Subaru Outback nové generace vylepšil už tak dobrý základ minulé generace. Po prvním testu, ve kterém jsme si posvítili na naftovou verzi, se tentokrát podíváme na tu benzínovou. Ta má pod kapotou benzínový atmosféricky plněný čtyřválec, bezestupňovou převodovku Lineartronic a jak je u Subaru zvykem také pohon všech kol. A jak se nám benzínový Outback líbil?

Atmosféricky plněný motor – navíc s tak velkým objemem – už má dnes v Evropě v nabídce jen málo automobilek. Možná bychom je spočítali na prstech jedné ruky. Moderní doba a písné emisní limity velí snižovat objemy a přeplňovat jedním, dvěma, třemi a více turbodmychadly. Downsizing prostě a jednoduše vládne světu. Obě nabízené motorizace jsou na první pohled stejné, nabízí stejný objem i výkon, ale přepracováno či pozměněno bylo více než tři čtvrtě dílů.

test-subaru-outback-25-cvt-p3

Pokud si objednáte benzínový motor, bude spojen výhradně s převodovkou Lineartronic, což je převodovka CVT s plynule měnitelným převodem (dala by se přirovnat k variátoru). V naftových Subaru jde o novinku a jde o možnost příplatkové výbavy. Tahle převodovka v Subaru vždycky fungovala dobře, v nové generaci se zdá, že funguje ještě lépe. Jakékoliv prudší sešlápnutí plynového pedálu totiž neznamená rovnou výlet otáčkoměru k červenému poli, jak jsme u takových převodovek zvyklí, ale otáčky se často zvýší jen o několik tisíc. Uši tak nemusejí poslouchat kvílení motoru v nejvyšších otáčkách.

Chování převodovky, ale i reakce motoru ovlivňují také tlačítka jízdních režimů SI Drive označená jako “S” a “I” na pravé straně volantu. Na režim “I” – tedy “inteligentní” – je kladen důraz na co nejnižší spotřebu paliva a motor i převodovka se chovají rozvážněji, plynuleji, drží motor v co nejnižších otáčkách. Reakce na plynový pedál jsou rozvážnější a auto svou jízdou uklidňuje. Sportovní “S” znamená ostřejší reakce i vyšší otáčky a náruživost převodovky na sešlápnutí plynového pedálu, WRX STI se ale z Outbacka ani náznakem nestane…

test-subaru-outback-25-cvt-p2

Agilnímu chování na silnici pomáhá nejen „zrychlení” převodu řízení (z 16,1:1 na 14,0:1), ale také systém Active Torque Vectoring, která přenáší točivý moment přesně na ta kola, která ho v danou chvíli potřebují. Pro jízdu v terénu je zde systém X-MODE, s nímž poprvé přišel nový Forester. Ten pomocí elektroniky, pohonu všech kol Symmetrical AWD i stabilizačnímu systému upravuje aktuální chování auta tak, aby si na kluzkých cestách i špatných površích stále zachovalo jisté jízdní vlastnosti. Součástí tohoto systému je také asistent sjíždění kopců.

Motor nemá přeplňování, a tak je potřeba ho k výkonu i točivému momentu popohnat do vyšších otáček. I tak má ale 173 koní s Outbackem docela dost práce, respektive je potřeba s motorem pracovat. Když se to naučíte, můžete si s Outbackem i přes jeho velikost a výšku užívat i svoje klikaté okresky. Outback hraje svým obutím na pohodlnou notu, profilové číslo pneumatik je vysoké, takže je potřeba počítat s tím, že pneumatiky se svezou. Stačí ale s tímhle detailem počítat, poslat Outback do zatáčky trochu dřív a pak už jen čekat, jak si s ním vysoká karoserie s nízkým těžištem poradí. A zvládne to na jedničku. Opět se povtrzuje, že Subaru podvozky umí a “jsou daleko před zbytkem auta”.

S Outbackem si budete ale nejvíc užívat klidnou jízdu krajinou. Podvozek ve spojení s vysokými pneumatikami posádku jen kolíbá, sedadla (nenabízející příliš výrazné boční vedení) jsou pohodlná a motor převalující se (na režim “I”) těsně nad hranicí 1000 ot./min není skoro slyšet. Při takové jízdě můžete počítat se spotřebou kolem 7l/100 km, když budete na plynový pedál tlačit, počítejte přibližně s devíti až deseti.

test-subaru-outback-25-cvt-p1

Velké změny se odehrály v interiéru, který dostal mnoho moderních prvků a proměnil se i z designového hlediska. Nové jsou budíky s velkým barevným displejem uprostřed, nový je displej multimedií (včetně navigace, která by mohla pokyny říkat dříve), ale i materiály. Jak velí doba, Subaru v interiéru ubralo tlačítka. Dotklo se to zejména oblasti okolo displeje multimedií, jehož ovládání zajišťují dotykové plošky po stranách displeje. Interiér je příjemnější a hezčí, než kdy jindy. Navíc je v něm klid, inženýři totiž zapracovali na odhlučnění, a tak je interiér celkově od 12 % tišší (při jízdě při 4 000 ot./min). Hluk od větru obtékajícího auto se snížil o 6 %, hluk od kol dokonce o 15 %.

Tou nejzásadnější změnou je nicméně systém EyeSight, jehož základem jsou dvě přední stereokamery. Kombinuje v sobě přednárazový systém, hlídání jízdních pruhů či adaptivní tempomat. Ačkoliv má tento systém v novém Outbacku v Evropě svoji premiéru, má za sebou už dlouhou historii. Automobilka na něm pracuje už 25 let a toto je již jeho třetí generace. EyeSight pomocí dvojice kamer za čelním sklem detekuje překážky až do vzdálenosti 110 metrů. Kamery snímají prostor před autem a pokud se řidič dostatečně nevěnuje řízení a na nebezpečné situace před autem nereaguje, snaží se ho na ně upozornit. Auto je nastaveno tak, že nemá tyto situace za řidiče řešit a zasáhne až v krajní nouzi. Do rychlosti (případně do rozdílu rychlostí) až 50 km/h dokáže auto předejít srážce tím, že zcela zabrzdí. Řídící jednotky počítají i s naložením auta a tím pádem snížením brzdného účinku, nepočítají však s kluzkým podložím v zimě nebo na sněhu. Tím, že jde pouze o kamery, které fungují podobně jako lidské oko, se při snížené viditelnosti vinou hustého deště či sněžení nebo v mlze, jejich účinnost snižuje. Radarový systém, který používají jiné automobilky, byste tu hledali marně. EyeSight je ve vozech s převodovkou Lineartronic v sériové výbavě, do manuálů naopak vůbec nejde.

test-subaru-outback-25-cvt-p4

EyeSight zastupuje také funkci adaptivního tempomatu, který dokáže díky kamerám reagovat i na rozsvícení brzdových světel na autě před vámi. Jeho nastavení a reakce jsou skvělé, ale obtěžovalo mě neustálé pípání – když se před vámi objeví auto, když zmizí, …

Nový Outback je tedy bezpečným autem, ale on je také praktický. Nejen, že nabízí prehršel prostoru pro posádku, ale má také prostorný zavazadlový prostor. V základním uspořádání nabídne 512 litrů, to se dá pouhým sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit na 1 848 litrů. Opěradla zadních sedadel se dají do roviny sklopit buď přímo ze zadních sedadel a nebo páčkou ze zavazadelníku. Testovaný Outback měl elektricky ovládané víko kufru, které se otevírají pomalu a nízko.

Subaru Outback dokázal i své zatím poslední, páté generaci, že jde o velmi dobré auto. Asi se nezalíbí každému, ale ti, které baví řízení, a uvažují o autě kolem jednoho milionu Kč, by ho měli evidovat. A ještě, než objednají jinde, by se s ním měli svézt. Ale hlavně netrubte na velká auta, protože Outback má “dětský” klakson…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: Outback
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců: 2 498 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 129 kW/173 koní v 5 800 ot./min
Točivý moment: 235 Nm v 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.2 s
Maximální rychlost: 198 km/h
Převodovka: bezestupňová Lineatronic
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 6.0 / 7.0
Emise CO2: 161 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4 815 mm
Šířka: 1 840 mm
Výška: 1 605 mm
Rozvor: 2 745 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 657 – 1 692 kg
Objem zavazadlového prostoru: 512 / 1 848 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde