Značka Toyota si přo letošní ženevský autosalon připravila spoustu novinek. Představuje zcela nové koncepty elektromobilů i hybridních vozů, novou generaci hatchbacku Auris, ale také závodní koncept GR Supra Racing Concept, který odkazuje na legendární Toyotu Supra.

Koncepční model GR SUPRA RACING CONCEPT

Kompaktní dvoudveřový koncept GR Supra Racing Concept staví na klasickém uspořádání (motor vpředu, pohon zadních kol) a využívá pokrokové lehké materiály.

Studie od TOYOTA GAZOO Racing dokonale odráží filozofii „potěšení za volantem“, která je neodmyslitelnou součástí závazku Toyoty vyrábět stále lepší automobily. Nápadné startovní číslo „90“ na dveřích konceptu je historickým odkazem na kódové označení modelu Supra a jasným vodítkem poukazujícím na skutečnost, že tento koncept předznamenává návrat páté generace Toyoty Supra.

Vývoj konceptu jde ruku v ruce s přesvědčením Kiičira Toyody, zakladatele automobilky Toyota, podle kterého zapojení do motoristického sportu přináší výzvy v oblasti jízdních schopností i odolnosti, jež mohou přímo napomoci k vývoji lepších vozidel a současně probudit zájem a nadšení motoristických fanoušků.

Této filozofie se plně drží i prezident Toyota Motor Corporation Akio Toyoda spolu se závodním týmem TOYOTA GAZOO Racing usilujícím o úspěchy na nejvyšších úrovních mezinárodního motorsportu, včetně světového rallyového šampionátu (WRC), světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) a závodu 24 hodin Le Mans. Účast v těchto podnicích i dalších závodních seriálech po celém světě přináší technické poznatky, které lze přenést ze závodních okruhů nebo rallyových etap do vývoje nejen nových generací sportovně zaměřených modelů GR od Toyoty, ale i širší škály vozidel sloužících desítkám milionů motoristů po celém světě.

Koncepční model GR Supra Racing Concept se představí i v nejnovější aktualizaci počítačové hry Gran Turismo Sport od Polyphony Digital Inc., jejíž uvedení na trh je naplánováno na duben 2018.

Design, podvozek a prvky výbavy

Závodní koncept zaujme dramatickým ztvárněním karoserie a velkým zadním křídlem. V široké míře využívá pevné a lehké kompozitní materiály např. na širokých náraznících vpředu i vzadu, předním splitteru a zadním difuzoru, bočních prahových nástavcích, krytech vnějších zpětných zrcátek a zadním křídle. Z téhož materiálu je vyrobena i kapota s přívody vzduchu se žebrováním. Čelní sklo i boční okna jsou vyrobena z plastu.

Koncept se sníženou světlou výškou využívá komponenty zavěšení od výrobců originálního vybavení (OE). Závodní kola BBS s centrální maticí obouvají závodní pneumatiky Michelin. Brzdová soustava používá třmeny a kotouče od Brembo Racing. Závodní specifikace poté mají i výfukové svody.

Kabina je navržena pro nasazení v automobilových soutěžích, o čemž svědčí závodní přístrojová deska, sedadlo řidiče OMP a bezpečnostní klec. OMP rovněž dodala volant s rychloupínací hlavou, namontovaný na závodním sloupku řízení a vybavený pádly řazení. Dveře lemují panely z uhlíkových vláken a na přístrojové desce najdeme závodní displej.

Bezpečnostním požadavkům pro automobilové soutěže odpovídá kompletní bezpečnostní klec a hasicí přístroje, stejně tak jako palivové a brzdové vedení, konzola pedálů, baterie a kabelové svazky.

Nový Auris hybrid

Auris třetí generace, představovaný ve světové premiéře na ženevském autosalonu 2018, přináší dynamičtější design exteriéru. Zbrusu nové hybridní ústrojí 2,0 litru z nabídky motorizací pro Toyotu Auris je navíc první praktickou ukázkou strategie zahrnující dvě varianty hybridního pohonu.

Toyota se tradičně pyšní svojí schopností naslouchat zákazníkům a reagovat na jejich potřeby. Po 20 letech vedoucí pozice mezi výrobci hybridních automobilů s globálními prodeji přes 11 milionů vozů, včetně 1,5 milionu hybridů v Evropě, chce Toyota získávat nové podněty, jak ve vylepšování hybridů pokračovat a jak zvyšovat jejich atraktivitu pro nové typy zákazníků.

