Volkswagen Touran je s námi ve druhé generaci už 10 let a stále se prodává. Mezitím mu ale z trhu zmizela většina soupeřů. Tohle MPV si ale ovšem zachovává to, proč ho mají rodiny rády. Nabízí totiž spoustu drobností, které z něj dělají skvělé rodinné auto. My jsme ho vyzkoušeli s benzinovým motorem 1,5 TSI s převodovkou DSG a v akční výbavě People.
Dvě generace za 22 let
Volkswagen Touran se světu poprvé představil v roce 2003 a v prodeji zůstal dlouhých 12 let. Teprve v roce 2015 ho totiž nahradila generace druhá, která je s námi tedy dlouhých 10 let. I díky tomu jde ale o jedno z posledních podobných aut, protože MPV mezitím z trhu prakticky zmizela a nahradily je dodávky. Také Volkswagen má v nabídce dodávku, která by Touran mohla nahradit – Caddy – ale pořád to bude „jen“ dodávka.
Tohle je ale plnohodnotné MPV, které jezdí jen o něco hůř (kvůli vyšší karoserii) než klasická osobní auta. Stojí ale na stejné podvozkové platformě MQB jako například Golf a sdílí s ním některé motorizace.

Ideální rodinné auto
Takřka všechny automobilky postupně z nabídky vyřazují různé druhy karoserií a přeorientovávají se na SUV, Volkswagen samozřejmě není výjimkou, přesto Touran v nabídce drží. Nabízí se jako pětimístná nebo jako sedmimístná verze, přičemž v druhé řadě sedadel budou vždy tři samostatná sedadla. Ta se dají nejen nezávisle na sobě posouvat, ale také sklápět. Nesklápí se přitom jen opěradlo, ale i sedák.
Pokud ale budete vozit děti, oceníte, že všechna tři sedadla mají ISOFIX, takže sem bez problémů můžete umístit i tři dětské sedačky. Volkswagen navíc umožňuje objednat si jednu nebo dvě integrované dětské sedačky, které budou přímo v opěradlech ve druhé řadě. Pokud už máte děti větší, může se jim zase hodit výklopný stoleček z opěradla zadních sedadel.
Na zadní sedadla je také skvělý přístup, protože zadní boční dveře jsou opravdu dlouhé a dají se otevřít do velkého úhlu. Instalovat sem tady dětskou sedačku nebo do něj dítě připoutávat bude opravdu hračka.
Ale správné rodinné auto musí umět odvézt i nějaká zavazadla. A to tady problém také není. Kufr má standardní objem 834 litrů (i s prostorem pod podlahou). Platí to pro případ, kdy jsou všechna tři zadní sedadla posunuta úplně vpřed. Pokud je navíc sklopíme do podlahy, dostaneme se až k 1980 litrům. Navíc za předními sedadly vznikne rovná podlaha, kam si může v klidu lehnout i dospělý člověk. Se svými 180 cm jsem sice neměl zcela natažené nohy, ale i tak by se tu dalo třeba i v pohodě vyspat.
A pokud by ani to nestačilo, nabízí se další praktická věc. Tou sklopné opěradlo spolujezdce. To totiž umožňuje sklopit opěradlo vpřed na sedák, díky čemuž vznikne ještě delší prostor na převoz dlouhých předmětů – třeba lyží, snowboardu nebo žebříku.
Potěší také spousta odkládacích přihrádek. Ty jsou nejen ve dveřích, v loketní opěrce nebo v přihrádce před spolujezdcem, ale také vlevo v palubní desce nad vypínačem světlometů nebo ve vrchní části palubní desky. A praktické jsou také výklopné schránky ze stropu.

Za volantem
Posed na předních sedadlech je o něco vyšší než v Golfu, ale stále připomíná spíš osobní auto než dodávku. Volant se dá samozřejmě výškově i podélně nastavovat a i sedadlo má spoustu možností nastavení, takže pohodlnou a bezpečnou pozici k řízení si najde každý. Byly časy, kdy Volkswagen do svých modelů instaloval volanty s dotekovým ovládáním, ale teď se opět vrací k volantům s fyzickými tlačítky, což byl i případ testovaného auta. Dotekové ovládání je ovšem pro klimatizaci/topení, ale má to velmi dobrou logiku a naštěstí se to docela dobře ovládá.
O pohon testovaného kusu se staral benzinový čtyřválec 1,5 TSI. Ten je spojen s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem pouze předních kol. Motor je naladěn na 110 kW/150 koní a točivý moment vrcholí 250 Nm. Technické údaje dále slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlost je 209 km/h.
Dynamika není vůbec špatná, stejně jako spolupráce s převodovkou DSG. Ta se při klidné jízdě snaží držet otáčky co nejníže, přesto motor nepodtáčí. Jakmile plynový pedál řidič sešlápne výrazněji, převodovka na to zareaguje a podřadí. Při jízdě navíc řadí rychle i hladce, ale občas je váhavější při rozjezdu.

