Cesta Toyoty k uhlíkové neutralitě v rámci různorodých zákaznických potřeb a podmínek jednotlivých trhů spočívá ve vývoji a nabízení vícero technologií, z nichž si zákazníci sami mohou vybrat a jít vlastní cestou k nulovým emisím. Díky tomuto multi-technologickému přístupu – jenž zahrnuje bateriové elektromobily, elektromobily na palivové články, plug-in hybridní vozy a hybridní automobily – mají zákazníci Toyoty ve více než 170 zemích a prodejních regionech možnost omezit svoji dnešní uhlíkovou stopu – bez ohledu na prostředí a každodenní potřeby.
Toyota je rovněž přesvědčena, že je zatím příliš brzy zaměřit se na jediné bezemisní řešení, a tudíž společně s technologiemi bateriových elektromobilů vyvíjí i technologie vodíkových palivových článků a spalování vodíkového paliva.
Vývoj spalování vodíku prostřednictvím motoristického sportu
Toyota se letos v Japonsku prostřednictvím závodního týmu Rookie Racing zúčastnila všech vytrvalostních soutěží Super Taikyu, kde nasadila model GR Corolla H2 se spalovacím motorem na vodíkové palivo. Volantu se v každém z těchto závodů chopil i prezident Toyoty Akio Toyoda pod pseudonymem jezdeckého mistra ‚Morizo‘, aby vyhodnotil vývoj a osobně k němu přispěl.
Mimo území Japonska se pak letos v srpnu na evropských veřejných komunikacích poprvé objevil vůz Toyota se spalovacím motorem na vodík GR Yaris H2, jenž ukázal svoji rychlost při předváděcí jízdě v podniku světového rallyového šampionátu v belgických Yprech.
Tyto aktivity v motoristickém sportu pomáhají značce urychlit vývoj i dosažený technický pokrok. Například v průběhu jednoho seriálu Super Taikyu dokázala Toyota o 24 % zvýšit výkon spalovacího motoru na vodík, resp. točivý moment o 33 procent, a poprvé tak dosáhla dynamických schopností na úrovni srovnatelných benzínových motorů.
Kromě toho se přibližně o 30 procent prodloužil dojezd a zkrátila doba tankování z dřívějších cca pěti minut na jednu a půl minuty. Vedle samotného využívání vodíku Toyota spolupracuje s řadou dalších subjektů v oblasti výroby a dopravy zeleného vodíku. Náročné prostředí motoristického sportu zde slouží jako zkušebna. Vzniká tak řada nových neformálních svazků nad rámec odvětví s potenciálem podpořit vznik uhlíkově neutrální společnosti.
Toyota Corolla Cross H2 Concept se spalovacím motorem na vodík
V návaznosti na dosažený technologický pokrok získali konstruktéři z Toyoty sebejistotu k vytvoření prototypu vozu do běžného provozu – studie Toyota Corolla Cross H2 Concept.
Koncepční model používá přeplňovaný tříválec 1,6 litru ze sériového modelu GR Corolla s technologií vysokotlakového přímého vstřikování vodíkového paliva (původem z motorsportu) a je vybaven vodíkovým zásobníkem s využitím know-how získaného při vývoji modelu Mirai. Výsledkem je prototyp Corolla Cross H2 na vodíkové palivo, schopný pojmout 5 cestujících se zavazadly. V současnosti probíhá vyhodnocování za reálných podmínek souběžně s pokračujícím digitálním vývojem; zanedlouho bude zahájeno zimní testování vozu na severu Japonska.
K hlavním výhodám spalování vodíkového paliva patří schopnost efektivně využívat existující technologie spalovacích motorů, rychlé tankování a jednoznačně nižší spotřeba (nebo úplná absence) prvků s omezenou dostupností, jako jsou např. lithium nebo nikl. Spalování vodíku by po přizpůsobení stávajících technologií a s efektivním využitím již vynaložených investic mohlo vést k mnoha různým dostupným řešením ke snižování uhlíkové stopy.
Na cestě k obchodnímu využití produktů reprezentovaných modelem Toyota Corolla Cross H2 Concept je Toyota přibližně ve fázi 40 procent. Není tak zatím možné říci, zda technologie plně vyzraje do fáze homologovaných vozů, nicméně bez jakýchkoli pochybností je jasnou příležitostí ve světě motoristického sportu.
Pokud jsem cetl studie tak spalovani vodiku je malo ucinne oproti nafte i benzinu.Ale pouiti vodikovych clanku uz je jine kafe.