První Volkswagen Polo sjel z výrobních linek už v roce 1975. Aktuální pátá generace má tedy na co navazovat. A jestli se jí to daří se pojďme podívat v redakčním testu.

Nové Polo přichází s novými motory, které splňují normu Euro 6. Základem je benzínový tříválec 1.0 MPI s výkonem 55 kW, následují přeplňované čtyřválce 1.2 TSI s výkony 66 kW nebo 81 kW. Nabídka vznětových motorů zahrnuje pouze 1.4 TDI s výkonem 55 kW. Motory jsou spojeny o pětistupňovou manuální převodovkou, pouze nejsilnější TSI se může pochlubit šestistupňovou převodovkou. Motory 1.2TSI mohou být vybaveny 7st. automatem DSG.

test-volkswagen-polo-12-tsi-81-kw-p1

Exteriér nového Pola prošel decentním faceliftem. Světla dostala jinou grafiku, změněna byla maska chladiče a spodní část předního nárazníku, kde jsou umístěna světla denního svícení a světla přisvícení do zatáček. Zadní nárazník dostal větší vykrojení pro poznávací značku a ve spodní části odrazky. Vnější vzhled Pola je konzervativní, ostře řezané linky neurazí ani po letech provozu. Testovaný vůz v červené metalíze a na 16“ kolech vypadal velmi dobře.

Testovaný vůz je vybaven nejsilnějším motorem 1.2 TSI ve spojení se šestistupňovým manuálem. Tento motor má nejvyšší výkon 81 kW/110 koní a točivý moment 175 Nm, který je k dispozici v širokém rozsahu otáček a poskytuje tak 1 135 kg vážícímu vozu výbornou dynamiku nejen na okreskách, ale i na dálnicích. Je velmi tichý v celém spektru otáček a svým projevem posádku nijak neruší. Motor je také vybaven systémem Start/Stop, na který jsem si za týden testování nemohl zcela zvyknout. Zejména při krátkém opuštění vozu, kdy například potřebujete otevřít vjezd nebo pro něco odskočit do zavazadlového prostoru, je následně nutné znovu nastartovat manuálně. Jde ale o drobnost, na kterou bych si zřejmě při delším soužití zvykl.

Při cestování na hranici českých rychlostních limitů se motor odmění velmi slušnou spotřebou. Při okreskové cestovní rychlosti 90 km/h točí motor necelých 2 000 ot./min. a řekne si zhruba o 5,5 l/100 km. Dálniční rychlost 130 km/h si při otáčkách lehce přes 2 800 ot./min. vyžádá 6,2l/100 km. Převodovka je přesná, jednotlivé rychlosti zapadají s příjemným odporem. Motor i převodovku hodnotím na výbornou.

Přečtěte si také:  Test Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost mHEV (2021)

test-volkswagen-polo-12-tsi-81-kw-p4

Podvozek nového Pola je tvrdší a poskytuje velmi jisté jízdní vlastnosti. I při vyšších dálničních rychlostech je Polo stabilní. Podvozek příjemně tlumí nerovnosti, pouze při přejezdu krátkých příčných nerovností se občas ozve ráz od podvozku.

Brzdy mají rychlý nástup a brzdný účinek lze velmi dobře dávkovat. Řízení nového Pola je nově vybaveno elektromechanickým posilovačem řízení s elektromotorem umístěným na tyči řízení. Řízení je velmi přesné s proměnným účinkem. Parkování tak nebude dělat problém ani křehkým ženám.

Po otevření dveří a usednutí obklopí posádku velmi kvalitně zpracovaný, útulný interiér postavený z příjemných materiálů. Přístrojový štít dostal novou grafiku s velkým multifunkčním displejem. Ergonomie je příkladná, všechny ovladače jsou dobře dostupné a na obvyklých místech. Najít ideální polohu za volantem tak je dílem okamžiku. Nesedí mi pouze nastavování zpětných zrcátek, které se díky téměř vodorovné poloze trochu hůře ovládá.

test-volkswagen-polo-12-tsi-81-kw-p2

Multimediální systém je vybaven barevnou dotykovou obrazovkou, kde lze zobrazit mimo audio předvoleb také například nastavení funkcí vozu. Na displeji se zobrazují i údaje ze systému Parkpilot, který je při parkování velmi dobrým pomocníkem. Multifunkční volant umožňuje pohodlné ovládání tempomatu, palubního počítače a audia.

Výhled z vozu je kromě pohledu šikmo vzad velmi dobrý a řidič má přehled o dění okolo vozu. Pouze vnitřní zpětné zrcátko bych ocenil o něco větší.

Odkládacích míst je v interiéru dostatek. V předních dveřích jsou rozměrné kapsy s vybráním, kam se bez problémů vejde 1,5-litrová láhev. Před spolujezdcem je (za příplatek) chlazená rozměrná schránka. Ve spodní části schránky je další skrytý prostor na uložení dokumentů. Loketní opěrka mezi předními sedadly disponuje menším úložným prostorem např. k odložení mobilního telefonu nebo klíčů. Přední sedadla mají pod sedákem výsuvné schránky, do kterých se vejde např. menší kabelka. Další úložný prostor lze nalézt ve spodní části palubní desky pod multimediálním systémem. Je zde místo na 2 nápoje a za ním decentně osvětlený prostor např. pro peněženku apod.

test-volkswagen-polo-12-tsi-81-kw-p3

Sedadla jsou pohodlná s výrazným bočním vedením a poskytují dostatečnou oporu i vyšším postavám. Na předních sedadlech je místa dostatek ve všech směrech. Posez je vyšší a umožňuje pohodlné nastupování a vystupování i starším osobám. Vzadu je vzhledem k velikosti vozu méně místa pro nohy a nad hlavou, což v této třídě vozů není nic neobvyklého.

Přečtěte si také:  Test Renault Espace 2.0 dCi (2020)

Zavazadlový prostor má základní objem 280 litrů, při sklopených sedadlech až 950 litrů. Nejde tedy o stěhovacího přeborníka, ale k tomu ani není Polo určeno. K dispozici je praktické dvojité dno, které lze buď vyjmout úplně nebo uložit na dno zavazadlového prostoru.

Nový Volkswagen Polo 1.2 TSI je velmi povedený vůz a zcela jistě bude špičkou ve své třídě. Jde o velmi kvalitně postavený vůz s jistými jízdními vlastnostmi, doplněné výbornou dynamikou a spotřebou. Interiér je útulný a poskytuje dostatečné pohodlí i na delších cestách.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Polo
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 197 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 81 kW/110 koní v 5 000 ot./min
Točivý moment: 175 Nm v 1 500 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.3 s
Maximální rychlost: 196 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.1 / 4.0 / 4.8
Délka: 4 064 mm
Šířka: 1 682 mm
Výška: 1 453 mm
Rozvor: 2 470 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 135 kg
Objem zavazadlového prostoru: 280 / 952 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady

Martin Jaroš