Když chcete auto, které málo “žere”, máte několik možností. Od pravých elektromobilů, přes hybridy nebo plug-in hybridy, až po úsporné verze běžných modelů. Posvítili jsme si na jednoho ze zástupců koncernu Volkswagen, v týdenním testu jsme prověřili schopnosti Volkswagenu Golf 1,6 TDI BlueMotion.

test-volkswagen-golf-16-tdi-bluemotion-p1

Volkswagen novou generaci Golfu BlueMotion představil už před více než rokem a půl na autosalonu v Paříži a oproti té předešlé se dokázal s udávanou průměrnou spotřebou dostat hluboko pod čtyři litry na 100 ujetých kilometrů. Podle automobilky dokáže aktuální generace úsporného Golfa jezdit s kombinovanou spotřebou jen 3,2 l/100 km. Díky tomu a nádrži o objemu 50 litrů tak bez tankování ujede až 1562 kilometrů.

To, že nejde o běžného Golfa poznáte hned na první pohled. Od obyčejných verzí ho odlišuje nová částečně zaslepená maska chladiče s modrou linkou – podobnou sportovnímu GTI – přecházející až do světel, střešní spoiler na zádi, nová (15″ nebo) 16″ litá kola, o 15 mm snížený podvozek či kompletní oplastování celého spodku auta – to aby se nikde zbytečně nevířil vzduch. Koeficient odporu vzduchu Cx klesl na velmi slušných 0,27. Tyto decentní změny dotváří loga BlueMotion na obou předních blatnících, v masce chladiče a na víku kufru. Příplatek za BlueMotion je oproti srovnatelné obyčejné verzi (Comfort line 1,6 TDI 77 kW) slušných 16 tisíc Kč.

Pohon má na svědomí naftový motor 1,6 TDI o zvýšeném výkonu 81 kW/110 koní s velmi slušným točivým momentem 250 Nm. I když jde o úspornou verzi, u níž se příliš nepředpokládá těžká noha na plynu, není to vyloženě lenoch. Nejezdí se s ním však typicky naftově, na krouťák, ale občas je potřeba ho vytočit, zvláště při předjíždění. Podle technických údajů dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy a uhánět maximální rychlostí až 202 km/h.

test-volkswagen-golf-16-tdi-bluemotion-p2

Pro potenciální zákazníky jsou však důležitější hodnoty spotřeby paliva, které jsou na papíře vskutku působivé. Volkswagen slibuje, že ve městě budete s provedením BlueMotion jezdit za 3,8 l/100 km, mimo město za rovné tři lity na 100 km a v kombinovaném režimu za již zmiňovaných 3,2 l/100 km.

V praxi jsme se k podobným hodnotám dostali, ačkoliv to byl takový malý švindl. Testovací trasa byla rovná, dlouhá lehce přes 8 kilometrů, chvílemi byla dokonce z kopce. Jeli jsme ustálenou rychlostí a stavěli jsme jen na jednom semaforu. Výsledkem byla spotřeba jen 2,6 l/100 km. Při běžném ježdění se budete pohybovat mezi čtyřmi a pěti litry na 100 km, a když budete pospíchat, spotřeba drobně přeleze pětilitrovou hranici.

Největší podíl na tak nízké spotřebě mají ejen již vyjmenované změny, ale také opravdu velmi dlouhé převody. Při dálničních 130 km/h točí Golf na šestku jen lehce přes dva tisíce ot./min, 50 ve městě musíte jezdit minimálně na trojku a i 90 km/h mimo město se ještě šestce tak úplně nelíbí.

test-volkswagen-golf-16-tdi-bluemotion-p3

Pro některé koupěchtivé zákazníky bude možná nevýhodou absence provedení s dvouspojkovým DSG, nicméně se nemusejí bát. Manuální řazení je v Golfech jedno z těch vůbec nejlepších. Dráhy jsou krátké, přesné a rychlosti na svá místa zapadají jako na drátkách. Smutní budou zájemci o koupi možná i z toho, že zadní náprava nemá nezávislé zavěšení kol, ale pokud nebudou často přesedat do vozu, které ho má, nebude jim chybět. I s pevnou nápravou se auto chová příjemně a jistě. Navíc jsme zpátky “na začátku”, protože z podstaty věci není úsporný Golf BlueMotion stvořen k tomu, aby se s ním dovádělo na okreskách.

Volkswagen Golf BlueMotion vychází z výbavy Comfort line a stojí základních 478 900 Kč. Z té “důležité” výbavy mu nic nechybí, v základu má automatickou klimatizaci, výškově i podélně nastavitelný volant, stabilizaci (ESC), start/stop a funkci rekuperace kinetické energie, 7 airbagů, palubní počítač, elektrické ovládání oken i zrcátek, centrální zamykání s DO, tempomat a další.

Ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-