Motor vypíná dva válce v případě nízké zátěže. Například ve městě to dělá hodně často, ale výjimečné to není ani mimo město. Dvouválcový režim přichází v situacích, kdy řidič na plynový pedál šlape jen velmi zlehka, auto jede po rovině nebo z lehkého kopečka a auto ke svému pohybu potřebuje jen málo výkonu motoru. V tu chvíli tak přenastaví vačku a „vypne“ dva válce. Současně s tím se změní zvuk, přičemž v Touranu je to zlehka poznat i podle sluchu. Stačí ale pustit hudbu trochu hlasitěji a už to vnímat nebudete.
To se má projevit na spotřebě paliva. Ale projevuje se? Popravdě nevím, ale jezdit s tímhle autem v kombinovaném režimu do 7 l/100 km vlastně není špatná hodnota. Se standardním 1,5 TSI se 110 kW a manuální převodovkou (a menšími 16″ koly) jsme při testu před dvěma lety jezdili za podobné hodnoty.
A co podvozek? Ten je tužší, přesto auto není nepohodlné ani při jízdě po dlažebních kostkách v centru Prahy. Přes nerovnosti na silnici se přenáší jistě a tiše, aniž by se od kol ozývaly jakékoliv nepříjemné zvuky. Na autě jsme přitom měli 17″ kola, tedy prostřední z nabízených průměrů. Mimochodem, můžete si 31 tisíc korun připlatit a mít adaptivní odpružení DCC.

Závěr a cena
I po 10 letech na trhu Volkswagen Touran ukazuje, proč je ideálním rodinným autem. Není to žádný módní hit, ale staré, dobré a poctivé MPV. Nabídne tři plnohodnotná sedadla vzadu (navíc s ISOFIXem), obrovský a variabilní kufr, spoustu promyšlených detailů na odkládání každodenních drobností a k tomu také jistý, přestože o něco pevnější podvozek. Motor 1,5 TSI s převodovkou DSG sice nepřináší zázraky ve spotřebě paliva ani z pohledu dynamiky, ale ani tak nejede vůbec špatně, přičemž pomalé s ním tohle auto rozhodně není. Navíc je kultivovaný a slušně odhlučněný.
V nabídce je dnes Touran s několika motorizacemi. Základem je benzinové 1,5 TSI s 90 kW s manuální převodovkou. Nabízí se i výkonnější 110kW varianta s manuální převodovkou nebo i jako testované 1,5 TSI s dvouspojkovou převodovkou DSG, ale také dva naftové dvoulitry s výkonem 90 kW, respektive 110 kW. Poháněna jsou vždy pouze přední kola, čtyřkolka pro Touran v nabídce není.
A jak je na tom Volkswagen Touran z pohledu ceny? Nejlevnější verze startuje na 876 900 Kč s DPH, což znamená 1,5 TSI s 90 kW. Volkswagen ale v ČR aktuálně nabízí i akční verze People, ze které pochází i testovaný kus s bohatou standardní výbavou. Tu lze kombinovat s oběma 110kW TSÍčky i s oběma naftovými motory. Ceny jsou od 942 900 Kč s DPH a hodně bohatou výbavou.
Technické údaje:
| Auto: |
Volkswagen Touran 1.5 TSI DSG |
|
Motor: |
řadový čtyřválec |
|
Objem válců: |
1498 ccm |
|
Plnění motoru: |
turbodmychadlo |
|
Palivo: |
benzin |
|
Pohon: |
předních kol |
|
Výkon: |
110 kW/150 koní při 5000 ot/min |
|
Točivý moment: |
250 Nm při 1500 – 3500 ot/min |
|
Zrychlení 0-100 km/h: |
8.9 s |
|
Maximální rychlost: |
209 km/h |
|
Převodovka: |
7° dvouspojková převodovka (DSG) |
|
Spotřeba paliva: |
6,4 l/100 km |
|
Emise CO2: |
145 g/km |
|
Objem nádrže: |
58 litrů |
|
Délka: |
4527 mm |
|
Šířka: |
1829 mm |
|
Výška: |
1628 mm |
|
Rozvor: |
2786 mm |
|
Provozní hmotnost: |
1610 kg |
|
Objem zavazadlového prostoru: |
834 / 1980 litrů |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek






