Test Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet 4x4 (2022)

Test Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet 4×4 (2022)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 20. 5. 2022 0

Nová generace Suzuki S-Cross prodělala plastickou operaci. Zvnějšku se proměnila radikálně, ale z pohledu techniky jde spíše o modernizaci. A my jsme se jí podívali na zoubek v redakčním testu.

Design je zcela nový

Už na první pohled je poznat, že tohle je úplně nové Suzuki S-Cross. S tím původním nemá společného téměř nic. Vpředu jsou světlomety s LED technikou a při pohledu zezadu zaujmou propojené zadní světlomety. Celkově je vzhled o poznání modernější.

Přečtěte si také:  Test Opel Mokka 1.5 CDTI (2022)

To uvnitř se zase tolik neměnilo a potěší spousta fyzických ovladačů, takže není nutné vše řešit přes dotekový displej infotainmentu s úhlopříčkou 7 nebo 9 palců (podle zvolené výbavy). Všechny ovladače jsou rozvrženy rozumně a řidič tak dobře ví, kam má sáhnout v případě, kdy chce třeba změnit teplotu klimatizace nebo deaktivovat systém start/stop a podobně. Drobnými nedostatky může být, že analogový přístrojový štít před řidičem je v angličtině a že ovládání palubního počítače se provádí „tyčinkou“ u vnějšího okraje pravého budíku.

Test-2022-Suzuki_S-Cross-14_BoosterJet_4x4-mild_hybrid- (13)

Suzuki S-Cross samozřejmě umí i zrcadlení mobilního telefonu. Pokud používáte Android Auto, budete muset telefon propojit kabelem, ale pokud máte telefon s iOS, pak si můžete Apple CarPlay užívat bezdrátově (pouze výbava Elegance). Novinkou je také 360° panoramatický kamerový systém.

Vylepšená technika

Nové Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid používá stejnou pohonnou jednotku jako před časem testovaná Suzuki Vitara, kdy jsme se jí věnovali podrobněji. Ale pro připomenutí pár faktů zmíníme. Jde o mild-hybridní pohonnou jednotku, která nedokáže sama jezdit na elektřinu, ale dokáže si pomáhat při rozjezdech i v pružném zrychlení. Základem je 1,4litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, jehož výkon je 95 kW/130 koní a točivý moment 235 Nm. Ten může být spojen buď s manuální šestistupňovou převodovkou anebo s šestistupňovým automatem.

Přečtěte si také:  Test Dacia Jogger Essential TCe 100 LPG (2022)

Pohonná jednotka je doplněna o elektromotor s dodatečnými 10 kW/14 koňmi a 50 Nm, který používá 48V napětí. Ten čerpá elektrickou energii z 0,38kWh baterie, která je uložena pod předním sedadlem. Tento systém přidává na pohotovostní hmotnosti auta pouhých 15 kg.

Test-2022-Suzuki_S-Cross-14_BoosterJet_4x4-mild_hybrid- (27)

Suzuki popisuje svoji mild-hybridní technologii následovně: „Systém tvoří tři hlavní části: 48V startér-generátor ISG, který zároveň zastává funkci elektromotoru, 48V lithium-iontovou baterii a měnič napětí mezi 48V a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem. Systém při zpomalování rekuperuje energii, kterou následně využívá ke snížení spotřeby paliva a zlepšení jízdních výkonů. V běžných jízdních situacích funguje tak, aby co nejvíce snížil spotřebu benzinu. ISG je ale také připraven kdykoliv se zapojit jako elektromotor zvyšující točivý moment v nízkých otáčkách nebo pomáhající při zrychlování – řídicí jednotka volí vhodný režim zapojení elektromotoru podle požadované intenzity akcelerace. Navíc se elektromotor stará o udržování volnoběžných otáček při brzdění. Systém přechází mezi jednotlivými funkcemi automaticky podle provozních podmínek.“

Při jízdě ale zásahy a fungování samotného mild-hybridního systému prakticky nezaznamenáte. Jízda je tichá, hladká, a že se startér-generátor zrovna zapojil do práce, není poznat. Zajímavé je, že Suzuki nechává u svých mild-hybridů možnost deaktivace systému Start/stop.

