test-2021-subaru-xv-e_boxer- (7)

Subaru bere evropský kontinent jako prestižní záležitost a i proto se mu snaží přizpůsobovat, ačkoliv to, co tady prodá za celý rok, prodá v Americe za necelý měsíc. Už před časem tak do nabídky zařadilo mild-hybridní modely, my jsme tentokrát ověřili XV e-Boxer.

Modelový rok 2021

Subaru své modely drobně vylepšuje neustále, takže i modelový rok 2021 několik změn přinesl. Jde zejména o změnu v oblasti předního nárazníku, kolem předních mlhovek a masky chladiče. Nové jsou také designy 17″ a 18″ kol.

Přečtěte si také:  Test BMW X1 18i sDrive (2021)

Automobilka se rozhodla vylepšit i techniku. Terénní systém X-Mode už není jen zapnutý nebo vypnutý, ale podobně jako v novém Outbacku, nyní nabídne výběr mezi dvěma režimy ‚sníh/štěrk‘ a ‚hluboký sníh/bláto‘. Pro každý z nich řídící jednotky upraví fungování auta tak, aby se řidič co nejjistěji a bezpečně dostal tam, kam potřebuje. Auto nenabízí žádné mechanické uzávěrky diferenciálů, ty supluje stabilizace s protiprokluzovým systémem.

test-2021-subaru-xv-e_boxer- (21)

Při svižnější jízdě mimo silnici řidiči ocení také novinku v podobě pomocníka s názvem ‚e-Active Shift Control System‘. To je systém automatického podřazování, respektive změny otáček motoru tak, aby měl řidič na výjezdu ze zatáček co nejlepší výkon. Novinkou je také systém SI-Drive, který mění naladění motoru mezi sportovním (S) a tzv. inteligentním (I), sloužícím pro co nejnižší spotřebu paliva.

Za volantem

U mild-hybridů jsme zvyklí na kombinaci spalovacího motoru se 48V palubní sítí a 48V startér/generátorem. Subaru na to jde ale opět jinak, po svém. Místo 48 V totiž pracuje se 118 V. Elektromotor pomáhá benzinovému motoru výkonem 12,3 kW/16,7 koně a točivým momentem 66 Nm. Výsledkem je celkový výkon 110 kW/150 koní a točivý moment a 194 Nm. 

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Volkswagen ID.3 (2021)

Základem pohonného ústrojí je v tomto případě původní atmosférický dvoulitrový čtyřválec s označením FB20, ten ale kvůli kombinaci s mild-hybridním pohonem dostal až 80 % nových dílů. Elektromotor je umístěn v upravené bezestupňové převodovce Lineartronic. Nachází se přímo na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky, což to, že modely Subaru e-Boxer dokáží jet i čistě na elektřinu, což 48V mild-hybridy nedokáží. Toto řešení je vlastně někde uprostřed mezi klasickým hybridem a mild-hybridem. Mimochodem, pokud se ztrácíte mezi všemi těmi hybridními označeními, v tomto článku to vysvětlujeme.

test-2021-subaru-xv-e_boxer- (25)

Výrobce tvrdí, že v ideálních podmínkách dokáže XV e-Boxer dojet čistě na elektřinu přes jeden kilometr, ale to se nám nikdy nepovedlo. Pár stovek metrů přesto zvládne. Spíše je to ale o tom, aby pomáhal s akcelerací, respektive pružností při sešlápnutí plynového pedálu a zároveň snižoval spotřebu paliva. Ta se v rámci týdenního testu pohybovala kolem 8 l/100 km.

O přítomnosti elektromotoru takřka nebudete vědět. Jeho připojování, odpojování a celkové fungování je velmi jemné. Jeho práci budete registrovat prakticky jen ve chvílích, kdy se deaktivuje spalovací motor a vy pojedete tiše jen na elektřinu. Vyvolat jízdu jen na elektřinu ale nejde.

Přečtěte si také:  Test Ford Puma ST X 1.5 EcoBoost (2021)

Mimo silnici

Subaru XV je poměrně solidně vybaveno i pro jízdu mimo silnici nebo zpevněné komunikace. Základem je vysoká světlá výška 220 mm. Tu doplňují nájezdové úhly, které jsou vpředu 18°, vzadu pak 29°. Standardem je pohon všech čtyř kol.

test-2021-subaru-xv-e_boxer- (15)

Není to samozřejmě žádný off-road, protože uzávěrky diferenciálů supluje stabilizace a místo redukce je tu jen automatická převodovka. I tak je ale Subaru schopné projet poměrně dost, o čemž se můžete přesvědčit ve videu níže.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz V 250 d L Airmatic (2021)

V případě, že aktivujete X-Mode (a je jedno, na který ze dvou režimů), zůstane spalovací motor vždy nastartovaný. Při jízdě v terénu tak pracují oba motory současně, jakmile byste X-Mode měli deaktivovaný, bude se spalovací motor vypínat a XV bude popojíždět i jen čistě na elektřinu.

Pohon všech kol už není symetrický v tom slova smyslu, jako tomu bývalo dříve, ale přesto je mimo silnici Subaru stále velmi schopné. Jsou sice situace, s nimiž už si elektronika neporadí (ani se zapnutým systémem X-Mode), ale v takové chvíli stačí jen trochu couvnout nebo popojet dopředu (podle situace) a z původní šlamastiky se dostanete. Největší nevýhodou v terénu je samozřejmě to, že jde o auto primárně určené na silnici, takže nedokáže tolik vyvěsit kola, aby mohla být neustále spojena s povrchem a ta pak visí ve vzduchu a mohou se protáčet.

Podvozek ale funguje parádně nejen v terénu, kdy je překvapivě měkčí a tichý, ale právě hlavně na silnici. Auto je díky nižšímu těžišti kvůli konstrukci motoru boxer velmi stabilní a přesto dostatečně komfortní. Podvozek je tu na míle daleko před motorem a jsem přesvědčen o tom, že by bez úprav a problémů zvládl i motor dvakrát tak výkonný.

Přečtěte si také:  Test Jaguar E-Pace D200 AWD (2021)

Závěr a cena

Subaru XV je povedený hatchback, který nabízí outdoorový vzhled. Oplastování nárazníků a prahů navíc doplňuje překvapivě vysoká světlá výška, kterou nemají ani mnohá „terénně se tvářící“ SUV. To ale neznamená, že by se to negativně projevilo při jízdě po silnici. I tady XVéčko exceluje, alespoň co se podvozku týká. Negativem je nepříliš výkonný motor a bezestupňová převodovka, která motor čas od času vytáčí víc, než může být řidiči milé.

Nejlevnějším Subaru XV v ceníku je základní Active se spalovacím čtyřválcovým motorem 1,6 litru. To vyjde na 660 tisíc korun, testovaný kus byl ale z úplně opačného konce ceníku. Jde o nejdražší verzi v nejvyšší výbavě Executive, za kterou zaplatíte 980 tisíc korun. Je to ale vlastně cena konečná, připlatit si můžete jen 12 tisíc za metalický lak, třeba ten s názvem Plasma Yellow Pearl, kterou má i testovaný kousek.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: XV e-Boxer
Pohonné ústrojí: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) + elektromotor
Spalovací motor
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Výkon: 110 kW/150 koní při 5600 – 6000 ot./min
Točivý moment: 194 Nm při 4000 ot./min
Palivo: benzín
Elektromotor
Výkon: 12.3 kW/16.7 koní
Točivý moment: 66 Nm
Pohon: 4×4
Zrychlení 0-100 km/h: 10.7 s
Maximální rychlost: 193 km/h
Převodovka: bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.9 (WLTP)
Emise CO2 (WLTP): 180 g/km
Objem palivové nádrže: 48 litrů
Délka: 4485 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1595 mm
Rozvor: 2665 mm
Provozní hmotnost: 1631 – 1651 kg
Objem zavazadlového prostoru: 340 / 1173 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář