Volkswagen není na poli elektromobility zdaleka nováčkem, vždyť první elektromobil měl už před opravdu dlouhou řadou let. Byly to tehdy původní modely přestavěné na elektrický pohon, takže přišly o kufr a byly plné dalších kompromisů. S řadou ID ale Volkswagen přišel s elektromobily, které jako elektromobily vyvíjel. My jsme se tentokrát v testu podívali na ten nejnovější a největší.
(Zatím) poslední z řady
Moderní éru elektromobility odstartoval u Volkswagenu v roce 2019 (zatím) nejmenší z řady ID s označením 3. Volkswagen ID.3 je auto přibližně velikosti Golfu. Později jej doplnila větší ID.4 a stylovější ID.5, která ze čtyřky vychází, ale také MPV s názvem ID.Buzz, které svým designem odkazuje na původní model VW T1. Zatím nejnovějším modelem je největší VW ID.7, které si můžete pořídit jako testovaný liftback anebo jako ještě praktičtější kombi ID.7 Tourer.
Designový recept je podobný a to jak zvenku, tak i uvnitř. Nejdůležitější roli hraje aerodynamika, respektive co nejnižší součinitel odporu vzduchu. To se totiž pozitivně projevuje na spotřebě elektrické energie a tím pádem i na dojezdu. A to se povedlo, o tom ale později. Uvnitř je to minimalismus. A někdy to je na škodu, například u dotekových plošek na volantu nebo u elektrického ovládání bočních oken. Jsou tu totiž pro přední i zadní okna jen dva ovladače, nikoliv čtyři, aby byl pro každé okno jeden. To, jestli stáhnete přední nebo zadní okna, rozlišuje doteková ploška. A tu občas stisknete omylem, když nechcete, a jindy naopak na dotek nezareaguje. Nápad možná dobrý, provedení horší. A stěžujeme si na to u každého ID…
Palubní deska nemá žádné zbytečnosti. Prakticky je tu pouze velký středový displej infotainmentu a před řidičem maličký volant, kde se zobrazují jen ty nejdůležitější jízdní údaje. Prakticky vše se tu ovládá dotekem přes displej, případně hlasem. Nechybí ale například ambientní osvětlení nebo stylové nášlapy pedálů ve tvaru „play“ pro zrychlování nebo „pause“ pro brzdění.
Volkswagen ID.7 je opravdu kus auta. Technické údaje říkají, že délka je bezmála pět metrů (4961 mm), široké je tohle auto bez zrcátek skoro 1,9 metru (1862 mm) a vysoké je lehce přes půl metr (1536 mm). Uvnitř je navíc opravdu hodně prostoru, protože tu není žádný středový tunel, ve kterém by vedla převodovka, výfuk nebo snad kardan pro pohon zadních kol. Podlaha je rovná, pod ní jsou baterie. Testovaný liftback nabízí i docela slušný objem kufru. Ten je v základním uspořádání 532 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1568 litrů.
Všechny model VW ID. stojí na koncernové platformě MEB pro elektromobily. Nové ID.7 ale přijíždí s novým elektromotorem, jehož výkon je 210 kW/286 koní a točivý moment vrcholí 545 Nm. Oproti tomu původnímu je to docela slušný nárůst (původně dříve 150 kW/204 koní a 310 Nm). Energii pro pohon elektromotoru u zadních kol bere auto s baterií s kapacitou 77 kWh. Chystají se ale i další verze. Přijde verze s pohonem všech čtyř kol, ale také sportovněji laděné a výkonnější ID.7 GTX, ale také verze s ještě větší 86 kWh baterií.
Za volantem
Testovaný Volkswagen ID.7 měl opravdu skvělá přední sedadla ergoActive, která jsou tvarovaná nejen pro co nejlepší posed, ale také mají masážní funkci. Vybírat si u ní můžete z několika režimů masírování, ale také z intenzity a nakonec i délku masáží. Na dlouhé cesty je to příjemné osvěžení zad. Samozřejmostí je možnost vyhřívání a také odvětrávání sedadel. Mimochodem, pokud by vám bylo teplo anebo zima, klimatizaci si upravujete na displeji a stejně tak si upravujete i směrování vzduchu. Samotné mřížky ventilace, respektive jej naklopení se totiž ovládá dotykem právě přes displej infotainmentu.
Pokud se chcete rozjet, budete muset zařadit na pravé straně sloupku volantu, kam se volič přesunul. Nejen u elektrických Volkswagenů, ale třeba i u nové generace Passatu. Převodovka je u elektromobilů zpravidla jednostupňová, ale i tak mívají na volantu páčky, které u spalovacích aut slouží ke změně rychlostních stupňů. U elektromobilů se s nimi nastavuje intenzita rekuperace. Ty ale ID.7 nemá, zvýšenou („B“) nebo standardní rekuperaci („D“) nastavíte na voliči převodovky.
Dynamika auta vůbec není špatná, ba právě naopak. Díky výkonu elektromotoru i faktu, že točivý moment je k dispozici prakticky kdykoliv, má v městských i mimoměstských rychlostech velmi rychlé reakce na pohyby plynového pedálu. Nejsou ale zbrklé, naladění je naopak povedené. Kvůli jednostupňové převodovce už ale na dálnici auto nezrychluje tak razantně, přesto vůbec nejede špatně. A hlavně jede tiše, je opravdu velmi dobře odhlučněno.
A podvozek? Ten byl v našem případě adaptivní DCC a spolupracoval s většími příplatkovými dvacítkami. Jeho naladění je hodně komfortní, auto se na silnici docela pohupuje. Není to ale nepříjemné, povedlo se to naladit velmi dobře. S podvozkem DCC se pojí také možnost nastavení jízdního režimu, v rámci kterého se mění celkové naladění auta. Rozdíl mezi ekologickým, komfortním i sportovním je poznat prakticky okamžitě. Potěší, že podvozek je i na větších nerovnostech tichý a auto není nervózní. A překvapivé je nakonec i to, jak auto projíždí zatáčky, svůj podíl na tom má právě i pohon zadních kol, díky čemuž jej lze v zatáčce řídit i plynem, a dlouhý rozvor.
„Nežere“ to!
Největším překvapením bylo i ID.7 to, jak dokáže pracovat s elektrickou energií. Spotřeba paliva totiž může být překvapivě nízká. Volkswagen hovoří o kombinované spotřeba 14,2 kWh na 100 km a takových hodnot se dá při jízdě skutečně dosáhnout.
Ještě víc ale překvapí to, jak auto dokáže s energií hospodařit ve městě. Pod tímto odstavcem uvidíte, že po městě se dá dostat na opravdu nízké hodnoty spotřeba paliva. Bylo to při docela obyčejné jízdě. První obrázek ukazuje spotřebu paliva, kdy start byl mimo Prahu kousek od ruzyňského letiště a cesta vedla na pražský Jarov. Druhý obrázek zahrnuje i cestu zpět. Rozdíl spotřeby má na svědomí fakt, že cesta „tam“ je víc z kopce, cesta zpátky naopak do kopce. Třetí obrázek pak ukazuje odpolední cestu čistě po Praze. Ve všech případech šlo o jízdu na režim se zvýšenou rekuperací „B“.
Díky takovým hodnotám je reálný dojezd po městě přes pět set kilometrů. V kombinovaném režimu jízdy pak ujedete přes čtyři stovky kilometrů, což platí pro situace, kdy budete na dálnici dodržovat maximální povolenou rychlost. Jakmile ale pojedete rychleji, dojezd bude výrazně klesat.
A když pak energie v baterii dojde, je čas najít nabíječku. Standardní palubní AC nabíječka zvládne 11 kW, ale při DC nabíjení může do baterie jít v ideálním případě až 175 kW. Ideální případ ale znamená mimo jiné to, že baterie bude ve správné teplotě. To se stane nejen tím, že nabíječka bude zadaná přímo v navigaci, takže o tom auto bude vědět a na nabíjení se připraví samo, případně si lze baterii předehřát manuálně přímo v Menu infotainmentu.
Závěr a cena
Volkswagen ID.7 je nejnovější, největší a nejdražší elektromobil z nabídky Volkswagenu. A jednoznačně je to zatím nejlepší elektrický Volkswagen a jeden z těch opravdu povedených dnešních elektromobilů. Může za to nejen to, jak jezdí, jak je komfortní a tichý, ale také to, jak dokáže hospodařit s elektrickou energií. Cena je samozřejmě o poznání vyšší než u srovnatelně velkého Volkswagenu Passat, začíná zlehka nad 1,3 milionu korun. Testovaný kus byl ve speciální akční výbavě People, jejíž cena začíná na 1 531 900 Kč s DPH, ale oproti základnímu ID.7 nabízí výbavu za bezmála dvě stě tisíc korun „zdarma“. Navíc na něj automobilka v ČR standardně poskytuje záruku 3 roky nebo 90 tisíc kilometrů. Tu si za příplatek 21 tisíc můžete prodloužit až na 5 let a 100 tisíc kilometrů.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen ID.7 Pro (77 kWh) |
Motor: | elektromotor |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 210 kW/286 koní |
Točivý moment: | 545 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,5 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 14,2 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 77 kWh (využitelná) |
Délka: | 4961 mm |
Šířka: | 1862 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1536 mm |
Rozvor: | 2971 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2188 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 532 / 1586 litrů |