test-2020-volkswagen-up-gti- (2)

Test Volkswagen up! GTI (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 6. 2020


Zatímco ze Škody Citigo se stal pouze elektromobil, tak Volkswagen up! má kromě elektrické verze i další. Na pomyslném „petrolheadském“ vrcholu přitom stojí verze s legendárním označením GTI. Vypadá stylově, pohání ji tříválec a stojí přes 400 tisíc. Má cenu nad nejmenším GTÍčkem přemýšlet?

Rozeznatelný na první pohled

Když na ulici Volkswagen up! GTI uvidíte – jakkoliv se to mně prakticky nestává – už na první letmý pohled poznáte, že nejde o obyčejný model. Z čelního pohledu zaujme maska chladiče s šestiúhelníkovým výpletem, červenou linkou, tolik typickou pro modely GTI, ale i znak GTI. Je škoda, že přední světlomety nedostaly lepší světelný zdroj, než jsou halogenové žárovky. Alespoň, že pro denní svícení jsou tu LEDky.

Emblémy GTI s čerevnými detaily jsou i na předních blatnících, doplňují je 17″ disky „Brands Hatch“ a polepy ve spodní části dveří, které mají stejnou tloušťku i vzdálenost jako na vůbec prvním GTI, které Volkswagen vyrobil, kterým byl Volkswagen Golf první generace. Ostřejší design nakonec dotváří výraznější černý střešní spojler, červený proužek ve spodní části skla ve víku zavazadelníku, opravdová chromová koncovka výfuku a opět nechybí znak GTI.

test-2020-volkswagen-up-gti- (8)

Také uvnitř má up! GTI stejné prvky, jako i větší GTÍčka z Wolfsburgu. Tím nejvýraznějším jsou potahy sedadel „Clark“ s červeným prošíváním volantu i řadící páky a dalších drobností, ale i černé čalounění stropu. Ani tady nechybí znak GTI, který je na spodním rameni volantu, na řadící páce nebo na lištách na prazích.

Malý, ale zábavný

Jakkoliv je obyčejný Volkswagen up! obratným autem do města, tak up! GTI se neztratí ani mimo město, kde dokáže překvapit nejednoho řidiče svoji rychlostí a obratností. A to navzdory tomu, že má pod kapotou jen litrový tříválec, který je naladěný na 85 kW/115 koní. Jako jediný z nabídky je tento motor spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, která výkon přenáší samozřejmě na přední kola.

Nejmenší GTÍčko v nabídce ale dokáže být překvapivé svižné, navíc vcelku zábavné. Díky celkovému naladění vám navíc k určité zábavě za volantem stačí mnohem menší rychlosti, než třeba v Golfu GTI. To ale neznamená, že by se snad tenhle prcek nedokázal rozvášnit, Volkswagen udává maximální rychlost 196 km/h, i když jednotlivé rychlostní stupně by klidně mohly být kratší.

Volksagen up! GTI netrhá asfalt, ale potenciál motoru nechybí. Příjemně táhne od dvou tisíc otáček a nepřestává až k omezovači. Je to typický tříválec, který nemá výraznější špičku, ale nakonec mu ani nedochází síly. Jakmile se dotknete červeného pole, přeřadíte a zase znovu. Nelíbil se mi ale falešný sportovní zvuk v interiéru – móda spousty dnešních sportovních aut – který se bohužel nedá nijak vypnout.

Malé vnější rozměry zajišťují nízkou provozní hmotnost jen těsně nad jednou tunou. K tomu přidejte o 15 mm nižší a tužší, ale na točité okresky skvěle naladěný podvozek a máte tu malou krabičku, která dokáže potrápit i mnohem silnější auta. Díky krátkému rozvoru je auto na limitu o něco nervóznější, než větší GTÍčka, vynikající příkladnou stabilitou, ale to poznáte jen na nekvalitním asfaltu a v opravdu hodně rychlém tempu. Je jen škoda, že se nedá deaktivovat stabilizace, což je škoda tím spíše, že je tu stará dobrá, klasická mechanická ruční brzda.

Potěšilo nás, že z auta je skvěle vidět do všech stran, ale když jsem si seřídil volant (jen výškově, podélně nelze) a sedadlo, neviděl jsem na vrchní část přístrojového štítu. Nevěděl jsem tedy, kolik jedu. Řeší to ale palubní počítač, který může zobrazovat rychlost digitálně. Pobavila mě i couvací kamera, jejíž obraz se zobrazuje na miniaturním displeji rádia.

test-2020-volkswagen-up-gti- (25)

Závěr

Volkswagen up! GTI je přesně jako z jedné české pohádky: „malý a šikovný“, i když by se to možná dalo přepsat na „malý a zábavný“. Tohle auto jasně dokazuje, že k zábavě za volantem nejsou potřeba vysoké stovky koní, ale stačí jich i něco málo přes stovku jednu. K tomu je potřeba ale přidat nízkou hmotnost a dobře naladěný podvozek. Díky tomu se budete bavit často i v povolených rychlostech.

Největší překvapení přijde, když v ostrém tempu přijedete před zatáčku, kde jste zvyklí vždycky brzdit, ale tentokrát nemusíte a můžete ji s plynem na zemi projet dál. Je to kombinace právě podvozku, hmotnosti, ale i toho, že up! GTI do jisté míry klame projevem. Je ryzí a působí, že jede rychleji, než kolik s ním opravdu jedete.

V nabídce je jak s třídveřovou, tak i s testovanou pětidveřovou karoserií, za níž k základní ceně 409 900 Kč připlatíte rovných 13 tisíc korun. Jinak je výbava poměrně bohatá už v základu, takže dalších příplatku nutně netřeba. Jestli je to moc, anebo málo, necháme na vás, ale konkurentů tohle auto moc nemá, ani podobně zaměřený Renault Twingo GT už se v Česku neprodává…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,up! GTI
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/115 koní při 5000 – 5550 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 2000 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.8 s
Maximální rychlost:,196 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba (l/100 km):,6.0 / 4.8 / 4.2
Objem nádrže:,35 litrů
Délka:,3600 mm
Šířka:,1645 mm
Výška:,1504 mm
Rozvor:,2407 mm
Pohotovostní hmotnost:,1070 kg
Objem zavazadlového prostoru:,251 / 959 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru