test-2020-subaru-outback-limited- (3)

Subaru Outback je vlajkovou lodí japonské značky. Na trhu je v současné generaci od roku 2015, ale každý rok projde nějakým vylepšením. My jsme ho otestovali v nejnovějším modelovém roce a úplně naposledy předtím, než přijde nová generace.

Vylepšení pro modelový rok 2020

Pro nejnovější modelový rok si japonská automobilka připravila „jen“ tři výraznější vylepšení, přičemž jedno z nich je vidět hned. Je to totiž nová barva karoserie Cool Gray Khaki.

Za druhé v Subaru přepracovali systém X-Mode, který upravuje naladění auta do terénu. Po vzoru Foresteru byly přidány další módy, protože původně byl systém X-Mode buď jen aktivovaný nebo nikoliv. V nejnovější evoluci tak řidiči nabídne možnost výběru mezi kluzký povrchem, měkkým nebo sypkým povrchem. Přepínání se provádí jednoduchým opakovaným stisknutím tlačítka a aktuální volba se ukazuje na displeji před řidičem. V obou případech se liší charakteristika motoru, převodovky, pohonu všech kol i zásahu stabilizačního systému.

test-2020-subaru-outback-limited- (26)

A konečně třetím větším vylepšením je úprava multimediálního systému SUBARU STARLINK. Ten za poslední roky u Subaru prošel velmi výraznou změnou. Je tu 8″ displej s pěkným rozlišením i grafikou, doplněný o příjem digitálního rádia a možností konektivity Apple Carplay a Android Auto. Systém dostal také výkonnější procesor, takže je opravdu rychlý. Novinkou je i bezdrátová aktualizace systému.

Speciální edice Limited

Subaru si pro zájemce o Outback připravilo kromě běžné nabídky výbav – u Japonců zpravidla pevně daných a neměnných (s výjimkou barvy karoserie) – i jednu speciální, kterou nazvalo Limited. Ta vychází z vrcholného provedení Executive, ale nemá střešní okno ani audiosystém Harman-Kardon.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Multivan T6.1 2.0 TDI 110 kW DSG (2020)

Namísto toho dostala několik designových odlišení. V interiéru jiné kožené čalounění Ultrasuede a jiné povrchové provedení dekorativních prvků na palubní desce. Mnohem více je toho na karoserii. Jde o černou mřížku chladiče, stříbrné ochranné (plastové) prvky nárazníků, chromované lišty na klikách, kryty vnějších zpětných zrcátek a nápis ‚Outback‘ na zádi z kartáčovaného hliníku a jinak lakovaná 18“ kola. Je ale škoda, že chromové a stříbrné doplňky nejsou všechny stejné, takže třeba na zrcátkách a na klikách je to jiné. Obě verze – Exclusive i Limited – si můžete prohlédnout na těchto fotkách.

Komfort a pohodlí

To, co na Subaru Outback ale oceníte nejvíc, je to, jak jezdí. Nemá adaptivní tlumiče, ale i přesto (anebo možná právě proto) se s nástrahami silnic vypořádává naprosto skvěle. Kola s pneumatikami s vysokou bočnicí (225/60 R18) a naladění tlumičů způsobuje, že většinu děr požere podvozek, aniž by o něm posádka věděla. Auto na silnici tak nějak příjemně pluje, ale přitom se v zatáčkách zakousne do asfaltu a nepustí.

A může za to hlavně konstrukce auta, respektive motoru a jeho umístění. Motor je – jak je u Subaru dlouhá léta zvykem – čtyřválec s protiběžnými písty (tzv. boxer), který je nízký, tedy ho lze do motorového prostoru umístit také níže. Tím se dá snížit těžiště a tím pádem naladit tlumení a pružení lépe, než u podobně vysokého a velkého kombíku s řadovými nebo vidlicovými motory.

Příliš se to nemění na kvalitní silnici, na nekvalitní silnici, ale ani mimo silnici na polních cestách. Podvozek je jistý, dělá to, co podvozek dělat má, a přitom je tichý. Od žádného z kol se nikdy neozve žádná rána a to ani na velkých nerovnostech.

test-2020-subaru-outback-limited- (9)

Samozřejmostí je u Subaru pohon všech kol (až na výjimky jako například Subaru BRZ), takže je jím vybaven i Outback. Pohon se dělí podle potřeby mezi kola. Mimo silnici se tak nemusíte bát vyjet. Světlá výška je slušných 200 mm, ale je potřeba myslet na dlouhý přední převis i rozvor, takže do žádného náročného terénu to není.

Úsporně a rozvážně

Pohled do ceníku také prozradí, že stejně jako u pohonu všech čtyř kol nemáte na výběr ani motorizaci a převodovku. Outback si můžete pořídit jen s 2,5litrovým atmosférickým čtyřválcem a bezestupňovou převodovkou Lineartronic.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu BMW 330e (2020)

Jde o opravdu povedenou kombinaci v případě, že jste klidnější řidiči. Motor má sice 129 kW/175 koní, což není vůbec málo, ale točivý moment jen 235 Nm a navíc až ve 4000 ot./min. Outback je navíc velké auto a jeho pohotovostní hmotnost je 1631 kg. Pocitově sebere z dynamiky něco i bezestupňová převodovka. Ta je sice naladěna tak, že po výraznějším přidání plynu nenechá motor vytočený v otáčkách, ale simuluje řazení rychlostních stupňů, ale i tak je spíše rozvážnější.

test-2020-subaru-outback-limited- (24)

Pokud ale pojedete klidně, projev Outbacku si zamilujete. Skvělý podvozek doprovází pohoda na palubě, kterou téměř neruší ani motor, převalující se těsně nad volnoběhem. V tu chvíli zjistíte, že vlastně nikam nepospícháte. Když přijde zatáčka, často nemusíte ani brzdit, protože Outback se jí (v tomto případě) navzdory svým rozměrům i hmotnosti proplete jako lasička. Při takové jízdě můžete počítat také s tím, že spotřeba paliva se přiblíží tomu, co udává výrobce v technickém průkazu podle metodiky WLTP. Jezdit totiž kolem 8,5 l/100 km není vůbec nereálné.

Závěr a cena

Subaru Outback páté generace je i na konci svého života stále příjemným autem na každodenní ježdění, který nejvíce potěší naladěním podvozku. Zároveň jde o povedeného univerzála, který umí jezdit na silnici, ale i mimo ni. To, v čem je slabší, je ostřejší jízda, protože převodovce ani motoru se do toho moc nechce. Předjet ale auto na okresce nebo držet dálniční tempo ale není problém.

Akční edice Limited, kterou jsme testovali, má navíc hodně zajímavou cenu. Bylo řečeno, že vychází z nejvyšší výbavy Comfort, ale chybí ji některé prvky. Kvůli tomu je o 65 000 Kč levnější. Oproti mnohem hůře vybavené verzi Comfort je přitom o zanedbatelných 15 000 Kč dražší. Dáte za něj 1 065 000 Kč s DPH. Budete ale muset vybírat jen ze skladových aut, Subaru už vám totiž tento Outback nevyrobí.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: Outback Limited
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců: 2498 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 129 kW/175 koní v 5800 ot./min
Točivý moment: 235 Nm v 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.2 s
Maximální rychlost: 198 km/h
Převodovka: bezestupňová Lineatronic
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.553 (kombinace)
Emise CO2: 193 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4820 mm
Šířka: 1840 mm
Výška: 1605 mm
Rozvor: 2745 mm
Provozní hmotnost: 1706 kg
Objem zavazadlového prostoru: 512 / 1 848 litrů
Ceník: ke stažení zde