Přečtěte si také:  AMG DYNAMIC Experience vás nechá ochutnat modely Mercedes-AMG na silnicích. Vyzkoušeli jsme si to také

Za jízdy funguje mild-hybridní pohonná jednotka příjemně. Jakkoliv – docela očekávatelně – nejde o žádného trhače asfaltu, pružnost motoru je dobrá. Mezi sešlápnutím plynového pedálu a zrychlováním auta není téměř žádná prodleva a pokud máte správně zařazeno a držíte motor v dobrých otáčkách, zátah bude docela slušný. Auto je nicméně naladěno pohodově, nikam vás nenutí pospíchat.

Test-2022-Suzuki_S-Cross-14_BoosterJet_4x4-mild_hybrid- (6)

Je otázkou, jak moc snižuje mild-hybridní pohonná jednotka spotřebu paliva. My jsme s autem jezdili po městě, mimo něj i po dálnicích s přibližně stejným poměrem a nakonec ukázal palubní počítač hodnotu 6,5 l/100 km.

Tužší, ale pohodlný podvozek a čtyřkolka

Naladění podvozku je vcelku komfortní, tlumiče i pružiny si dokáží poradit i na českých nekvalitních silnicích a kola se takřka neustále dotýkají podloží, po němž auto jede. Suzuki S-Cross neodskakuje ani v rychlejším tempu a přesto se v zatáčce téměř nenaklání. Podvozek potvrzuje fakt, že tohle auto je spíše na klidnější přesuny, řezat zatáčky vás s ním bavit rozhodně nebude. 

Přečtěte si také:  Test BMW 420d xDrive Gran Coupé (2022)

Auto si samozřejmě můžete pořídit s pohonem předních kol anebo si připlatit a dostanete ho se čtyřkolkou AllGrip. Ta je automatická a prostřednictvím otočného ovladače AllGrip Select na středovém tunelu nabízí čtveřici jízdních režimů: Auto (auto si trakci a pohon jednotlivých náprav řídí zcela samo), Sport (přesune více točivého momentu na zadní nápravu), Snow (který se hodí na sníh a jiné kluzké povrchy) a nakonec Lock (kdy se rozdělí pohon na 1:1 mezi obě nápravy).

Test-2022-Suzuki_S-Cross-14_BoosterJet_4x4-mild_hybrid- (12)

Závěr

Suzuki S-Cross je autem, které nejvíce potěší pohodové a klidné řidiče, kterým nabídne dobře odhlučněný interiér, vcelku rychlé reakce na sešlápnutí plynového pedálu, střídmou spotřebu paliva a hlavně přehledný interiér s fyzickými ovladači. Tohle auto se bude líbit všem těm, kteří nemají rádi všudypřítomné displeje a supermoderní jízdní asistenty.

V interiéru je navíc dostatek místa pro čtyři cestující (pětici pasažérů také odveze, ale příliš komfortu si ve druhé řadě sedadel neužijí) a jejich zavazadla. Základní objem kufru je 430 litrů, který se dá zvětšit i změnou polohy opěradla zadních sedadel. Pokud byste opěradla zadních sedadel zcela sklopili, dostanete se až na 1230 litrů.

Přečtěte si také:  Test SEAT Ateca 1.5 TSI DSG (2022)

A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji lze koupit základní výbavu Comfort s manuální převodovkou a pohonem předních kol za 528 900 Kč. Pokud byste chtěli automat nebo čtyřkolku, už budete muset o výbavu výše. Za čtyřkolku se připlácí 43 tisíc korun a za automat 40 tisíc korun.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Suzuki
Typ:,S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1373 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin + elektromotor (mild-hybrid)
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,95 kW/129 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,235 Nm při 2000 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,195 km/h
Převodovka:,6stupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8 – 6.1
Emise CO2:,132 – 137 g/km (WLTP)
Objem nádrže:,47 litrů
Délka:,4300 mm
Šířka:,1785 mm
Výška:,1585 mm
Rozvor:,2600 mm
Provozní hmotnost:,1360 kg
Objem zavazadlového prostoru:,430 / 1230 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]