test-volkswagen-golf-gti-clubsport-dsg

Test Volkswagen Golf GTI Clubsport (DSG)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 27. 10. 2016


Volkswagen Golf GTI Clubsport vznikl v rámci oslav 40. narozenin Golfu GTI. Tyto oslavné verze vznikají už pěkných pár desítek let, ale troufám si tvrdit, že tahle je dosud nejlepší! Proč? To se vám pokusím přiblížit v několika příštích odstavcích.

V prvé řadě totiž nejde pouze o nějakou oslavnou edici, od obyčejného Golfu GTI se totiž Clubsport liší docela zásadně. A to nejen vzhledem, ale také technikou.

Začněme designem. Golf GTI Clubsport dostal nový přední nárazník s většími vstupy pro přívod vzduchu, boční nástavce prahů, ale i difuzor v zadním nárazníku s dvěma poměrně (vcelku příjemně…) hlučnými koncovkami výfuku či větší střešní spojler. Vše bylo vyvíjeno s důrazem na větší přítlak a lepší aerodynamiku. Opepřený design doplňují větší 18″ nebo 19″ disky.

test-volskwagen-golf-gti-clubsport-dsg-p1

Škoda, že se u Volkswagenu podobně neodvázali také v interiéru, ten totiž dostal vlastně jen nová sportovní sedadla (za příplatek) nebo loga ke 40. výročí verze GTI. Interiér je nicméně povedený, skvělou ergonomii doplňují kvalitní materiály a sportovní dojem dotváří volant v kombinaci kůže/Alcantara. Stejně jako u obyčejného GTI je však dole zploštělý a má tenčí věnec, než by se i líbil. Příplatkové sedačky Recaro jsou skvělou investicí, kterou beze zbytku doporučuji. Sedí se v nich perfektně, mají výrazné boční vedení a přitom v nich vydržíte i několik hodin bez toho, aniž by vás bolela záda. Jejich čalounění ale bohužel neobsahuje typické kostičky, to mají jen nepříplatkové sedačky.

Oproti výchozímu Volkswagenu Golf GTI se však výrazně proměnila technika. Stejně jako v případě GTI Performance je možné najít na přední nápravě elektronický diferenciál VAQ, který má také například Škoda Octavia RS 230 nebo SEAT Leon Cupra, a který je tady opravdu potřeba. Výrazně totiž posílil motor.

Pod přední kapotou je čtyřválcový přeplňovaný motor 2,0 TSI s výkonem 195 kW/265 koní a 350 Nm. Golf GTI Clubsport však dostal funkci „overboost“, která umí dočasně zvýšit tlak turbodmychadla a krátkodobě (10 sekund) zvednout výkon o dalších 10 % na 213 kW/290 koní a 380 Nm. A to je znát, protože pak dokáže auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a uhánět maximální rychlostí až 249 km/h. V obou případech jsou to hodnoty pro dvouspojkovou převodovku DSG, kterou mělo testované auto. Ta umí ve sportovním režimu trochu přiostřit zvukovou kulisu výfuku. Při přeřazení nahoru výfuk „střílí„, při podřazení dává efektní meziplyny.

test-volskwagen-golf-gti-clubsport-dsg-p2

Motor Volkswagenu Golf GTI Clubsport je skvělý. Má dostatek síly v každé části otáčkoměru, vždyť maximum točivého momentu je k dispozici už od 1 700 ot./min a vydrží až do 5 300 (!!) ot./min. Nemělo by se tak stát, že byste pociťovali výkonový deficit. Motor navíc není tupý, do jisté míry je jeho výkon gradující, jen k úplnému konci otáčkoměru už nelze příliš postřehnout rozdíl. Zátah motoru je přitom doprovázen příjemným zvukem výfuku, jen škoda, že ho v interiéru (u vozů koncernu Volkswagen již tradičně…) kazí falešný zvuk z reproduktorů.

Zajímá vás spotřeba paliva? Překvapivá. Pokud s autem budete jezdit klidně, k tomu se skvěle hodí režim komfort (při tomto režimu si vlastně můžete užívat i jízdu po městě), v takovém případě se dostanete klidně lehce nad 7 l/100 km. Pokud „zatopíte pod kotlem„, můžete na palubním počítači pozorovat hodnoty klidně přes 20 l/100 km. Záleží čistě na vás…

Schopnosti motoru doplňuje podvozek, v tomto případě adaptivní. Ten si ale i na 19″ discích uměl velmi šikovně poradit. Komfortní nastavení změní jízdu na – a nebál bych se říci – vcelku pohodlnou. Přesto nízké pneumatiky dokáží na větších příčných nerovnostech připomenout, že rozbité silnice nejsou to, po čem by Golf GTI Clubsport chtěl jezdit. Sportovní režim podvozek hodně přitvrdí, líbí se mu pak hlavně opravdu kvalitní silnice. A na těch dokáže být hodně rychlý, čemuž pomáhají i sériově dodávané lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Mimochodem, stabilizace lze zcela deaktivovat, klasickou ruční brzdu byste tu ale hledali marně.

test-volskwagen-golf-gti-clubsport-dsg-p3

V reálném světě a na mých oblíbených okreskách se Golf GTI Clubsport jeví jako neskutečně rychlé auto. Naladění podvozku je skvělé, na kvalitních površích je sportovní režim (který samozřejmě upravuje i řízení, chování převodovky nebo reakci na sešlápnutí plynového pedálu) prost prakticky jakýchkoliv náklonů. Nelze než použít to trapné otřepané klišé: auto tu jede jako po kolejích. Škoda jen, že pneumatiky v době našeho testu neměly nijak hluboký vzorek, vlastně byly zralé na výměnu. I tak byla na suchu přilnavost auta perfektní, dokonce i nedotáčivost byla minimální. Skvělému dojmu z jízdy samozřejmě pomohly i ostré brzdy, které jsou k neutahání.

Shrnuto, podtrženo. Volkswagen Golf GTI Clubsport ve mně zanechal pozitivní dojmy. Skvěle vypadá a skvěle jezdí – i když do jisté míry sterilně, třeba Honda Civic Type R vás do děje vtáhne mnohem víc. Vybral bych si ho dokonce mnohem raději než vrcholný Volkswagen Golf R, protože ten, ač je nesrovnatelně rychlejší, je také o poznání – a neberte mě teď špatně – nudnější. Na vysvětlenou: Nemusíte být zase až tak dobří řidiči na to, abyste s eRkem byli fakt rychlí. Vlastně je jednoduché ho řídit a jet rychle – lhostejno zda půjde o Golf GTI, Golf GTI Clubsport nebo Golf R – protože Volkswagen ta auta naladil a nastavil tak dobře, že se na ně můžete za každých okolností spolehnout. Vždy totiž udělají to, co mají.

A to je právě ta věc, která kupce rozděluje na dva tábory. Jedni z nich budou nadšení, ti druzí si půjdou pro Subaru WRX STI. Do kterého tábora patříte vy? :)

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Rychlost auta a jistota podvozku,Jistá „sterilita“ při jízdě
Každodennost,Každodennost
Vzhled,Falešný zvuk motoru
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf GTI Clubsport
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,195 kW/265 koní v 5 350 – 6 600 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 1 700 – 5 300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.3 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.6 / 6.0 / 7.0
Emise CO2:,160 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 268 mm
Šířka:,1 799 mm
Výška:,1 442 mm
Rozvor:,2 631 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 395 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 / 1 270 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Konkurence:
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“33%|33%|34%“ colalign=“center|center|center“]
Peugeot 308 GTi,SEAT Leon Cupra,Honda Civic Type-R
1.6 THP,2.0 TSI,2.0 VTEC Turbo
200 kW/270 koní,213 kW/290 koní,228 kW/310 koní
330 Nm,350 Nm,400 Nm
799 500 Kč,nelze objednat,879 900 Kč
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru