Volkswagen Passat vždy býval etalonem mezi manažerskými vozy. V poslední době mu ale vyrostla konkurence a útočí na něj zejména korejské vozy nebo sesterská Škoda Superb. Dokáže si svoje postavení na vrcholu po všech těch letech obhájit? Podívali jsme se mu na zoubek v redakčním testu.

test-volkswagen-passat-variant-20-tdi-r-line-p1

Do testu dorazilo auto ve sportovní výbavové linii R-Line. Ta se objevila na trhu teprve před rokem a vychází z nejnižší (Trendline se už u nás neprodává) verze Comfortline a přidává k tomu další, povětšinou sportovnější výbavu. I když je Comfortline nejnižším stupněm výbavy, nabízí toho tolik, co jinde výbavy nejvyšší. V soupisu základní výbavy tak nechybí prvky jako automatická klimatizace, tempomat a další.

R-line k tomu přidává několik funkčních prvků jako například parkovací senzory vpředu i vzadu, ale zejména designové prvky jako sportovní multifunkční volant s logem R-Line, nástupní lišty s logem R-Line, sportovní sedadla, chromované pedály, sportovní podvozek, sportovní o 15 mm snížený podvozek, R-Line exteriér, R-Line logo na masce chladiče, spoiler na víku zavazadlového prostoru či chromové lemování bočních oken. Designové doladění je spíše decentní a Passat se netváří jako žádná obrovská střela.

Výbava R-Line je dostupná pouze s naftovými motory 2,0 TDI. V nabídce jsou dvě výkonnové verze, slabší o výkonu 103 kW/140 koní a silnější, testovaná o výkonu 130 kW/177 koní. Vybírat lze také mezi šestistupňovou manuální převodovkou nebo DSG se stejným počtem rychlostí, naopak čtyřkolka pro R-Line k dispozici není.

test-volkswagen-passat-variant-20-tdi-r-line-p2

Motor má nejen díky výkonu, ale také díky točivému momentu 380 Nm (vrchol už 1 750 – 2 500 ot./min.) dostatek síly už od nízkých otáček a nemá problém s vytáčením k červenému poli. Zátah je velmi slušný a nepolevuje. Passaty se nejspíše stejně budou pohybovat po dálnicích, kam se hodí dlouhá šestka snižující spotřebu. Ta byla největším překvapením.

Pokud budete plynový pedál opravdu lechtat, bude na palubním počítači svítit cifra průměrné spotřeby paliva začínající čtyřkou, pokud pojedete svižně a do pedálu se opřete častěji, i tak se spotřeba vejde do sedmi litrů. Při dálničních 130 km/h se spotřeba podle palubního počítače pohybovala jen lehce nad šesti litry.

Přečtěte si také:  Test Škoda Kamiq G-TEC (2021)

Pokud z dálnice sjedete na svoji oblíbenou okresku, mohlo by se zdát, že velký manažerský Passat s těžkým naftovým motorem pod přední kapotou nebude nijak zábavný, že bude typicky německy sterilní. Nicméně v případě R-Line s 130 kW tomu až tolik není. Sportovní snížený podvozek, širší 18″ pneumatiky i elektronická uzávěrka diferenciálu XDS (pro R-Line a 2,0 TDI 130 kW ve standartu) pomáhající autu zatáčet přibrzďováním vnitřního kola, způsobují, že je Passat vcelku ovladatelným autem. Lehkosti a hravosti například Mazdy6 nedosahuje, i tak jde o příjemné překvapení.

test-volkswagen-passat-variant-20-tdi-r-line-p3

Podvozek je sice tvrdší, auto však není uskákané. Náklony karoserie jsou minimální a i přes nízký profil pneumatik obutých na velkých kolech, se do interiéru přenášejí rázy a akustické vjemy ve formě drobného ťuknutí pouze z velkých děr. Ty malé nerovnosti přejede Passat jako by nic.

Sportovní sedadla nabízejí slušné boční vedení a jsou pohodlná i na delší cesty. V základní výbavě mají přední sedačky bederní opěrku a řidičova sedačka má elektrické ovládání sklonu opěradla. Místa je na všech sedadlech dostatek. V provedení Variant, tedy kombi, je i zavazadlový prostor příkladně objemný – 603 – 1 731 litrů.

Volkswagen Passat se aktuálně prodává již v sedmé generaci, ale stále dokazuje, že v kategorii manažerských vozů jde o jeden z těch vůbec nejlepších vozů, které si lze pořídit. Je na něm sice znát, že aktuální model již nějaké své roky má a nenabídne tak bohatou výbavu nebo moderní systémy, které nabídnou jiní konkurenti, co se týka jízdních dojmů a dojmů z auta jako takového, budete konkurenci hledat jen velmi těžko.

Základní cena za provední Comfortline s naftovým motorem 1.6 TDI BMT (BlueMotion Technology) je 683 900 Kč. Na papíře není z nejnižších, ale stačí se podívat na to, co v základní výbavě je, porovnat s konkurenty a rázem se tahle částka dostává do jiného úhlu pohledu.

Několik dnů jsme společně testovali Volkswagen Passat R-Line společně se Škodou Superb 2,0 TDI 4×4 103 kW/140 koní v nejvyšší luxusní výbavě Laurin&Klement.

I přesto, že šlo u Superbu o nejvyšší luxusní výbavu, působil Passat R-Line pohodlnějším dojmem. Obě auta obouvala 18″ kola s nízkými pneumatikami. Superb má hlučnější motor a díky vyšší hmotnosti pohonu všech kol má o poznání vyšší spotřebu paliva.

Přečtěte si také:  První jízda s Audi RS e-tron GT: Jestli budou elektromobily fungovat takhle, nemáme se čeho bát

Oběma autům chybí některé prvky moderních aut, například sledování mrtvých úhlů nebo jízdních pruhů či moderní palubní multimediální systémy, které jejich mladší sourozenci v podobě Volkswagenu Golf nebo Škody Octavia již mají.

Je také škoda, že ačkoliv má Superb bezklíčkový vstup a startování, musí se spokojit s normálním sklopným klíčem. Když se na stole objeví vedle klíče od Passata, musí se stydět. Navíc ho to degraduje na úroveň malé a levné Škody Citigo, které má klíč vlastně úplně stejný.

Superb však nad Passatem vítězí cenou a pokud z jednoho auta do druhého nebude přesedat, tak většinu těchto popsaných nedostatků rázem nedostatky nebudou. Škoda Superb vůbec není špatným autem, ale je tady jasně vidět politika koncernu Volkswagen – nahoře Volkswagen, dole škodovka

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Passat Variant
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: přední kola
Výkon: 130 kW/177 koní v 4 200 ot./min
Točivý moment: 380 Nm v 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.6 s
Maximální rychlost: 224 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.6 / 4.2 / 4.7
Délka: 4 874 mm
Šířka: 1 820 mm
Výška: 1 516 mm
Rozvor: 2 712 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 558 kg
Objem zavazadlového prostoru: 603 / 1 731 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady