Škoda je značka, která prodává svoje automobily téměř po celém světě. Nabídka se ovšem podle různých kontinentů i zemí liší a to, co koupíte u nás, nekoupíte třeba v Asii a naopak. A jaké škodovky se dají dnes různě po světě pořídit? Na to se teď podíváme.
Škoda Octavia PRO
Octavia s přídomkem PRO vypadá na první pohled skoro jako „naše“ Octavia, která dostala prvky a části karoserie z vrcholného RS, ale není tomu tak. Jde o model určený pro čínský trh. Octavia PRO je o 64 mm delší než „evropská“ Octavia čtvrté generace a má o 44 mm delší rozvor. Standardně je tu i sportovnější tříramenný volant.
O pohon se stará čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 110 kW a točivým momentem 250 Nm, který je tu spřažen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Její ovládání je, stejně jako u evropské verze, řešeno elektronicky, tedy systémem shift-by-wire. Octavia PRO má také standardně víceprvkové zavěšení zadní nápravy, což evropské verze se slabšími motory nemají.
Škoda Karoq s prodlouženým rozvorem
Čínský trh miluje dlouhý rozvor, takže kromě modelu Octavia PRO se tam prodává i Karoq s prodlouženým rozvorem. Ten získal navíc 50 mm a jeho celková hodnota je 2688 mm, což představuje znatelný nárůst místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Z designového hlediska má čínský Karoq také výrazně více chromových prvků a doplňků než ten evropský.
Pod kapotou se nacházejí motory TSI, ovšem jiné, než na které jsme zvyklí z naší nabídky. Nechybí ale ani 1.4 TSI se 110 kW, které pohání Octavii PRO.
Škoda Kamiq pro Čínu
Ptáte se, co tady dělá Škoda Kamiq? Vždyť se prodává i u nás… Ale je to jednoduché, není totiž Kamiq jako Kamiq. Ten, který si můžete prohlédnout na fotkách níže, je úplně jiný než ten náš. Byl představen dříve a stojí na jiném podvozku.
Čínský Kamiq je větší, na délku měří 4390 mm a rozvor náprav je 2610 mm, což je jen o pár centimetrů méně než má evropský Karoq. Větší je i kufr, do kterého se v základním uspořádání vejde 463 litrů zavazadel.
Podle automobilky nabízí „prostorný interiér a moderní řešení konektivity“. Zatímco v Evropě mají škodovky Lauru, tak v Číně je hlasové ovládání iFLYTEk na bázi umělé inteligence.
O pohon se stará atmosférický benzinový čtyřválec s objemem 1.5 litru a výkonem 81 kW/110 koní.
Škoda Kamiq GT
Číňané ale mají i stylovější verzi Kamiqu. Škodovka ho nazvala jako Kamiq GT a jeho karoserie nabízí moderní tvary SUV-kupé. Jenže kromě jiného profilu karoserie dostal i výraznější a líbivější vzhled – například jiné světlomety. V nabídce je navíc i dvoubarevné lakování karoserie. Změny lze pozorovat také v interiéru, kde je například jiný a jinak umístěný panel muiltimédií.
Technický základ je ovšem stejný, takže i pohonná atmosférická jednotka. Tu ale doplňuje i čtyřválec 1.2 TSI s 85 kW, který lze kombinovat s automatickou sedmistupňovou převodovkou.
Škoda Kodiaq GT
Kamiq GT není jediným „stylovějším“ SUV na čínském trhu. Zákazníci si tam mohou pořídit i větší Kodiaq GT. Přestože se auto vyrábí přímo v Číně, má prakticky stejný technický základ jako evropský model.
Paleta pohonných jednotek se také liší, protože obsahuje dva benzinové motory 2.0 TSI s výkonem 137 kW/186 koní s pohonem předních kol, a 2.0 TSI s výkonem 162 kW/220 koní s pohonem všech čtyř kol a sedmistupňovou převodovkou DSG.
A mimochodem Škodu Kodiaq GT můžete potkat i v České republice, kde jezdí vínový kousek na pražských registračních značkách.
Škoda Rapid pro čínský trh
U nás už se Rapid pár let neprodává, nahradila ho Scala, ale na východ od nás stále dostupný je. A nabízí se hned v několika verzích pro několik různých zemí.
V případě té první zůstaneme v Číně, kde si můžete koupit pětidveřový hatchback s označením Rapid Spaceback, a čtyřdveřový sedan – ano, čtete správně, protože to není liftback, který známe od nás – Rapid. Oba modely nedávno prošly modernizací, která jejich vzhled přiblížila větší Octavii. Zcela se liší design interiéru. Základem je 8″ obrazovka multimediálního systému, zapuštěná do palubní desky.
Pod kapotou je stejný motor jako u Kamiqu, tedy 1.5litrový atmosférický čtyřválec s 81 kW, který lze kombinovat s manuální 5° převodovkou nebo s 6° automatem.
Škoda Rapid pro Rusko
Škodu Rapid si ale můžete koupit třeba i v Rusku nebo v Kazachstánu, bude ale vypadat úplně jinak, než ta čínská nebo původní evropská. Je to auto s karoserií typu liftback, tedy s otevíratelným oknem v pátých dveřích, ale dostalo design evropského hatchbacku Scala. Ta se ale na tamějších trzích neprodává.
Délka „východního Rapidu“ je 4485 mm, což je kvůli prodloužení kvůli karoserii liftback více než u evropské Scaly, a rozvor náprav je 2602 mm. Díky tvaru karoserie se do kufru vejde až 530 litrů zavazadel.
O pohon se starají jiné motory než u nás. Základem nabídky je atmosférická benzinová jedna šestka MPI se 66 kW. Nad ní stojí ještě výkonnější verze tohoto motoru s 81 kW. V obou případech jsou přes pětistupňovou manuální převodovku poháněna přední kola. U výkonnější 81kW verze si můžete připlatit za automatickou převodovku (není to DSG). Na vrcholu nabídky stojí 1.4 TSI s 92 kW, které je spojeno výhradně s převodovkou DSG.
Interiér se od evropské Scaly skoro neliší, s výjimkou toho, že ruský model dostal dvoramenný volant.
Škoda Rapid pro indický trh
A Rapid je tu i do třetice, tentokrát pro indický trh. Jde o auto, které stojí ještě na staré podvozkové platformě PQ25. Z pohledu designu jsou na autě jasné patrné prvky z třetí generace Škody Fabia v přední části a Volkswagenu Polo Sedan v té zadní.
Pod kapotou může být litrový tříválec s turbem, jehož výkon je 81 kW. Volit lze mezi manuální nebo automatickou převodovkou, v obou případech se šesti rychlostními stupni.
Škoda Kushaq
A nejnovějším modelem je crossover Škoda Kushaq, který automobilka představila před pár týdny. Určen je také pro indický trh a je to první tamější automobil, který standardně ve všech verzích přináší stabilizační systém ESC. Důraz na bezpečnost, který pokračuje i dalšími prvky, protože může mít až šest airbagů, standardně má multikolizní brzdu nebo třeba úchyty ISOFIX na zadních sedadlech. Nechybí ani asistenční systémy jako volitelný Hill Hold Control nebo tempomat. Ve volitelné výbavě najdeme i systém sledování tlaku v pneumatikách nebo dešťový senzor.
O pohon se stará tříválec 1,0 TSI s výkonem 85 kW/115 koní nebo čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW/150 koňmi. Motory lze kombinovat se šestistupňovou manuální převodovkou nebo s automatem. V případě menšího agregátu je automatická převodovka šestistupňová, čtyřválec může dostat sedmistupňovou převodovku DSG.
Crossover Škoda Kushaq je dlouhý 4221 mm, široký 1760 mm a vysoký 1612 mm. Jeho rozvor je 2651 mm. Je tedy kratší a užší než evropský Kamiq, ale zároveň je vyšší.