„Velké SUV má mít pořádný motor!“ chtělo by se mi zvolat, ale ekologové oponují: „Elektromotor tam musíš dát.“ Tak by se zjednodušeně dala popsat současnost a budoucnost Volkswagenu Touareg V8 TDI. Zůstaňme zatím v současnosti a pojďme se na něj podívat v redakčním testu, kde si i ten zvláštní úvod vysvětlíme.
Výkonný, ale nenápadný
Volkswagen Touareg třetí generace už jsme v redakci měli dvakrát. Poprvé s motorem V6 3.0 TDI, podruhé s benzinovým V6 3.0 TSI. Jenže tohle velké SUV může mít pod kapotou i mnohem potentnější motor, kterým je čtyřlitrový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný naftový osmiválec. Motor v dnešní době už téměř výjimečný, který lze najít ještě v modelech Audi SQ7 TDI a SQ8 TDI.
A že jde o opravdu výjimečný kus techniky dokazují i samotné hodnoty motoru. Výkon 310 kW/421 koní při 3500 až 5000 ot./min a točivý moment 900 Nm, který je k dispozici téměř od volnoběžných otáček. Jeho maximum totiž přichází už v 1000 ot./min a vydrží až do chvíle, kdy se (digitální) ručička na otáčkoměru dotkne číslovky značící 3250 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h? Těžko uvěřitelných 4,9 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Zvenku byste ale potenciál auta skoro nemuseli poznat. Na první pohled totiž vypadá jako docela obyčejný, jakýkoliv jiný Volkswagen Touareg. Odlišnosti se skrývají na pohled jen v detailech, kterými jsou znak „V8“ v masce chladiče a decentní reliéf „V8“ v plaketkách na předních blatnících a dveřích. Žádné spojlery, křídla, ani nic podobného. Stejné je to v interiéru.
Supermoderna
Po otevření dveří se před vámi zjeví interiér s opravdu velkou digitální obrazovkou na středovém panelu. A když říkám, že je velká, tak tím myslím úhlopříčku 38 centimetrů, tedy 15 palců. Přes tento obří displej se ovládá prakticky celé auto, mechanická tlačítka zde takřka nenajdete. Je jich jen minimum na funkce jako ruční brzda, „autohold“ anebo výstražné blinkry. Trochu překvapivé je, že samostatný roller je i pro ovládání hlasitosti rádia, což rozhodně oceňuji.
Na displeji se dá najednou zobrazit opravdu spousta informací, takže nebude potřeba přepínat z obrazovky na obrazovku. Základní zobrazení jsou dvě, každé sestává z několika segmentů a jednoduše se mezi nimi dá přepínat. Díky velikosti displeje je v jeho spodní části pruh s informacemi o topení a klimatizaci, takže se teplota dá jednoduše snížit i zvýšit. Není třeba nikam přepínat, ale i tak je potřeba se soustředit a dívat, kde se displeje dotknete. Není to tak intuitivní jako otočné ovladače.
Samozřejmostí je možnost zobrazení oblíbených ikon na boku displeje, které si můžete nastavit přesně podle sebe. Pak je lze využít pro jednoduchý, rychlý přístup k jakékoliv vaší oblíbené funkci – třeba k deaktivaci Start/Stop systému (na ten tu samostatné tlačítko jinak není). Samozřejmostí je, že je možné měnit i pořadí a zobrazení ikon v menu, podobně jako to můžete dělat na svém chytrém telefonu.
Motor je skvost
Osmiválec pod kapotou je skvěle odhlučněn a je zcela prost jakýchkoliv vibrací. Po nastartování se skoro až zdá, jako by motor ani neběžel. Při přidávání je jen tak náhodou z dálky slyšet, že pod kapotou není žádné šidítko. Čtyři litry objemu, osm válců a trojité přeplňování zní opravdu důstojně i na auto vážící dvě tuny a tři sta kilo k tomu.
A přesně tak to také je. První sešlápnutí plynového pedálu až na zem vás překvapí. Auto zvedne předek, opře se o zadní kola a vyrazí vpřed. Nevystřelí, ale zabere jako lokomotiva. Zrychlování je prakticky stejně intenzivní v 50 km/h, jako ve 150 km/h, ale i kolem dvoustovky. Jak to vypadá z místa, se můžete podívat v tomto videu:
Při běžné, klidné jízdě nechává osmistupňový automat převalovat motor i kolem tisíce otáček, při přidání často ani nepodřazuje, protože točivý moment si s autem poradí naprosto hladce. Ta jistota a pohoda při jízdě z Touaregu V8 TDI čiší a řidič ví, že kdykoliv bude potřeba zrychlit, nebude to vůbec žádný problém. Jedinou výtkou tak zůstává drobné zpoždění mezi sešlápnutím plynového pedálu a samotnou reakcí motoru, ačkoliv to je o poznání menší prodleva, než kterou si z dřívějška pamatuji.
Skvělá je navíc i spolupráce s osmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, která tam rychle, hladce a logicky sází jeden kvalt za druhým. Dává ale najevo, že je to automat se vším všudy. Umí se sice přepnout do manuálního režimu, na ruční řazení ale reaguje poměrně apaticky. To je však snad jediná výtka, spolu s prodlevou po sešlápnutí plynu, která je typickým neduhem dnešních koncernových turbodieselů.
Zdaleka tím největším překvapením jsou ale hodnoty spotřeby paliva, za které lze s velkým Touaregem s pořádným motorem pod kapotou jezdit. Při normální jízdě se mi snad nestalo, abych jezdil za víc než 10 litrů na 100 kilometrů. Běžně se hodnoty pohybovaly blíže k osmilitrové spotřebě paliva. S 90litrovou nádrží (slabší verze mají 75 litrů) to pak znamená opravdu velký jízdní rádius.
Vzduchový podvozek a pohon všech kol v základu
Touareg V8 má v základní výbavě nejen pohon všech kol – jako všechny ostatní verze – ale navíc i vzduchový podvozek. Díky tomu budete u hospodských rozhovorů o nekvalitě českých silnici jen nesouhlasně kývat hlavou. Za volantem Touaregu se vám totiž silnice tak rozbité, jak ve skutečnosti jsou, zdát nebudou.
Podvozek u svého největšího SUV naladil Volkswagen o poznání lépe než Mercedes-Benz u GLE, které jsme testovali dříve. Auto prakticky neodskakuje, kola jsou spojena se zemí i na krátkých příčných nerovnostech a podvozek je tichý. I na velkých 21″ discích.
Pokud byste se rozhodli sjet ze silnice, pak je možné díky vzduchovému podvozku zvýšit světlou výšku. K tomu je určen samostatný otočný ovladač na středovém tunelu. Ten druhý nastavuje jízdní režimy, vybírat lze jeden z: „Sport“, „Eco“, „Komfort“, „Indiviudal“, „Offroad“. V každém z nich se upravuje charakteristika auta – od výšky i tuhosti podvozku, přes účinek posilovače řízení, odezvy na sešlápnutí plynového pedálu, a tak dále.
Závěr
Testovaný Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI 4Motion je na pohled poměrně nenápadný, ale o to větší překvapení přijde, pokud sešlápnete plynový pedál na podlahu. Nakonec mě ale nejvíce překvapil spotřebou paliva, protože jezdit s tak velkým, těžkým a výkonným autem do 9 l/100 kilometrů je působivé. Přitom je na palubě příjemné ticho a posádku konejší pohodlný vzduchový podvozek.
Jenže žádná idylka netrvá věčně a osmiválcového Touaregu vám ji zkalí hned dvě věci. Tou první může být cena, protože v základu – jakkoliv má opravdu bohatou sériovou výbavu – za něj nedáte méně než dva a čtvrt milionu korun. Pokud si připlatíte, což jistojistě uděláte, pak se cena může ještě slušně vyšplhat.
A tou druhou věcí? O té jsem mluvil úplně na začátku. Osmiválec v Touaregu totiž letos skončí, stane se tak na konci září. Poslední objednávky by měl český importér přijímat do poloviny srpna tak, aby je do 40. kalendářního týdne, kdy bude výroba osmiválce finálně ukončena, stihl Volkswagen vyrobit.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Touareg V8 4.0 TDI 4Motion
Motor:,vidlicový osmiválec
Objem válců:,3956 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo + el. kompresor
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,310 kW/421 koní při 3500 – 5000 ot./min
Točivý moment:,900 Nm při 1000 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.7 / 8.5 / 7.4
Emise CO2:,195 g/km
Objem nádrže:,90 litrů
Délka:,4878 mm
Šířka:,1984 mm
Výška:,1702 mm
Rozvor:,2904 mm
Pohotovostní hmotnost:,2305 kg
Objem zavazadlového prostoru:,810 / 1800 litrů
[/table]