Toyota se proto rozhodla nabízet své klíčové modely s možností výběru ze dvou typů hybridního pohonu; jeden přináší tradiční výhody v podobě nízké spotřeby paliva a pohodové jízdy, druhý pak přidává vyšší výkon a dynamičtější jízdní charakter.

Auris první generace z roku 2010 byl v Evropě prvním velkosériově vyráběným klíčovým modelem od Toyoty, který přinesl výhody hybridního pohonu. Nyní bude prvním modelem, který nabídne volbu dvou druhů hybridního pohonu.

Nabídka hnacích ústrojí pro současnou Toyotu Auris zahrnuje pět klasických spalovacích motorů a jeden hybridní pohon. Nový Auris, odrážející nepolevující zaměření značky na hybridní technologie, nabídne zákazníkům pouze jeden klasický spalovací motor – benzínovou jednotku 1,2 litru s přeplňováním – a dále možnost výběru z hybridních ústrojí 1,8 litru o výkonu 122 koní, resp. 2,0 litru o výkonu 180 koní.

Hybridní ústrojí 1,8 litru nabízí všechny výhody, které zákazníci od plně hybridních pohonů Toyota tradičně očekávají: tichou, intuitivní, agilní a soběstačnou technologii elektrického pohonu s nízkými celkovými náklady vlastnictví, bez nutnosti dobíjení ze zásuvky a s mimořádně nízkou spotřebou paliva i nízkými emisemi CO2. A to včetně možnosti absolvovat až 50 % každodenní trasy při dojíždění čistě na elektřinu.

Všechny výše uvedené přednosti nabídne zákazníkům i hybridní soustava 2,0 litru, která plně využívá výhod vyššího jízdního pohodlí, stability, ovladatelnosti a potěšení z jízdy, plynoucích z nově použité podvozkové architektury TNGA (Toyota New Global Architecture). Majitelům nabídne ‚energickou jízdu‘ s vyšším výkonem a pedály řazení pod volantem pro požitek z dynamičtější jízdy.

Nová globální architektura TNGA

Platforma TNGA (zkr. Toyota New Global Architecture) představuje základ budoucího vývoje hnacích ústrojí a vozů automobilky Toyota. Je revoluční v tom, jakým způsobem Toyota navrhuje, konstruuje a vyrábí svá vozidla, a současně přitom tvoří nedílnou součást poslání Toyoty vyrábět stále lepší automobily, které jsou stylovější, bezpečnější a zábavnější.

TNGA zavádí nově definované zásady uspořádání různých nejmodernějších komponent, jejichž prostřednictvím se zjednodušují klíčové oblasti návrhu vozidel. Uvedené změny mají dopad převážně na prvky, které nejsou nijak vidět, takže návrháři mohli bez omezení vetknout nové Toyotě Auris nápadný a jedinečný vzhled s nižším postojem a atraktivnějšími proporcemi.

Výhodou podvozkové architektury TNGA nové Toyoty Auris je vyšší požitek z jízdy vyplývající z nízkého těžiště, zadního zavěšení typu multi-link a tužší konstrukce karoserie. U té se uplatnila vysokopevnostní ocel u výztuh na klíčových místech. Vše z uvedeného přispělo k lepší ovladatelnosti a stabilitě vozidla, a to bez negativních dopadů na jízdu a pohodlí.

U nových modelů na bázi TNGA bude prioritou nejvyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Nový Auris je navržen tak, aby splňoval náročné standardy nezávislých programů nárazových testů, a poskytoval tak vyšší míru bezpečnosti vyplývající z propracovaných funkcí, včetně systémů nejnovějšího paketu bezpečnostních technologií Toyota Safety Sense.

Design

„Naším hlavním cílem v případě nové Toyoty Auris bylo vytvořit nejmarkantnější a nejdynamičtější hatchback na trhu, bez kompromisů v otázkách využitelnosti interiéru,“ vysvětluje Simon Humphries, výkonný generální manažer z divize globálního designu Toyota.

„Díky nízkému těžišti, které vyplývá z uspořádání TNGA, je vozidlo při pohledu z boku lehké a agilní, když se však přesuneme směrem dozadu, zaujme svým robustním, širokým a přikrčeným postojem, který je na evropském trhu naprosto zásadní.“

Nový Auris, jenž je delší a nižší než předchůdce, vyznává výrazně dynamičtější design a nepřehlédnutelné stylistické ztvárnění předku vozidla.

Délka vozu narostla o 40 mm, přičemž celá tato hodnota byla využita ke zvětšení rozvoru náprav. Důležitá je i skutečnost, že nový hatchback je přibližně o 25 mm nižší, přičemž u kapoty motoru činí pokles oproti předchůdci plných 47 mm. Výsledkem je elegantnější tvar a opticky přitažlivější nižší kapota, což zlepšuje bezpečnost díky lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed.

Nové ztvárnění předku je další vývojovou variantou designových filozofií Under Priority Catamaran a Keen Look automobilky Toyota. Pod zahnutou přední hranou plošší kapoty ve tvaru škeble se nachází užší horní část masky chladiče, do níž je zasazen centrální znak Toyota, zatímco v rozích zaujmou nové full-LED sdružené světlomety se světly denního svícení.

Lemování kolem velké horní části masky chladiče ve tvaru lichoběžníku nápadně a se zřetelným odskokem přečnívá přes přední hranu kapoty a horní část masky chladiče a je méně zalomené a zároveň svislejší než u současného modelu, což vedlo ke zkrácení předního převisu vozidla asi o 20 mm.

Boční části lemu kolem masky chladiče nové Toyoty Auris tvoří charakteristický tvar trupu katamaránu v předních rozích, který zdůrazňuje nárůst šířky vozidla o 30 mm a jeho široký sportovní postoj.

Pod maskou chladiče se lem dělí a zřetelně definuje okraj předního spoileru, jehož hrany svým zahnutím směrem vzhůru tvoří mezi spoilerem a trupem katamaránu volný prostor, do nějž jsou zasazena LED mlhová světla. Samotný rastr masky chladiče má novou podobu, která je zřetelnější a kultivovanější než klasické provedení ve tvaru plástve.

Nové ztvárnění zadní partie je kulatější, než bylo původně v plánu, aby se posílila optická návaznost přední a zadní části vozidla. Díky zvětšení úhlu sklonu zadního skla přibližně o 14 stupňů a svalnatým tvarům nad podběhy zadních kol se vůz celkově jeví jako kompaktnější, přestože se zadní převis karoserie prodloužil o 20 mm. Standardní součástí všech stupňů výbavy je střešní spoiler.

Zadní full-LED koncové svítilny používají světlovodné trubice, které svým provedením zdůrazňují široký a přikrčený postoj nového Aurisu při pohledu zezadu. Designové ztvárnění Under Priority Catamaran z přední části vozidla se opakuje i v provedení zadního nárazníku (do tenké spodní hrany jsou zde začleněny dva chromové dekory).

Dynamické tvary nové Toyoty Auris jsou ještě zdůrazněny volitelným dvoubarevným schématem lakování, kde lze kombinovat odstín karoserie s černým provedením střechy a bočními sloupky v leskle černém provedení.

Nové Aygo

Návrháři a konstruktéři Toyoty opět posílili jedinečnou genetickou výbavu modelu a přední postavení ve vysoce konkurenční třídě minivozů. AYGO opět nabízí svěží a výrazný image a ještě lepší jízdní schopnosti i ovladatelnost pro vyšší potěšení za volantem.

Současná Toyota AYGO, uvedená v roce 2014, přinesla Toyotě v evropské třídě minivozů pozoruhodné úspěchy. Díky charakteristickému a okamžitě rozpoznatelnému ‘X’ na předních partiích, spolu s širokými možnostmi nabízených zákaznických úprav, vždy dokáže vystoupit z davu.

AYGO tradičně oslovuje zájemce kladoucí důraz na styl, kteří si vůz nekupují k pouhému uspokojení racionálních potřeb. AYGO je díky svému markantnímu vzhledu a atraktivním jízdním vlastnostem jedním z nejúspěšnějších modelů Toyota ve schopnostech lákat nové zákazníky a získávat zájemce od jiných značek.

V roce 2017 bylo AYGO jedním z nejlépe prodávaných modelů ve třídě minivozů s prodejním objemem přes 85 000 vozidel a podílem v daném segmentu na úrovni 6,6 %.

Design

Nové AYGO si zachovalo svůj ikonický podpis v podobě písmene ‘X’ na čele vozu, avšak původní dvourozměrná grafika byla přepracována do výraznější prostorové podoby.
Součástí markantních čelních partií jsou i přepracované sdružené světlomety v duchu designových zásad Keen Look se zabudovanými světly denního svícení, které již na první pohled stvrzují nepřehlédnutelnou podobu nové Toyoty AYGO.

Orámovaná maska chladiče ve spodní části zdůrazňuje stabilní postoj Toyoty AYGO a typickou agilitu tohoto kompaktního vozidla. Šířku tohoto modelu akcentují dekory pod světlomety, které mohou být v černém, leskle černém nebo stříbrném provedení.

Při pohledu z boku pak trojrozměrné přední partie navazují na nově tvarované kryty zadních skupinových světel v zájmu optického propojení přední a zadní části vozu – zde s pocitem dopředného pohybu a zvýšené dynamiky.

Nové LED světlovodné trubice na zádi vozu propůjčují Toyotě AYGO rafinovaný vzhled a napomáhají k její okamžité rozpoznatelnosti. Jedinečný světelný podpis vyvolává představu kompaktní kabiny nad širší hmotou v oblasti nárazníků ke zdůraznění šířky zadních partií vozidla a jeho vysoké stability.

Nově ztvárněný exteriér jde ruku v ruce se dvěma novými odstíny karoserie (Magenta a černo-modrým), spolu s rozšířením nabídky kol o ozdobné kryty s technickým vzhledem a 15″ litá kola – v jedinečném provedení pro každý ze stupňů výbavy, opět s důrazem na prémiový vzhled nové Toyoty AYGO.

Modernizovaná grafika přístrojů sdruženého displeje se vyznačuje výraznějším trojrozměrným zpracováním a novou barvou podsvícení. Návrháři použili prestižnější barevné schéma v odstínu ‚šedý křemen‘ a ‚černý lak‘. Pro většinu stupňů výbavy též vznikla nová látka čalounění sedadel.

STRUKTURA STUPŇŮ VÝBAVY

Uspořádání stupňů výbavy pro nové AYGO má díky speciálnímu zaměření na nejvyšší část segmentu oslovit širší skupiny zájemců. Pro každý stupeň výbavy jsou typické jedinečné designové prvky, snadno rozeznatelné podle provedení předního nárazníku, specifických litých kol a úpravy interiéru.

Všechny stupně výbavy, od základního x přes prostřední x-play až po nejvyšší x-clusiv, mají svým pojetím oslovit vkus a potřeby různých skupin zákazníků.

Uprostřed nabízených stupňů výbavy pro novou Toyotu AYGO stojí x-play. Jeho součástí je několik prvků umožňujících zákazníkům upravit si vůz podle vlastního vkusu. Široká a cenově výhodná sériová výbava stupně x-play zahrnuje komfortní prvky jako např. klimatizaci nebo multimediální soustavu x-touch se 7″ dotykovým displejem.

Nová nejvyšší výbava x-clusiv staví na stupni x-play, který rozšiřuje o markantní dvoubarevné lakování s výběrem ze tří odstínů, jedinečná 15″ litá kola v provedení se zdvojenými paprsky, sedadla částečně čalouněná kůží, automatickou klimatizaci, systém bezklíčového nastupování a bezpečnostní paket Toyota Safety Sense.

Modelovou řadu AYGO budou také v pravidelných intervalech osvěžovat dvě speciální edice s označením x-cite a x-trend.

Verze x-cite je nejvýraznější variantou modelové řady AYGO, do které přináší jedinečný Magenta odstín karoserie ve dvoubarevném provedení, specifická 15″ černá litá kola, sedadla čalouněná látkou Manhattan s purpurovým prošíváním, dekory v barvě karoserie kolem výdechů ventilace a na hlavici řadicí páky, resp. přístrojový panel i okolí řadicí páky v černém laku.

Zájemce o dynamičtější ztvárnění minivozu od Toyoty zřejmě zaujme varianta x-trend. Černé provedení exteriéru zde doplňují černé dekory světlometů, markantní vnější zpětná zrcátka v odstínu azurové modré barvy, jedinečná sada sportovních polepů, specifická 15″ litá kola s deseti paprsky, polokožené čalounění a azurově lakované prvky v interiéru.

Jízdní dynamika

Nové AYGO charakterizují vylepšené jízdní schopnosti a lepší jízdní dynamika pro ještě vyšší agilitu ve městě, ovšem při zachování parametrů spotřeby paliva na vrcholu třídy. Přínosem je i znatelné snížení hluku, vibrací a chvění ve prospěch pohodlí na palubě.

Oceňovaný tříválec Toyota 998 cm³ 12v DOHC s časováním ventilů VVT-i nyní splňuje požadavky emisní normy Euro 6.2. Modernizovaný agregát přináší ideální vyvážení výkonu a spotřeby paliva s lepším dávkováním točivého momentu za nižších otáček v zájmu vyššího pohodlí při cestování po městě.

Výhodou jednotky je nový systém zdvojených vstřikovačů paliva, vyšší kompresní poměr, řada nových komponent s nízkým třením, systém chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) a vylepšená vyvažovací hřídel pro snížení vibrací za volnoběžných otáček.

Motor nyní dosahuje max. výkonu 53 kW/72 koní při 6 000 ot./min, resp. točivého momentu 93 Nm při 4 400 ot/min. Nové AYGO zrychluje na 100 km/h za 13,8 s a rozjede se až na 160 km/h.

Spotřeba paliva se zlepšila ze 4,1 na 3,9 l/100 km (podle jízdního cyklu NEDC), což představuje pokles hladiny emisí CO2 o 5 g/km na pouhých 90 g/km. Na základě nového homologačního postupu (podle jízdního cyklu WLTP) vykazuje vůz emise CO2 na úrovni 93 g/km.

V návaznosti na vylepšení parametrů motoru a spotřeby paliva prošla modernizací i soustava zavěšení nové Toyoty AYGO, stejně tak jako software soustavy řízení. Vůz tak nyní rychleji a přesněji reaguje na pokyny od řidiče v zájmu ještě vyšší agility a potěšení za volantem ve městě.

V neposlední řadě byly doplněny těsnicí a absorpční materiály v prostoru přístrojové desky, předních A-sloupků, dveří a zadního panelu, což se odrazilo ve znatelném snížení hluku, vibrací a chvění v kabině napříč celým pásmem otáček.

BEZPEČNOSTNÍ PAKET TOYOTA SAFETY SENSE

Toyota Safety Sense spojuje různé technologie aktivní bezpečnosti s cílem pomoci předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky za nejrůznějších dopravních situací.

Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) při rychlostech přibližně od 10 do 80 km/h rozpoznává vozidla jedoucí vpředu a snižuje riziko nárazu do nich zezadu. Pokud hrozí kolize, systém upozorní řidiče (akusticky i opticky), aby začal brzdit.

PCS rovněž zvýší tlak v brzdové soustavě s cílem posílit účinek brzd ve chvíli, kdy řidič sešlápne brzdový pedál. Pokud řidič nereaguje včas, systém PCS začne brzdit automaticky, a sníží tak rychlost jízdy3 přibližně o 30 km/h, případně vůz zcela zastaví, aby se střetu předešlo nebo se alespoň snížila energie nárazu.

Asistent pro jízdu v pruzích (LDA) monitoruje vodorovné pruhy na vozovce a pomáhá zabránit nehodám nebo čelním střetům v důsledku nechtěného opuštění jízdního pruhu. Pokud vůz začne vyjíždět z jízdního pruhu bez použití směrových světel, systém LDA upozorní řidiče akustickou i optickou signalizací.

ŘADA KONCEPČNÍCH MODELŮ TOYOTA CONCEPT-I SERIES

Evropská premiéra řady nových koncepčních modelů na ženevském autosalonu naznačuje designový směr, který Toyota uplatní ve svém urychleném programu vývoje elektrifikovaných vozidel. Řada elektromobilů s bateriovým pohonem Concept-i a elektromobilů TOYOTA FINE-Comfort Ride poháněných palivovými články (FCEV) naznačuje možnosti využití nových technologií ke zlepšení osobní mobility a budování udržitelné společnosti.

Na konci roku 2017 oznámila Toyota Motor Corporation svůj záměr zvýšit tempo vývoje elektrifikovaných vozidel s cílem prodávat kolem roku 2030 více než 5,5 milionů těchto vozidel ročně. Očekává se, že z nich budou více než jeden milion tvořit elektromobily s bateriovým pohonem nebo elektromobily poháněné palivovými články (BEV, resp. FCEV) s nulovými emisemi.

V rámci tohoto úsilí, které napomůže ke splnění strategického programu ‚Toyota Environmental Challenge‘ snížit průměrné celosvětové emise nových vozidel o 90 % do roku 2050 (oproti hodnotám roku 2010), budou do roku 2025 elektrifikovány všechny modely Toyota, resp. v rámci každé modelové řady se objeví vždy nejméně jedna elektrifikovaná varianta. Na podporu tohoto významného cíle Toyota rovněž zahájila studii proveditelnosti nového společného podniku s firmou Panasonic Corporation se zaměřením na otázky výkonu, bezpečnosti, ceny a stability dodávek prizmatických baterií pro elektrifikovaná vozidla.

Toyota ve zkoumaných návrzích a konstrukci využívá dosavadní poznatky k maximálnímu využití potenciálu budoucích elektromobilů s bateriovým pohonem a vozidel FCEV s cílem nejen chránit životní prostředí, ale také zvýšit bezpečnost a dostupnost mobility, zejména pak pro starší nebo handicapované uživatele.

Concept-i Series představuje řadu tří elektromobilů s bateriovým pohonem, z nichž každý svojí koncepcí odpovídá potřebám různých typů uživatelů v různém provozním prostředí. TOYOTA FINE-Comfort Ride Concept zkoumá možnosti využití technologie FCEV v rámci sériové výroby prostorného prémiového sedanu s flexibilním uspořádáním. Na základě technologií umělé inteligence, shromažďování velkých dat a palubního ‚Agenta‘ představuje Toyota svoji vizi, kdy se vůz stává opravdovým partnerem člověka se schopností sledovat náladu i pohodu řidiče, a to s cílem zajistit bezpečné a příjemné cestování.

TOYOTA ZKOUMÁ BUDOUCNOST MOBILITY SVÝMI KONCEPTY CONCEPT-I SERIES

Nová řada konceptů Concept-i od Toyoty využívá umělou inteligenci (AI) k porozumění potřebám řidiče, kdy mezi člověkem a jeho vozidlem vzniká jakési partnerství, spočívající ve společném poznávání a rozvoji. Tato vize budoucí mobility se v Evropě poprvé odhaluje na ženevském autosalonu v podobě tří koncepčních modelů Toyota Concept i, navržených s ohledem na odlišné osobní požadavky na přepravu.

Ke konceptu Toyota Concept-i se čtyřmi koly se připojuje Concept-i RIDE, malý univerzální prostředek mobility pro všechny, včetně vozíčkářů a starších osob, a dále Concept-i WALK, přepravník určený pro pohyb po chodnících, navržený pro bezpečné použití na zpevněných plochách mezi chodci.

Toyota se prostřednictvím svých vozidel tradičně snaží zhmotnit svobodu a radost z mobility, a nabízet tak vozidla, která by japonští majitelé zřejmě popsali slovy „milované autíčko“. Řada konceptů Toyota Concept-i byla pojata jako „milovaná vozidla“ pro novou epochu na základě myšlenky „partner, nejen pouhý stroj“.

Klíčovou technologií celé řady Toyota Concept-i je schopnost porozumět potřebám lidí (LEARN) s využitím prvků umělé inteligence pro rozpoznávání emocí a odhadování řidičových potřeb. Tato schopnost společně se systémy autonomního řízení zajišťuje bezpečné cestování bez stresu (PROTECT). Dále bude možné posouvat technologie až do fáze, kdy bude možné předvídat řidičovy pocity, což by mělo dodat nový rozměr potěšení za volantem (INSPIRE).

Toyota Concept-i

TECHNOLOGIE, KTERÁ ROZUMÍ LIDEM (LEARN)

Concept-i vyhodnocuje bdělost řidiče a jeho emoce za pomoci komplexního monitorování a vyhodnocování výrazů obličeje, jednání a tónu hlasu. Porovnává obecné informace, například zprávy na webu s informacemi daného jednotlivce, jako jsou např. aktivity na sociálních sítích, informace o poloze GPS a historie hovorů ve vozidle. Následně odhaduje požadavky řidiče na základě opakujících se témat.

Technologie schopná porozumět lidem (LEARN) využívá metody hlubokého učení, které se uplatňují např. k měření emocí a odhadování požadavků. Vozidla řady Toyota Concept-i díky tomu poskytují přidanou hodnotu v otázce bezpečného cestování bez stresu (PROTECT) a nové dimenze potěšení za volantem (INSPIRE).

BEZPEČNOST A DUŠEVNÍ POHODA (PROTECT)

Concept-i kromě vnějších podmínek vozidla odhaduje i aspekty týkající se řidiče na základě technologie porozumění lidem a rovněž monitoruje stav i spolehlivost řidiče a samotného vozidla. Například pokud je spolehlivost vozidla vysoká a systém usoudí, že je nezbytné poskytnout podporu (třeba v situaci, kdy je řidič vystaven nebezpečí nebo vysoce stresujícím podmínkám), Concept-i přepne na autonomní řízení. Fungování je založeno na koncepci autonomního řízení „Mobility Teammate“ automobilky Toyota, jejímž cílem je dohlížet na řidiče a podle potřeby mu pomáhat.

Dále podporuje řidiče tím, že stimuluje všech pět jeho smyslů, včetně zraku, hmatu a čichu v závislosti na emocích řidiče, míře únavy a ostražitosti. Napomáhá tak řidiči více se uvolnit a bojovat s hrozbou spánku.

POTĚŠENÍ ZA VOLANTEM (INSPIRE)

Concept-i se dokáže zapojit do konverzace díky své schopnosti porozumět řidičově náladě a preferencím. Vůz sám navrhuje témata a dosahuje zcela nového způsobu volného dialogu. Systém také může vytvářet „emoční mapu“ průběžným monitorováním řidičových emocí ve spojení s údaji o poloze GPS. S využitím informací shromažďovaných v podobě velkých dat dokáže Concept-i navrhovat další zajímavé trasy, které jsou na plánované cestě jen malou zajížďkou.

Vozidlo zaujme svojí futuristickou siluetou protaženou vpřed a jednoduchým otevřeným interiérem. Směrem od ‚Agenta‘ uprostřed přístrojového panelu se designový motiv hladce rozvíjí zevnitř směrem ven, přičemž konstrukce přístrojového panelu volně přechází do exteriéru vozidla. Koncept nabízí novou formu uživatelského prostředí díky intuitivní interakci s ‚Agentem‘ pomocí 3D head-up displeje.

Kolem roku 2020 chce Toyota realizovat silniční zkoušky vozidel vybavených některými funkcemi uvedeného konceptu.

Toyota Concept-i RIDE

UNIVERZÁLNÍ SPECIFIKACE A VYUŽITELNOST PRO OSOBY UPOUTANÉ NA VOZÍK

Koncepční model Concept-i RIDE používá nahoru výklopné dveře s velkým vstupním otvorem a dále elektricky ovládané sedadlo, které se při nastupování uživatele vysouvá směrem ke dveřnímu otvoru, aby se usnadnil snadný přesun handicapovaného uživatele z vozíku na sedadlo vozidla. Funkce otevírání a zavírání dveří zohledňuje i snadné nakládání a vykládání invalidního vozíku – díky konstrukci sedadla lze vozík snadno uložit dozadu.
Namísto volantu, pedálu plynu a brzdy se vozidlo ovládá pomocí joysticku; díky kompaktním rozměrům je také snazší manévrování na úzkých parkovacích místech. Konstruktéři kladli důraz na co nejsnazší používání, ať již při samotném řízení, zastavování nebo parkování.

Na velkém displeji přístrojového panelu se nachází ‚Agent‘ s prvky umělé inteligence, tvořící součást všech vozidel řady Concept-i. Aktivně zprostředkuje informace na podporu a zpříjemnění cesty: např. podrobnosti o dostupnosti bezbariérových zařízení pro handicapované uživatele.

BEZPEČNOST A DUŠEVNÍ POHODA

Během jízdy sedí řidič uprostřed vozidla. K dispozici jsou různé asistenční funkce jako např. automatické parkování nebo systém autonomního parkování s obsluhou, umožňující bezpečné a uvolněné cestování skutečně každému, včetně vozíčkářů nebo starších osob.
Toyota předpokládá zapojení prostředků Concept-i RIDE do programů sdílení vozidel, aby svoboda mobility byla dostupná většímu počtu lidí – zatímco dnes je založena převážně na individuálním vlastnictví vozidel.

Toyota Concept-i WALK

BEZPEČNÁ JÍZDA NA CHODNÍCÍCH A V PĚŠÍCH ZÓNÁCH

Concept-i WALK se dokáže otočit na prostoru kratším než lidský krok a užším než šířka ramen. Na chodníku zabírá přibližně stejně místa jako člověk v chůzi. Také rozumí řidiči na základě rozhovorů s inteligentním ‚Agentem‘ a dat získaných z vestavěných senzorů. V případě potřeby tak dokáže uživatele bezpečně navádět provozem. Pokud přepravník za pohybu rozpozná nebezpečí, varuje uživatele a automaticky přistoupí k předběžným opatřením. Ke stabilitě během jízdy a zastavování přispívají tři kola a rozvor měnící se podle rychlosti vozidla.

INTUITIVNÍ POUŽÍVÁNÍ PRO KAŽDÉHO

Díky funkci řízení nemusí uživatel vozidla Concept-i WALK v zatáčkách přesouvat těžiště těla. Nízká podlaha znamená snadné nastupování a vystupování skutečně pro všechny uživatele, bez ohledu na věk, pohlaví nebo oblečení.

Toyota opět předpokládá, že tento prostředek najde uplatnění v programech sdílení vozidel. Cílem automobilky je nabídnout vozidlo pro mobilitu na krátké vzdálenosti, sladěnou s dalšími dopravními prostředky v zábavních centrech nebo oblíbených rekreačních oblastech.

TOYOTA FINE-Comfort Ride

TOYOTA FINE-Comfort Ride Concept je elektromobil na palivové články (FCEV), který naplňuje vizi mobility s nižší uhlíkovou stopou, v tomto případě s pokročilým využitím vodíku a obnovitelné energie. Byl navržen jako „nová podoba prémiového sedanu“ s flexibilním uspořádáním, které mohou nabídnout pouze vozidla s elektrickým pohonem. Rovněž dokáže využít vysoké kapacity elektrické energie získávané z vodíkového paliva.

Koncept v Evropě poprvé odhalený na ženevském autosalonu se pyšní příkladnými ekologickými parametry, neboť neprodukuje žádné provozní emise CO2 či jiných škodlivých látek. Je rovněž pohodlný z hlediska běžného použití. Nabízí totiž velkorysý dojezd a rychlé tankování vodíku, které nežádá více než 3 minuty.

Kabina má tvar diamantu, tj. od přední části směrem doprostřed se rozšiřuje a následně směrem dozadu opět zužuje. Uvedené řešení přispělo k co největšímu prostoru na zadních sedadlech při zachování výhodné aerodynamiky.

Flexibilní uspořádání kabiny je přímým důsledkem elektrického pohonu – jelikož vozidlo používá elektromotory zabudované do kol namísto jednoho motoru pod kapotou, bylo možné umístit kola až do samotných rohů karoserie. Zakrytováním podvozku se podařilo dosáhnout vysoké úrovně stability a tichého prostředí, které přísluší prémiovému sedanu.

TOYOTA FINE-Comfort Ride Concept zhmotňuje myšlenku budoucí mobility, přinášející další přidanou hodnotu nad rámec přesouvání cestujících z místa na místo, kdy nejde o ‚jízdu‘ samotnou, ale i o kultivovaný pohyb ve velmi pohodlném prostředí. Vůz je vybaven funkcí digitálního asistenta s dotykovým displejem v pohodlném dosahu řidiče a cestujících, aby všichni na palubě měli snadný přístup k informacím. Samotná sedadla nabízejí široké možnosti nastavení k uspokojení potřeb pasažérů nejrůznějšího vzrůstu. Uspořádání sedadel je možné upravovat, a tak koncept TOYOTA FINE-Comfort Ride využívat jako individuální prostor i místo k pohodlnému převozu a komunikaci více lidí.

Tiše a hladce se pohybující vůz plně využívá své vysoké kapacity výroby elektřiny z vodíkového paliva. V interiéru zaujme bohatá výbava, stejně tak jako dojezdová vzdálenost cca 1 000 km (dle japonského testovacího cyklu JC08).

Šestimístné vozidlo měří na délku 4 830 mm, je široké 1 950 mm a vysoké 1 650 mm při rozvoru 3 450 mm.