Klasické hybridy jsou dnes jednou z těch nejlepších voleb, pokud jezdíte často po městě a nechcete se o auto, respektive o dobíjení nebo jakékoliv hospodaření s elektřinou jakkoliv starat. Jednou z těch značek, která s nimi má největší zkušenosti, je Toyota. A my jsme jeden takový hybrid nedávno otestovali. V tomto článku se podíváme na kombík Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid.
Silnější hybrid = lepší hybrid
Stojí před námi full-hybridní (anebo prostě jen hybridní) auto, se kterými má Toyota bezmála 30leté zkušenosti. Poprvé se takové pohonné ústrojí objevilo v roce 1997 v Toyotě Prius první generace, ale u nás se prodávala až ta druhá, která tehdy vypadala jako zjevení a byla oblíbená po celém světě, třeba i mezi hollywoodskými celebritami. Hybridní pohonné ústrojí je takové, kdy spalovacímu motoru pomáhá elektromotor s nevelkou baterií, kterou řidič nemusí (a vlastně ani nemůže) nijak externě dobíjet. Elektrická energie mezi baterií a elektromotorem proudí autonomně, přičemž baterie se nabíjí rekuperaci při brzdění motorem.
Toyota Corolla Hybrid je v nabídce ve dvou verzích. Základem je verze s 1,8litrovým atmosférickým čtyřválcem, případně si můžete připlatit za kombinaci s dvoulitrovým atmosférickým čtyřválcem, což byl i případ testovaného kousku. Elektromotor i baterie jsou v obou případech stejné, stejně jako „automatická“ převodovka e-CVT s plynule měnitelným převodem (tzv. „bezestupňová“). Poháněna jsou vždy pouze přední kola, čtyřkolka u Corolly v nabídce není.
Pro testovanou verzi Corolly tu máme i další novinky, protože dvoulitrový hybrid prošel nedávno vylepšením. Nová je bezestupňová převodovka je o 15 % lehčí a lithium-iontová baterie má o 14 % vyšší výkon, což se pozitivně projeví na čistě elektrickém dojezdu i pomoci při rozjezdech. Novinkou je také změna motorového oleje, jenž má nyní ještě nižší viskozitu, což snižuje vnitřní tření motoru. A ztráty v elektrické palubní síti snižuje i nová jednotka řízení energie PCU a několik dalších drobností.
Celkový výkon stoupl z původních 135 kW na nynějších 144 kW, což je kombinace 112 kW spalovacího motoru a 83kW elektromotoru (ten měl původně 80 kW). Hodnotu točivého momentu udává Toyota v technických údajích pouze pro spalovací motor, jeho maximum je 190 Nm. A jaká je dynamika? Podle technických údajů zrychlí auto z místa na stovku za 7,7 sekundy a maximální rychlost je 180 km/h.
GR Sport = je hezčí
Testovaný kousek je ve výbavě GR Sport, které odkazuje na sportovní a motorsportové oddělení automobilky. A díky tomu dostala Corolla několik vylepšení. Specifický vzhled mají (v základu 17″, za příplatek 18″) kola, střecha dostala černý lesklý lak, který může doplnit jedna ze 7 barev karoserie, které jsou pro tuto verzi k dispozici bez příplatku. A nakonec je tu i mřížka chladiče s leskle černým lakováním.
Uvnitř jsou přední sedadla se specifickým čalounění v kombinaci látka/(syntetická) kůže a s výraznějším bočním vedením a logem GR na opěrkách hlavy, volant s červeným prošíváním, stejně jako volič převodovky. Specifické je také třeba startovací tlačítko s nápisem GR Sport.
Za volantem
I v kabině je několik decentních změn, mezi kterými na první pohled zaujme zejména nový digitální přístrojový panel, jenž je ve standardu do od druhé výbavy Comfort a má displej s úhlopříčkou 12,3 palce. Nový je také infotainment, který se zobrazuje na 10,5palcovém dotykovém displeji bez jakýchkoliv tlačítek. Základní výbava Active má jen 8″ s tlačítky po stranách, tento je dostupný opět od druhé výbavy Comfort. Jeho grafika je jemnější a celkově je zobrazení modernější než bývalo. Trochu otravné je, že sice podporuje Apple CarPlay a Android Auto, ale zatímco Apple CarPlay funguje bezdrátově, tak na využívání Android Auto musíte telefon připojit kabelem. A také rozlišení couvací kamery by mohlo být vyšší, protože tohle vypadá jak z přelomu tisíciletí…
Potěšilo nás ale, že k ovládání klimatizace a topení stále slouží otočné ovladače a další fyzická tlačítka a přestože se většina výbavy auta ovládá přes dotekový displej infotainmentu, pro tyto rychlé volby stačí prostě a jednoduše jen natáhnout (klidně i poslepu) ruku a jedním dotekem změnit teplotu nebo třeba směr foukání.
Ačkoliv jde o verzi GR Sport, která by mohla evokovat nějakou sportovnost, za volantem auta byste ji hledali spíše marně. Sportovně naladěné tohle auto rozhodně není. Může za to hlavně převodovka a její typický projev. Bude fungovat podle toho, jak moc budete šlapat na plynový pedál. Pokud budete plyn jen lechtat, budou otáčky nízké a v autě bude příjemný klid. Jakmile ovšem na pedál plynu zatlačíte výrazněji, vytočí se motor do vyšších otáček (podle intenzity sešlápnutí třeba na 2000 nebo 4000 otáček za minutu anebo klidně i k červenému poli) a v těch zůstane konstantně vytočené až do té doby, než plyn opět uvolníte. Přestože otáčky se měnit nebudou, rychlost bude stoupat. A samotná dynamika není vůbec špatná, tohle auto je rychlé. Navíc jsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu i díky přítomnosti elektromotoru příjemně rychlé a takřka bez zpoždění.
Při klidné jízdě tak jde o velmi příjemné a tiché auto, které navíc potěší naladěním podvozku. Testovaná verze může mít (jako jediná z nabídky) za příplatek 25 tisíc korun i jeho adaptivní verzi, kterou Toyota označuje jako Adaptivní variabilní zavěšení. Auto je tak na komfortní jízdní mód a na ten sportovní naladěno jinak.
V komfortním módu je příjemně poddajné, silnici tlumiče až překvapivě dobře rovnají (i s 18″ koly, které mělo testované auto) a navíc se od podvozku neozývají žádné rány. Sportovní jízdní mód auto znatelně přitvrdí, minimalizuje náklony karoserie v zatáčkách, ale díky celkovému naladění (a hlavně s ohledem na bezestupňovou převodovku) takový režim asi příliš často aktivovat nebudete. Pokud si ale chcete jen svižně, bez výraznější přidávání, projet zatáčkovitou pasáž, na kvalitní silnici si podvozek a jeho naladění užijete.
A co spotřeba? Ta příjemně potěší zejména ve městě, kde často využije právě hybridní pohon. Tady totiž na palubní počítači můžete bez problémů sledovat i hodnoty začínající čtyřkou. Naopak na dálnici se pozitiva hybridního pohonného ústrojí prakticky ztrácejí, i tak tu bývá spotřeba při dodržování rychlostních limitů šestilitrová. A nádrž? Ta má objem 43 litrů.
Závěr a cena
Toyota Corolla je opravdu příjemným autem, pokud s ní budete jezdit klidně a nebudete po ní chtít žádné sportovní výkony. Podvozek by to sice zvládl, motor na to má taky, ale kvůli převodovce s plynule měnitelným převodem si to neužijete. Potěší, že v kabině není nijak moc dotekového ovládání a ty nejdůležitější funkce pořád mají fyzické ovladače (například ovládání vyhřívání sedadel tvoří kolébkový ovladač, ale pozor na to, ať si je neaktivujete omylem při vkládání telefonu na podložku, kde je bezdrátové dobíjení).
Mimochodem, testované auto už není úplně aktuální, do výroby už si jej neobjednáte, seženete pouze skladový vůz. Toyota totiž v polovině října představila nový modelový rok 2024, který přišel s dalšími změnami a vylepšením. Toyotu Corolla v modelovém provedení 2024 je možné objednávat od září. Výroba bude zahájena v lednu a první vozy by k zákazníkům tedy měly dorazit v průběhu března 2024. A cena? Ta u současné verze modelového roku 2023 startuje na 717 900 Kč za 1,8litrový hybrid (ten je od nejnižší výbavy Active), respektive 832 900 Kč za dvoulitrový hybrid (k dispozici až od druhé výbavy Comfort). U modelového roku 2024 vypadla z nabídky verze Active, takže se oba modely dají objednat až od verze Comfort za 777 900 Kč, respektive 852 900 Kč. Toyota navíc aktuálně nabízí další akční cenové zvýhodnění ve výši 50 tisíc korun a další bonus za výkup vozu.
Technické údaje:
Auto: | Toyota Corolla TS GR Sport 2.0 Hybrid e‑CVT (2023) |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1987 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 112 kW/152 koní při 6000 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 190 při 4400 – 5200 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,7 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | bezestupňová (e-CVT) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 4,4 – 4,7 l/100 km |
Emise CO2: | 100 – 106 g/km |
Objem nádrže: | 43 litrů |
Délka: | 4650 mm |
Šířka: | 1790 mm |
Výška: | 1435 mm |
Rozvor: | 2700 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1440 – 1535 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 581 / 1591 litrů |
Rád bych si článek přečetl, ale přes některé pasáže je reklama. Chápu význam reklam pro média, ale ….?
Omlouváme se, ale to musí být nějaký šotek. Pokusíme se zjistit, co se stalo a proč se to stalo, abychom to mohli opravit a text byl bez problémů čitelný.