Když jsme před pár týdny testovali SEAT Mii, vyloženě jsme si jízdu po Praze užívali. Pak jsme ale dostali Volkswagen eco up! a užívali jsme si ji ještě o trochu víc. Ptáte se proč? Mělo to hned několik důvodů. To, že je Volkswagen up! stejně velký (nebo spíš malý) jako SEAT Mii, ale i Škoda Citigo, je jasná věc, jenže narozdíl od žlutého čmeláka Mii jezdil nejen na beznín, ale hlavně na stlačený zemní plyn (CNG). Díky tomu se z jedné strany Prahy na druhou dá přejet takřka na plivnutí do nádrže.

Volkswagen eco up! se dodává výhradně s litrovým tříválcem o výkonu 50 kW/68 koní a s 90 Nm točivého momentu. Není to žádný rychlík a i při jízdě po Praze je potřeba s tím počítat. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 16,3 sekundy a maximální rychlost je 164 km/h. Eco up! je tedy jednoznačně nejlínějším ze všech nabízených motorizací – i slabší benzínová 44 kW/60 koní mu ve zrychlení na stovku skoro o dvě sekundy ujede.

To ale přestanete řešit ve chvíli, kdy přijde řeč na spotřebu paliva. Volkswagen udává, že s eco up!em se dá jezdit za 1 Kč/1 km. My jsme i díky START/STOP systému jezdili po městě přibližně za 4 kg CNG na 100 kilometrů (cena za 1 kg CNG se pohybuje kolem 25 Kč), takže by to i odpovídalo.

Nádrž na CNG není nijak velká, ale cca 11 kg (složeno ze dvou nádrží) schovaných pod autem (neomezují tedy zavazadlový prostor) vám na výlet dlouhý cca 250-300 kilometrů bez problémů vystačí. Pokud ani potom po cestě nenarazíte na žádnou plnící stanici CNG, nemusíte panikařit. Auto se totiž samo přepne na benzín a desetilitrová nádrž vydrží na dalších cca 200 kilometrů (jezdili jsme za necelých 5 litrů benzínu na 100 km). Přepnutí paliva doprovází pouze drobné cuknutí.

Pro někoho může být nevýhodou to, že si mezi jednotlivými palivy nelze přepnout samovolně. Volkswagen eco up! jezdí primárně na CNG, na beznín se přepne až když plyn dojde.

Přečtěte si také:  Nový koncept Volkswagen ID. SPACE VIZZION bude 19.11. představen na autosalonu v Los Angeles

Na to, jak je up! malý zvenku, je poměrně velký uvnitř. V interiéru je ale vidět snaha ušetřit. Řidič otevře pouze svoje okno, spolujezdcovo už ne. Tedy vlastně ano, ale pouze v případě, že se krkolomně natáhne přes celé auto a stáhne ho ovladačem umístěným na spolujezdcových dveřích. Proč nejsou ovladače alespoň uprostřed jako to má francouzský šetřil Peugeot 301? Zadní okna se v případě testovaného pětidveřového provedení vyklápějí, což je naopak velmi dobré řešení.

Volkswagen eco up! se nabízí pouze v prostřední výbavě Move za základní cenu 272 900 Kč, ale už tak má velmi bohatou výbavu, v níž nechybí dálkově ovládané centrální zamykání, stabilizační systém ESC, elektrické ovládání předních oken, výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče a podobně.

Co víc ke svému životu s malým, přesto praktickým a hlavně úsporným autem potřebujete? Snad jen četnější výskyt plnících stanic…