Představte si, že jste servisní technik, elektrikář nebo třeba instalatér na volné noze. V autě s sebou musíte neustále vozit nejrůznější nářadí, náhradní díly a vše potřebné, co je k vaší profesi nezbytné. Jezdíte od zákazníka k zákazníkovi dnes a denně a potřebujete auto, na které je spoleh, a které bude bez problémů sloužit jako pracovní prostředek. Nejspíš se mnou budete souhlasit, že by se mohl hodit nějaký užitkový vůz. No jo, ale co s užitkáčem, když máte rodinu a potřebujete odvézt své tři caparty do školy a svého partnera či partnerku do práce nebo kamkoliv jinam? To se pak hodí plnohodnotné pětimístné auto, ideálně však vůz MPV. Pak tu máme ještě třetí „ale“.

Co když jste navíc celkem nadšenec do aut a rád(a) se jen tak, a třeba i svižně, svezete pěkným autem, i když by to zrovna nemusel být kdovíjaký sporťák? Pokud jste přesně takový člověk, jakého jsem právě popsal, a nemáte peníze na tři auta, tak to chce hledat na trhu jedno, které zvládne vše najednou. Mohl by to být třeba Volkswagen Cross Caddy? To se v tomto článku pokusíme zjistit.

test-volkswagen-cross-caddy-20-TDI-P1

Testovaný Caddy se v davu rozhodně neztratí. Ať už je to díky efektní zelené barvě křičící už z dálky (nemůžu si odpustit subjektivní názor, že to je asi nejhezčí barva, kterou má právě VW v nabídce), oplastování blatníků, prahů a nárazníků á la teréňák nebo pěkným 17″ kolům. Tvary předního nárazníku, světel a velkého nádechu napodobující lehký úsměv a drží firemní zamračenou koncepci s ostatními modely automobilky. Z boku vyniknou kolejnice na praktické výsuvné dveře. Celek pak podtrhává, na dnešní dobu, nezvykle velká světlá výška, která ještě více evokuje terénní auto.

Ani v interiéru nehledejte pouze a jen standardní šeď, přestože i té je tam celkem dost. Interiér doplňuje zelený exteriér díky zeleným výplním dveří či zeleným potahům sedadel, které ale bohužel zrovna bočním vedením nehýří, jsou však pohodlná i na delší cesty. Posez je dost vysoký a díky tomu máte perfektní výhled z vozu do všech směrů. Když už se do sedadla řidiče usadíte, vše máte po ruce a nikde nic nehledáte. Tohle je Volkswagen, vše je intuitivní – nasednete, nastavíte sedadlo, volant, zrcátka, zapnete pás a jedete. Potřebujete-li zjistit aktuální rychlost nebo jakýkoliv jiný údaj stačí se podívat na perfektně čitelné přístroje v kapličce přímo skrze volant. Na něm lze najít ovládání tempomatu, bluetooth handsfree a rádia.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 DSG (2021)

Hlavní devizou interiéru Volkswagenu Caddy je však vnitřní prostor. Přestože je palubní deska dosti mohutná a lehce navozuje dojem stísněnosti, prostoru je vepředu až až. Nad hlavou jsem měl (měřím více než 190 centimetrů) snad půl metru místa, které konstruktéři využili k zabudování „podstropní police“. Sice je velmi praktická, ale v každé zatáčce jsem měl dojem, že na mě vypadne část povinné výbavy, která tam byla uložená. I vzadu je místa dostatek a pohodlně se tam usadí tři dospělí lidé a nebo umístí tři dětské sedačky. Dále musím kladně ocenit úložný prostor pod nohama zadních spolujezdců.

test-volkswagen-cross-caddy-20-TDI-P2

Nakonec zavazadelník, který ocení jak instalatér, elektrikář nebo jakákoliv jiná profese, tak i velká rodina. Samotný zavazadelník je kapitolou samou pro sebe.  Ta kapitola je nadprůměrných 750 litrů a po vyndání zadních sedaček se velikost kufru (to už ani není kufr, to je nákladový prostor 🙂 ) zvětší na neuvěřitelných 3 030 litrů! Tam se už něco může vejít, co říkáte?

Kufr ale není všechno. Důležité je přeci také jak se auto na silnici chová. Musím uznat, že Cross Caddy je na silnici doma, přestože jeho jméno by mohlo napovídat něco jiného. Navzdory jeho světlé výšce a výšce samotné se v zatáčkách Caddy nenaklání tak moc, jak bych čekal. Na povely od volantu reaguje přesně a bez jakýchkoliv chyb. Odpružení je celkem komfortní a na kvalitní silnici rozhodně nezklame. O chloupek horší to je na rozbitých silnicích, kterých je všude v České republice až příliš. Za to ale dost možná mohou celkem velká kola. Problém by se nejspíš vyřešil 16″ disky. Na podvozku můžeme najít i jednu vyloženě užitkovou věc – odpružení zadní nápravy za pomoci listových pružin. Díky tomu lze do zavazadlového prostoru naložit náklad o mnohem větší hmotnosti než s klasickými vinutými pružinami. Jejich nevýhodou je větší tuhost a tím pádem i „uskákanost“ zadku při přejezdech příčných prahů či větších nerovností. Předpokládám ale, že při zatížení zadní nápravy se toto odskakování značně zmírní.

Přečtěte si také:  Ach ty ženy. Nejprve si spletla jedničku se zpátečkou a pak i brzdu s plynem

Když už máme prostor a podvozek uzpůsobený na odvoz velkých a těžkých věcí, musíme také zmínit sílu, která to všechno odtáhne. Tou silou je samozřejmě motor. V testovaném voze byl vznětový agregát 2.0 TDI o výkonu 81kW/110 koní a s točivým momentem 280 Nm spřažený se šestistupňovou manuální převodovkou. Výkon a točivý moment (podávaný již od 1750 otáček za minutu) s vozem hýbe vskutku pěkně, ale kvůli předjíždění musíte podřazovat. Ačkoliv má motor menší výkon než jeho silnější provedení, dokáže odměnit kombinovanou spotřebou 5,4 l/100 km. Navíc když si představíte, že se jedná o verzi 4Motion (náhon na všechna čtyři kola), tak to není vůbec špatný výkon.

test-volkswagen-cross-caddy-20-TDI-P3

Testovaná motorizace je dodávána jen a pouze s pohonem všech čtyř kol pomocí spojky Haldex. Je to šikovná věc na nějakou tu polňačku nebo v zimě díky lepší trakci. Zapomeňte ale na bahnité outdoorové radovánky, Cross Caddy si s plnohodnotnými teréňáky rozhodně nezadá.

Volkswagen Caddy, přestože to není vyloženě užitkové auto, najdete v nabídce Volkswagenu mezi užitkáči. Cena startuje na 328 168 Kč za skříňovou verzi a na 354 733Kč za pětimístnou verzi Trendline. To je slušná nabídka za moooře prostoru. Náš testovaný Cross Caddy vyšel na necelých 680 000 Kč.

Co říci závěrem? Musím uznat, že Volkswagen Cross Caddy se onomu, na začátku zmiňovanému miš-maši hodně přiblížil. Jedná se o velice praktické auto jak pro podnikání nebo živnost, tak i pro rodinu. Pěkné je i na pohled, navíc mě bavilo ho řídit. Za sebe mohu říci, že Cross Caddy splnil všechny tři podmínky, které jsem kladl.

-TJ-