Řidičům dnes pomáhají všemožné asistenční systémy. Pro některé řidiče jsou to zbytečnosti, jiní je naopak využívají neustále. Tito asistenti se ale liší tím, že jízdu ulehčují a zjednodušují nebo mají naopak posádku ochránit v případě problémů. Takovým „ochranářem“ je například systém ABS.
Test, který ukáže, že to nemusí být vždy lepší než bez něj, můžete zhlédnout v přiloženém videu. V tom uvidíme dvojici Fordů Fiesta. Jeden z nich, ten fialový, ABS má, ten druhý (zelený) ho v činnosti nemá. Jak vidno, při brzdění na sněhu zastaví fialové auto o hodně dál než to zelené.
ABS má primárně sloužit k tomu, aby auto zůstalo ovladatelné i při plném brzdění. Jde o systém, který zabraňuje zablokování kol. Pokud auto nebude systémem ABS vybaveno, kola se při intenzivním brzdění zablokují a auto se může stát neovladatelným. I když budete točit volantem, auto na to se zablokovanými koly reagovat nebude. Pokud naopak bude systémem ABS vybaveno, kola se nezablokují a budou tak schopna i zatočit.
Dříve znamenal systém ABS delší brzdnou dráhu i na suchu, protože kola se musela stále točit, nešla zablokovat. Výhodou ale bylo, že i při takovém brzdění šlo auto zatočit. Dnes už je ABS na takové úrovni, že dokáže při velmi intenzivním brzdění využívat řízeného opakovaného blokování kol tak, že zabrzdí minimálně stejně dobře jako bez ABS a navíc při tom stále můžete udělat i vyhýbací manévr.
Mimochodem ABS je na všech nových autech homologovaných od 1. června 2006 povinné, k tomu musí mít všechny osobní automobily podle nařízení Evropské komise homologované od 1. listopadu 2011 také povinně elektronický stabilizační systém (ESP, ESC, DSC, apod.).