck) September 26, 2024
Ta byla řadu velkým podporovatelem jak LGBTQ+, tak hlavně programu s označením DEI (Diversity, Equity, Inclusion). Ten je zaměřen na diverzitu, rovnost a inkluzi v jednotlivých organizacích. Firmy, které se pod něj podepíší, se zavazují, že budou ke všem přistupovat stejně, nehledě na jejich rasu, původ, vyznání, sexualitu či pohlaví a podobně.
Podle agentury Bloomberg se však Toyota rozhodla své aktivity na poli DEI nebo LGBTQ+ skončit, respektive přepracovat. Automobilka všem asi 50 tisícům americkým zaměstnancům a 1500 prodejcům před pár dny rozeslala memorandum, kde upozorňuje na postupné odvracení od progresivistické politiky. To znamená, že se postupně vzdá firemní politiky vedené podle pravidel DEI a ukončí také veškerou účast v Indexu rovnosti firem, ale i v neziskové organizaci Human Rights Campaign. S tím jde ruku v ruce ukončení sponzorských aktivit LGBTQ+. V memorandu to podle Bloombergu odůvodňuje tím, že už bylo dost vysoce zpolitizované diskuzi.
Subaru pomohla zachránit i chytrá kampaň pro lesby. Pomohla i tenistka Martina Navrátilová
Toyota také v rámci memoranda vysvětlila, že i nadále však bude podporovat inkluzivní prostředí, ale prim pro ni hraje rozmanitost myšlení a zaměření se na aktivity podporující kvalitu podnikání.
Nemá to zapotřebí
Rozhodnutí o úpravě svých sponzorských aktivit přišlo po velké kauze, kterou rozpoutal Robby Starbuck, který Toyotu obvinil z řady velmi závažných věcí. Na svých sociálních sítích tvrdil, že Toyota sponzorovala vystoupení „drag queen“ na letním táboře pro děti, které se identifikují jako LGBTQ+, ale také podle něj automobilka podporuje „zákon o rovnosti, který by mužům umožnil vstup do dívčích koupelen a šaten“. Obvinil Toyotu, že zapomněla, kdo jsou její reální zákazníci, a peníze, které u Toyoty utratí, používá na financování ideologie, „která je diametrálně odlišná od jejich vlastních hodnot“.
A to byla pro japonskou značku asi poslední kapka. Prostě to celé nemá zapotřebí. Nehledě na to, že po vydání několika příspěvků tohoto aktivisty bojujícím proti všemu, co se týká LGBTQ+, řešila Toyota několik stovek dotazů od zaměstnanců i dealerů a dotazy od zákazníků museli řešit i na Call centru. Vzhledem k tomu, co se kolem debat týkajících se LGBTQ+ děje, se navíc dá očekávat, že se od veřejné podpory v budoucnu odkloní i další společnosti.