Toyota GR Yaris je velmi speciální auto. I když se jmenuje Yaris, má toho z malého modelu, který se vyrábí u nás, jen velmi málo společného. GR Yaris se totiž skládá ručně v Japonsku a zadní část pochází z větší Corolly. Toyota nás teď trochu vzala k jeho montáži a je to hodně zajímavý pohled.

Ve vývoji nového modelu Toyota GR Yaris spolupracovali inženýři s továrními závodními jezdci – a to jak těmi okruhovými, tak i těmi z WRC. I díky tomu slibuje automobilka perfektní jízdní zážitek.

Vůz se montuje v japonském závodu Motomači. Je to první výrobní linka pro vozy GR, která se nachází v rodišti legend jako Lexus LFA nebo Toyota Supra A80 (mk3), je nyní plně připravena ručně stavět nový hot-hatch. Jeho základem je nová a tužší karoserie, na níž je ve srovnání s běžným modelem Yaris použito o 11 metrů více strukturálního lepidla a také je na ní o 200 svárů více.

Přečtěte si také:  Technologie Siemens umožňují víceúrovňovou výrobu sportovních automobilů

Toyotu GR Yaris sestavují kvalifikovaní technici ručně, a tak montáž každého vozu ve srovnání s běžnými sériovými modely trvá více než 10x déle. Výrobní linka byla optimalizována s ohledem na nejlepší možné výstupy – včetně kontrol slícování karoserie a dalších svarů, aby se každé Toyotě GR Yaris dostalo náležité péče a pozornosti. Jako by tomu mělo být u každého závodního vozu na míru.

Toyota GR Yaris: detailněji

Výroba Toyoty GR Yaris je hodně specifická, protože kombinuje původní podvozkovou platformu Toyota TNGA-B – poprvé uvedené právě se zbrusu novým Yarisem v roce 2020 – pro přední část a TNGA-C (Corolla) pro zadní část. Díky tomu bylo možné uplatnit novou konstrukci zavěšení kol a zabudovat systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR i zajistit vynikající stabilitu a ovladatelnost vozu. Namísto torzní příčky vzadu se tu objevují dvojité lichoběžníky, jejichž komponenty byly optimalizovány pro co nejlepší jízdní schopnosti. Na přední nápravě jsou vzpěry McPherson.

O pohon Toyoty GR Yaris se stará nový jednokomorovým turbodmychadlem s kuličkovými ložisky přeplňovaný tříválec, využívající prvky v konstrukci z motorsportu. Jde zejména o chlazení pístů pomocí olejových trysek, velký průměr výfukových ventilů a částečně strojově opracovaný sací kanál. Z objemu 1618 cm³ díky tomu dosahuje výkonu 192 kW/261 koní a točivého momentu 360 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 5,5 sekundy a jede nejvyšší rychlostí až 230 km/h.

Motor přenáší výkon přes šestistupňovou manuální převodovkou a všechna čtyři kola. Důmyslný systém čtyřkolky používá mírně odlišné převodové poměry u přední a zadní nápravy a umožňuje teoreticky rozdělovat hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 (pohon samotných předních kol) až po 0:100 (pohon samotných zadních kol). Díky flexibilitě uvedeného řešení má vůz výhodu oproti systémům s pohonem ‚AWD na vyžádání‘ a dvojicí spojek, resp. systémy s permanentním pohonem AWD a centrálním diferenciálem. Systém GR FOUR je rovněž znatelně lehčí.

Řidič si může pomocí otočného přepínače režimu 4WD uzpůsobit vlastnosti pohonu všech kol podle momentální nálady nebo jízdních podmínek. V režimu Normal se používá základní rozdělení hnacího momentu mezi nápravami v poměru 60:40; v režimu Sport se upřednostňuje zadní náprava s rozdělením 30:70 ve prospěch zábavných jízdních vlastností na zatáčkovitých cestách a okruzích; a v režimu Track se používá základní nastavení 50:50 pro rychlou jízdu při závodech na okruzích nebo speciálních úsecích. V jednotlivých režimech se rozdělení hnacího momentu automaticky uzpůsobuje v reakci na pokyny od řidiče, chování vozidla a podmínky silnice nebo tratě.

Přečtěte si také:  V automotive se používá i Ibišek konopovitý. Vzniká z něj pevné a lehké vlákno

Hot-hatch Toyota GR Yaris je možné už v Česku objednávat, cena začíná na částce 899 000 Kč. K prvním zákazníkům se auto dostane nejdříve koncem letošního roku.