Japonská automobilka Toyota má tvrdou výstrahu pro svět aut. O této značce se stále více hovoří v souvislosti s její nabídkou elektromobilů. Zatímco další velcí výrobci automobilů nabízejí zákazníkům několik elektromobilů, Toyota má v nabídce pouze jeden bZ4X. Toyota varuje, že zpomalení rozmachu elektromobilů ohrožuje plány mnoha automobilek přejít na čistě elektrický pohon, Toyota však těží z dřívější sázky na hybridní technologii a může zůstat u ní.
Akio Toyoda, předseda představenstva Toyoty a syn zakladatele firmy, nedávno varoval, že přechod na budoucnost, v níž by elektromobily měly být jedinou možností, by mohl způsobit devastující škody automobilovému průmyslu. A něco na tom jistě bude, i podle toho, jak se automobilky opět začínají vracet k vývoji spalovacích motorů.
Varování Akia Toyody pro majitele elektromobilů
Toyoda uvedl, že takový přechod by měl vážné důsledky pro lidi pracující na technologiích spalovacích motorů, zejména pro dodavatele, kteří pro tyto motory vyrábějí součástky. „V Japonsku pracuje v automobilovém průmyslu 5,5 milionu lidí. Mnozí z nich se už dlouho věnují výrobě motorů,“ řekl Toyoda. „Pokud se elektromobily stanou jedinou možností, ti lidé přijdou o práci.“
Akio Toyoda je dlouholetým skeptikem vůči elektromobilům a opakovaně argumentoval, že existují různé způsoby, jak se vyrovnat s uhlíkovými emisemi, aniž by se omezovala mobilita lidí. „Myslím si, že elektromobily dosáhnou maximálně 30 % tržního podílu,“ předpovídá Toyoda. „Zbývajících 70 % budou tvořit hybridní vozidla, vozidla na palivové články a vodíkové motory. A jsem přesvědčen, že auta se spalovacími motory tu zůstanou.“
Toyota upřednostňuje hybridy před elektromobily
V srpnu 2024 se objevily zprávy, že Toyota údajně plánuje převést většinu, pokud ne všechny, své modely s benzinovými motory na hybridy. Týkat se to má obou značek, tedy Toyoty i Lexusu. Toyota je přesvědčena o tom, že výroba hybridů dává větší ekonomický smysl než přechod na čisté elektromobily.
Podle interního dokumentu Toyoty, který automobilka sdílela se svou dealerskou sítí v USA, Toyota vysvětluje, že její váhání ohledně elektromobilů souvisí s nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou, špatnou cenovou dostupností a především s omezenými zdroji surovin, ze kterých se vyrábějí baterie (především lithium, kobalt, nikl a grafit).
Management Toyoty vysvětluje, že suroviny potřebné k výrobě baterie jednoho elektromobilu by za modelových okolností stačily na výrobu šesti baterií pro plug-in hybridy nebo 90 baterií pro hybridní elektrická vozidla. „Místo jednoho spalovacího motoru je můžete nahradit až 90 spalovacími,“ uvedli představitelé Toyoty. „Celkové snížení uhlíkových emisí těchto 90 vozidel během jejich životnosti je 37krát větší než u jednoho bateriového elektromobilu.“
Toyota již začala prodávat například jeden ze svých nejprodávanějších modelů, sedan Camry, který je dostupný pouze s hybridním pohonem. Podle nejnovějších údajů elektrifikovaná vozidla, což je souhrnné označení Toyoty pro hybridy, plug-in hybridy, čistě elektrická vozidla a vozidla na palivové články, tvořila 48,4 % celkového prodeje značky (za září 2024).
jo, to chapu ze zrovna toyota v tom budoucnost nevidi protoze jsem vyzkousel asi 30 elektromobilu a jeji BZ4X bylo jednoznacne nejhorsi co jsem ridil a zadne jine EV se mu nedokazalo ani priblizit, auto za 1,5 mice i pres plnou vybavu vcetne tep.cerpadla topilo az za 7 minut po startu (oproti 5 vterinam v ostatnich EVckach) a po 20km test.jizde byla spotreba po okreskach 32 kWh/100km, coz je o 10 vice nez s kterymkoli jinym EV s kterym jsem jel, prestoze jejich 160kW motor byl jeden z nejslabsich co se do EV vubec dava, takze hruza no…taky bych byt toyotou neveril necemu co je fakt hrozny
Já Toyotu BZ4X mám. Jezdím za 15 až 20 kWh/100 km. A to mám verzi se dvěma motory a jezdím s ním už rok. Topení jste měl špatně nastavené, proto to tak dlouho trvalo. Lepší auto jsem zatím neměl.
Ja naprosto souhlasim ze elekromobily nemohou nahradit spalovaci auta.Mozna az po roce 2050 by se mohlo prejit na modernejsi elektromobily ale museli by se plne vyrovnat spolovakum a to dojezem 1200 km a nabiti na 100 % max 5-7 minut a dobijeni behem jizdy brzdenim a rekuperaci a postupnym prechodem dodavatelskych firem na novou vyrobu.Do roku 2030 se to nepovede a ani nestihne.Dobrou alterntivou jsou hybridni auta kde by mohli elektromotory z vice jak 50% pomahat spalovacimu motoru a ve meste by tim padem mel dojezd okolo 150 km coz by vyrazne snizilo skodliviny v ovzdusi a mimo mesta by nevadil klsicky spalovak s dojezdem okolo 1000 km.Emise by byli v mezich norem a vse by melo fungovat bez velkych omezeni.Tech 30% elektromobilu na trhu je podle me dostacujicich a podil na trhu by nemel byt o moc vyssi a pokud by se vyrabeli auta na vodik okolo 30 % tak 40% by pak zbylo na hybridy a moderni auta s nizkoemisnimi palivy by svet nemel byt ohrozen nadmernym mnozstvim emisi.Ale 100 % elektromobilu je podle me cesta ktera bude mit vice negativnich dopadu nez by jsme tim ziskali a bylo by to hazardem a plytvanim drahych kovu potrebnych k vyrobe baterii.
Souhlasím s Vámi a podepisuji v plném rozsahu!