Test Subaru XV 2,0i Lineartronic (AT)

Autor: Pavel Srp - 12. 5. 2015


Model Subaru XV je taková zvýšená Impreza, která se u nás už, bohužel, neprodává. Má stálý pohon všech kol, světlou výšku větší než mnoho terénněji se tvářících SUV-éček a přesto – a nebo právě proto? – jezdí skvěle všude, v terénu i na silnici. Podívali jsme na zoubek Subaru XV s benzínovým dvoulitrem s bezestupňovou převodovkou Lineartronic a akčním paketem edice Cross.

test-subaru-xv-20i-cvt-lineartronic-p1

Edice Cross podtrhne XV-éčku outdoorové vzezření, protože k nejprodávanější (a vlastně i ideálně poskládané) výbavě Comfort přidává zdarma mohutné střešní nosiče v hodnotě 10 000 Kč a k tomu přidává také akční slevu 90 000 Kč. Celková výhoda je tedy nakonec rovných 100 000 Kč. Do prodeje šlo v České republice pouhých 35 aut.

Nic jiného se v edici Cross nemění, a tak je pod kapotou stále skvělý dvoulitrový boxer, který je spojen s bezestupňovou převodovkou, dle Subaru pojmenované Lineartronic. Ta je díky plynule měnitelnému převodu skvělá při klidné jízdě nebo do města.Po sešlápnutí plynového pedálu – resp. podle jeho intenzity – se motor vytočí do určité hladiny otáček, kterou si pak drží, a roste už jen rychlost auta. Jakmile plynový pedál pustíte nebo už ho nesešlapujete tak, aby auto zrychlovalo, otáčky spadnou a ustálí se jen lehce nad volnoběhem (pokud je rychlost vyšší, budou i výsledné otáčky vyšší).

Převodovka CVT však výkon motoru utlumí, takže agregát nepodá takové „výsledky“, jaké podává s manuální převodovkou. Ve spojení s manuálem má auto rychlejší reakce a je celkově živější. A přitom by u CVT možná stačilo jen spojit motor s převodovkou, kterou mají naftové verze Outbacku a nově i Foresteru. Ty totiž umějí po razantnějším sešlápnutí plynového pedálu „přepnout“ převodovku na režim, kdy napodobují automatické převodovky s klasickým hydrodynamickým měničem, takže pak CVT mění otáčky a chová se „jako by řadilo“. Můžete si ale do „manuálního režimu“ samozřejmě přepnout sami.

test-subaru-xv-20i-cvt-lineartronic-p2

A pokud si s autem chcete užít i nějakou tu zábavu – a věřte mi, že to lze, i když o tom až později… – je bezestupňová převodovka tím, co vám ji nakonec bude kazit. Atmosféricky plněný čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) má 110 kW/150 koní a točivý moment 196 Nm. To nejsou vůbec špatné hodnoty, i když byste je možná po svezení s autem s CVT nehádali. Je to ale spíše pocitové, protože podle technických údajů se hodnoty zrychlení manuálu a automatu z 0 na 100 km/h liší o pouhé 0,2 sekundy (10,5 manuál vs. 10,7 CVT) a maximální rychlost je shodných 187 km/h.

Nejlepší na celém autě je rozhodně podvozek. I přes opravdu velkou světlou výšku si můžete dovolit velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Ani si nakonec neuvědomíte, že sedíte tak vysoko. Pokud bude však potřeba, klidně projedete i čerstvě zorané pole, zcela bez ztráty květinky. XV se v zatáčce prakticky nenaklání a přesto dokáže umě vytlumit i velké díry. Je to kombinace nastavení tlumičů, ale i těžiště samotného auta, které je ve výšce pouhých 585 mm. To pomáhá snížit koncepce motoru s protiběžnými písty a jeho nižší umístění v karoserii. Příjemně nastaveno je na takové to víkendové dovádění na okreskách i řízení. Posilovač je tužší a od kol zprostředkovává i nějakou tu zpětnou vazbu. Kdovíjak upovídaný ale není.

Pokud vletíte se Subaru XV do zatáčky rychleji, je dlouho neutrální, až pokud to opravdu přeženete, přijde drobná (a pro náraz bezpečnější) nedotáčivost. Stabilizace se dá zcela vypnout, ale i pokud ji necháte zapnutou, nebude do řízení zasahovat zběsile a se svým zásahem vyčká dostatečně dlouho.

test-subaru-xv-20i-cvt-lineartronic-p3

A jaká je spotřeba? Nemá tak velký rozptyl jako u přeplňovaných motorů, ale pod 8 l/100 km se dostanete výjimečně a musíte jet opravdu zlehka. Nejčastěji je potřeba počítat s hodnotami mezi 8 a 9 l/100 km. Při poskakování v zacpaných městech se ale spotřeba klidně blíží deseti litrům.

Interiér vozu je prostorný. Nalezení správné řidičské pozice není problém, sedadla sice nevypadají, ale jsou pohodlná a tělo dokáí podržet. Do ruky dobře padne i ve dvou osách nastavitelný volant. Nedostatkem prostoru nebudou trpět ani cestující na zadních sedadlech, místa bude dostatek nad hlavou, pro ramena, ale i pro kolena. O poznání složitější situace je za pátými dveřmi. Pokud uvažujete o Subaru XV jako o rodinném autě, budete muset řešit, zda je objem zavazadlového prostoru, který činí 380 litrů, dostatečný. Budiž mu k dobru, že je tvarován poměrně pravidelně a do prostoru překážejí jen podběhy kol.

Subaru vás možná neosloví svým vzhledem či výbavou, která postrádá takové ty „frikulínské“ prvky jako adaptivní přední světla, adaptivní podvozek nebo adaptivní tempomat a nebo takovou drobnost jako je automatické stmívací zrcátko, zcela jistě vás však osloví tím, jak jezdí, jak funguje, a hlavně: kde všude funguje. Jeho teritoriem totiž není jen město nebo mírný terén, ale cítí se dobře i na okreskách nebo dálnici. Je to takový jízdní všeuměl…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,XV
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní při 6 200 ot./min
Točivý moment:,196 Nm při 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.7 s
Maximální rychlost:,187 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.6 / 5.5 / 6.6
Emise CO2:,153 g/km
Objem palivové nádrže:,60
Délka:,4 450 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 570 mm
Rozvor:,2 635 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 455 – 1 525 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru