V naší malé kotlině je stále velká poptávka po praktických vozech typu kombi, ideálně s naftou pod kapotou. Nevím, jestli je to oblibou našinců po víkendových výletech na chaty a chalupy nebo o prázdninových výletech do Chorvatska s celou rodinou a hromadou zavazadel… Kombíky všeho druhu u nás prostě frčí a nevypadá to, že by se na tom mělo v nejbližší době něco měnit.

test-volkswagen-golf-variant-20-tdi-p1

Tomu se samozřejmě přizpůsobuje nabídka kombíků na našem trhu. Co si budeme povídat, na našich cestách hrají jednu z hlavních rolí vozy koncernu Volkswagen, a proto jsme nemohli odmítnout nabídku na test Volkswagenu Golf Variant s naftovým motorem.

Už od prvního okamžiku, kdy se na tento vůz podíváte, vám bude jasné, že i když je to převážně rodinné auto, jeho tvary jsou velice modrní a sportovně střižené. Golf Variant sedmé generace oproti předchozí generaci trochu povyrostl. Do délky to je o 28 mm na 4657 mm a rozvor se protáhl o 57 mm, tedy na konečných 2635 mm. Výška nového Golfu Variant se zastavila na 1762 mm a šířka na 1799 mm.

Jeho design se povedl. Ta kombinace elegance a dravosti si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Hodně tomu pomůže bohatá výbava Highline, která mimo jiné přináší sadu chromových lišt kolem bočních oken i ve spodní části předního nárazníku. Decentní chromovou lištu najdeme i v masce chladiče. Ta pokračuje až do světel – podobně jako u nejsilnějšího GTI, jen tam je červená.

Výbava Highline ale nenabízí jen chromové lištičky, ale také bohatou výbavu, nepřeberné množství elektronických a bezpečnostních vychytávek a zajímavostí. Například je to sedm airbagů, včetně kolenního pro řidiče, automatickou dvouzónovou klimatizaci, parkovací senzory, palubní počítač nebo třeba sportovní volant. Upřímně si myslím, že sahat po katalogu s další příplatkové výbavě je vlastně už tak trochu zbytečné. Highline nabízí opravdu vše, co můžete potřebovat.

test-volkswagen-golf-variant-20-tdi-p2

Hned na první usednutí je Golf velice příjemným autem. Je plný kvalitních materiálů a také příplatkových prvků jako je Alcantara a kůže na sedačkách. Sedačky jsou tvarovány perfektně, ani po mnoha kilometrech vcelku mě z nich nebolela záda a přitom bočnice perfektně udrží tělo přesně tam, kde má být. Celá posádka má spoustu místa jak na nohy, tak pro ramena i hlavu.

Přečtěte si také:  Test Škoda Enyaq iV 80 (2021)

Kombi si lidé kupují zejména kvůli zavazadlovému prostoru. Golf nabízí 605 litrů v základním provedení, když sklopíte zadní sedadla, dostanete se až na zajímavých 1620 litrů. To by bylo, abyste se v tom třeba i neodstěhovali. Větší objem v této třídě už moc konkurentů nenabídne…

Pod kapotou námi testovaného modelu bilo naftové srdce o objemu 2,0 litru o výkonu 110 kW/150 koní a s točivým momentem 320 Nm. Výkon přenáší na přední kola šestistupňová manuální převodovka, která je mimochodem skvělá, o tom ale později.  Samozřejmě si můžete připlatit i za pohon všech čtyř kol, připravte si ale o 60 tisíc více. O stejných šedesát tisíc vás bude stát předokolka se sedmistupňovým dvouspojkovým DSG.

150 koní vám bude bohatě stačit jak na městský provoz, tak i na hodně svižné dálniční přesuny. Stačí chvilka nepozornosti a ručička tachometru se poměrně  plynule usadí na rychlosti daleko za tou v České republice maximální povolenou. Ani při studeném motoru se Golf neprojevuje hlasitým klepáním z pod kapoty.

test-volkswagen-golf-variant-20-tdi-p3

I když to takhle napsané může znít jako nudný naftový rodinný kombík, je to jinak. V prvé řadě se musím na chvilku vrátit k převodovce, protože ta je bezkonkurečně skvěle vyladěná. Dráhy řazení jsou krátké a přesné. I když jste unavení, líní nebo prostě jen otrávení řadit, nestane se vám, že byste se omylem rozjížděli na trojku.

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tenhle naftový Golf za 8,9 sekundy a maximální rychlost je 218 km/h. Potěšením bude spotřeba paliva. Tu výrobce udává 5,1 l/100 km ve městě, 3,7 l/100 km mimo město a 4,2 l/100 km v kombinovaném režimu. Opět jsou to hodnoty hodně optimistické, my jsme se na konci testu pohybovali na hranici 5,9 l/100 km. I když je to číslovka na hony vzdálená představě výrobce, i tak je to podle mého poměrně slušný výsledek.

Jak tedy Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI Bluemotion shrnout na závěr? Předpokládaná německá uniformovanost a nudná šeď jsou ty tam. Golf vám bude příjemným společníkem jak při ranních cestách do práce, tak při prázdninových a víkendových výletech a cestách za dovolenou. Po stovkách kilometrů na jeden zátah vás nebudou bolet záda, spotřeba mile překvapí a ještě se po vás budou ostatní řidiči otáčet, protože vzhled vozu je prostě vydařený. Marně přemýšlím, co mu vytknout, ale nic mě vlastně nenapadá. Asi ani tu cena, která startuje na 378 900 Kč… Jenže, je tady ještě nová konkurence (například SEAT Leon ST, Honda Civic Tourer, …) a na tu by si měl dát Golf velký pozor!

Přečtěte si také:  Test Ford Mustang Mach 1 (2021)

Ceník je k nahlédnutí tady.

-AR-